BLOG
Jak vám šlape SEO?
Často se mne lidé ptají, co všechno jsme udělali pro to, abychom s našim eshopem SmallCars byli tak dobře vidět ve vyhledávačích. Také občas slýchám výtku, že na top slovo „modely aut“ nejsme v TOP3, tak že to SEO asi zas tak dobré nemáme. Já si myslím, že ano. A dnes se s vámi podělím o to, co jsme pro to museli udělat. Předem se tedy omlouvám, že zas budu psát o vlastním projektu. Nicméně o klientských datech moc mluvit nemůžu a myslím si, že SmallCars jsou díky své velikosti dobrým zdrojem dat.
Protože jde o velmi obsáhlé téma, rozhodl jsem se článek rozdělit do dvou. Tenhle první, který právě čtete, pojednává o základech, které by měly předcházet všem internetovým projektům - tedy o analýze klíčových slov a o návrhu struktury webu. Je až s podivem, že většina firem a eshopů tuhle fázi stále fláká nebo při nejlepším podceňuje.
Krok 1: Analýza klíčových slov
Základním kamenem úspěchu pro nás byla analýza klíčových slov. Je to pochopitelné a začínám tím v podstatě každý svůj (či klientský) projekt. Proč? Prostě proto, že potřebuju vědět, jaké typy klíčových slov lidé hledají, jak se ptají, jak výběr upřesňují, jaké je zajímají parametry, a obecně jak se snaží se v našem sortimentu zorientovat.
Prohnal jsem tedy všechny možné dotazy keyword toolem (googlovským i seznamáckým), vytahal jsem si klíčová slova do excelu, a následně všechny označil parametrem, o jaký typ dotazu jde. Vyšlo mi z toho, že v našem segmentu lidi nejvíce zajímá několik základních kombinací klíčových slov (ve skutečnosti jich je ještě víc, ale to pro ukázku není tak podstatné).
- Několik "top slov" typu modely aut a různé variace
- Modely xxx aut (modely hasičských aut)
- Modely aut + značka vozu (modely aut BMW)
- Modely aut + název výrobce (modely aut AutoArt)
- Modely aut + měřítko (modely aut 1:43)
- Kombinace (například modely aut + značka + měřítko)
- A pak nějaké informativní dotazy (how to slovíčka…)
Jak to může vypadat v praxi
To ukáže následující tabulka: hledaná slova