BLOG

Agentura nebo freelancer?

Agentura nebo freelancer?

Z pozice oběti (tedy z pozice zadavatele prací v online marketingu, managera eshopu či provozovatele webu) si jistě pokládáte otázku, koho si na práci najmout. Freelancera, specialistu, který jede sám na sebe, působí z malé vesničky u okresního města, nebo zavedenou agenturu, která oplývá referencemi a má lukrativní adresu nedaleko centra Prahy? Zkusím Vám dát pár vodítek, která Vám třeba rozhodování usnadní.

Myslím si, že mohu mluvit za obě pozice - jak za agenturu, tak za freelancera. Jako specialista na volné noze působím zhruba od roku 2001 či 2002. Občasně jsem byl také zaměstnán v různě velkých agenturách či firmách. Například naposledy v jedné z větších českých agentur zaměřených na ecommerce. Působil jsem tam jako „SEO manager" a zároveň člen vedení. Trvalo to cca rok.

Jen bych chtěl podotknout, že následující řádky se týkají pouze skutečně několika málo zavedených agentur, a několika málo zavedených freelancerů. Nebudeme se bavit o „online přicmrndávačích", kteří Vás zaregistrují do katalogů a udělají Vám „to SEO" v rámci balíčku SEO PLUS nebo něco podobně hloupého.

Když zvolíte agenturu...

  • Máte jistotu, že agentura pracovala nebo pracuje na zajímavých a velkých klientech. Je tedy jisté, že tomu rozumí
  • Víte, že se na Vašem projektu podílí tým lidí, který ví, co dělá
  • Máte jednoho styčného důstojníka, se kterým všechno řešíte (říká se mu account manager, consultant, e-consultant, nebo i porůznu jinak...)
  • Agentura Vám zajistí a zprostředkuje různé exkluzivní nabídky od jiných - partnerských - firem

Na druhou stranu...

  • U těch zajímavých klientů, které agentura má či měla nevíte, co pro ně dělala. Třeba všechno, a třeba jen tvořila banner. Logo na svém webu ale má
  • Fakt, že jsou lidé ve firmě schopní, se pravděpodobně dočtete jen z firemního webu. Není to trošku málo? V dnešní době postupně mizí agentury, které zaměstnávají skutečně zapálené lidi
  • Chcete jednat s někým, kdo rozumí Vaším problémům a umí je řešit. Nepotřebujete tlumočníka mezi Vámi, a nějakým specialistou... To si můžete najmout freelancera rovnou
  • Zajímavá a exkluzivní partnerství? Ano, to pravděpodobně ano. Ale o marži, jakou na tom agentura má, už většinou nevíte. Přeci jen nájem v centru Prahy, spousty manažerů něčeho, asistentky a firemní večírky něco stojí

No a co když vezmete freelancera...

  • Máte skutečně jistotu, že se Vašemu projektu věnuje jeden člověk, který své práci rozumí - proto jste si ho vybrali
  • Jednáte s jedním člověkem, který se Vám věnuje. Většinu práce realizuje sám, něco i outsourcuje. Vždy Vám o tom ale řekne
  • Když se něco pokazí či nedaří, máte jasného „viníka", většinou neuslyšíte „to pokazil kolega, který už u nás nedělá..."

I freelancer může mít mouchy

  • Když specialista na volné noze onemocní, odcestuje nebo nedej bože něco jiného, zpravidla nemáte náhradu (málokteří Vás odkáží na nějakého kolegu z oboru, když se něco takového stane)
  • Těžko říct, zda na Vás bude mít freelancer pořád čas, i v horizontu několika let
  • Ceny u kvalitních freelancerů bývají zpravidla stejné a někdy i vyšší, než u agentury. Na druhou stranu si kupujete skutečné vědomosti, nikoli mrtvou váhu kanceláří a zbytečných zaměstnanců

Tak a co teď s tím?

Jak je asi jasné, obě varianty mají svá pro i proti. Jak jsem zmiňoval na počátku, mám zkušenosti s oběma variantami, a za tu dobu jsem pochopil, že obě skupiny poskytovatelů služeb v online marketingu (a nejen tam) vždy budou mít svou klientelu.

Větší agentury si budou držet klienty, kteří zpravidla potřebují utratit nějaké peníze a nejspíš jim ani tolik nejde o výsledky. Nebo jinak - jde jim o ně, ale nevědí, jaké výsledky mají chtít, a tak se nechají uvrtat do paušální měsíční platby za nějaký balíček činností.

Existují samozřejmě i úzce specializované agentury (o několika málo lidech) na určité oblasti, ale těch je skutečně (alespoň v oboru SEO) málo - spočítal bych je na prstech jedné ruky po týdnu práce na pile. V dalších oborech online marketingu jich také není o moc víc. Protože ale tihle chlapci skutečně umí, jejich práce není pro každého dostupná.

Freelanceři se v tomto ohledu dělí na dvě skupiny. Ti schopní, a ti méně schopní. Liší se od sebe způsobem spolupráce. Ti méně zkušení (a zpravidla i méně schopní) se vyznačují tím, že Vám nabízejí paušální platby, balíčky, registrace do katalogů a další nesmysly. Také si většinou neúčtují za hodinu práce víc, než 500,- Kč a ještě to prezentují jako přednost (jejich nabídky většinou připomínají leták z Lídlu).

Naopak ti zkušení freelanceři Vám budou navrhovat spolupráci na bázi výkonnostního modelu, konzultace, nebo školení. Když také budou mít dojem, že Váš projekt nemá budoucnost, nebudou se Vám to bát říct. Poznáte je podle toho, že Vám budou říkat věci, které nemusí být vždy příjemné a ještě si za to nechají zaplatit od 1000 za hodinu víc.

Závěr?

Vyplývá mi z toho jediné. Najměte si zkušeného freelancera s referencemi, s doporučeními, s publikační historií, prostě někoho prověřeného. Pokud Vám jde o výkon a o kvalitu služby, do agentury bych se příliš nehnal. Alespoň ne do těch obřích. Z kvalitních lidí v agenturách se totiž v průběhu času stávají freelanceři :-)

Nebo máte jinou zkušenost?

 

Další čtení

 

16 komentářů
6.6.2012, 19:46
Dobré postřehy Martine. Vyzkoušel jsem si ze strany zadavatele spolupráci s agenturami i freelancery. Výhodou agentury bývá širší zázemí, dokáže často širším záběrem činností obhospodařit hodně velké klienty.

Ale jak píšeš, pokud člověk nemá velký budget, který se musí "tak nějak utratit", tak si musí hlídat návratnost spolupráce. A tam u agentury často narazí.

Protože v zisku pro majitele, odměnách pro manažery, mzdách administrativních zaměstnanců, procesních nákladech spojených s chodem velkého kolektivu a zpravidla mnohem nižší efektivitě práce zaměstnanců "pro firmu" oproti práci "na sebe" u freelancerů se poztrácí opravdu hodně penízků - těch hezky žluťoučkých :-)
[2] *M*
7.6.2012, 13:29
Amen.
10.6.2012, 10:50
hlavně nikoho, kdo napíše "Vyplívá" :))
[4] Martin Matějka
10.6.2012, 11:56
Adam: fuj, teda ale... díky :-)
[5] robert
10.6.2012, 16:36
"Máte jistotu, že agentura pracovala nebo pracuje na zajímavých a velkých klientech. Je tedy jisté, že tomu rozumí Víte, že se na Vašem projektu podílí tým lidí, který ví, co dělá"

Oba dva body preci nejsou jiste. Agenturnost a prace pro vetsi klienty nemusi hned znamenat ze sve práci (celkové, nebo dílčí). rozumí (dobře). Kolik takovych prikladu znam...
[6] Martin Matějka
10.6.2012, 18:47
Roberte, ano, souhlasím. Právě na to navazují (možná trošku neobratně) první a dráhý bod mezi "nevýhodami" agentury:

1. U těch zajímavých klientů, které agentura má či měla nevíte, co pro ně dělala. Třeba všechno, a třeba jen tvořila banner. Logo na svém webu ale má

2. Fakt, že jsou lidé ve firmě schopní, se pravděpodobně dočtete jen z firemního webu. Není to trošku málo? V dnešní době postupně mizí agentury, které zaměstnávají skutečně zapálené lidi
12.6.2012, 11:08
Bude síce divné odkazovať potenciálnu klientelu na článok u konkurencie. Ale tento článok si to zaslúži.
[8] unknown
12.6.2012, 11:30
To přesně sedí na Miton ;-D Z vlastní zkušenosti..

PS: S první částí jejich sloganu 100% souhlasím http://www.miton.cz/
[9] Tomáš Poner
12.6.2012, 11:33
aka unknown - sorry, mohl jsem se podepsat
12.6.2012, 12:58
No nevim, sem trosku zdesen tim, ze si rikam min jak 500 na hodinu, a od nekterych klientu mam domluveny pausal, za to ze jim na web davam jejich akce, kter jsou stale 4 za mesic, za to ze pro ty akce delam i bannery pro facebook, zase 4 x mesicne, ze jim xkrat za mesic volam, ze se zase vykaslali na dalsi vikendovou akci, a ze uz je ctvrtek, ze volam jinam, ze 2 mesice nepripravili nic pro facebook, a kde usnul jejich marketingovy manager. OKa, tak za mnou nechodte, mam malo skusenosti, a asi to ani neumim. PS: jo a jsem hrozne vztahovacnej :)
[11] Makito Makotiini
7.4.2013, 14:10
Super článek. Jeden můj poznatek - rozdíl mezi agenturou a freelancerem je samozrějmě taky v kapacitních možnostech. Když si koupím sto normostránek copywritingu z agentury, dodají mi to do týdne. Freelancer mi to psal celej měsíc. Kvalitativně to zvládl ale o chlup lépe než reklamní agentura řekl bych že freelancer je lepší volba pro malé firmy a malé projekty. Když jsem velká firma a potřebuju kvanta práce je kapacitně lepší agentura. Zase top agentury mají tendenci zajímat se jenom o velké klienty, a práci pro malou firmu nebo dokonce živnostníka vodfláknou. Toť mé zkušenosti. Jo, a taky jsem si nechal dělat ppc přes jednu malou agenturu. Měli adwords certifikát. A neuměli to.
29.5.2013, 15:29
Doporučte někdo SEO freelancera. Pokud možno ne sebe :D Najít někoho jsou galeje...
[13] Martin Matějka
29.5.2013, 15:32
Martine, zkuste se obrátit na Lukáše Pítru nebo Pavla Ungra, jsou to schopní odborníci
29.5.2013, 15:42
Děkuji
[15] Luba
3.6.2015, 00:42
Já řeším primárně překlady, a to jsem spokojen s agenturou ( http://profipreklady.cz/ ). V ostatních oblastech (pokud extrémně nespěchám a nepotřebuji mít jistotu) si hledám freelancery.
28.5.2019, 08:30
Dobrý den, Martine a co si myslíte o hybridním modelu více spolupracujících freelancerů, kteří se dobře znají a fungují jako ucelený tým? Místo toho, aby měl klient buď agenturu nebo freelancera, případně více freelancerů, kteří nejsou sehraní, tak může využít již fungujícího tým freelancerů. Nám v Onlinelab.cz to funguje :) Děkuji za případnou odpověď.

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.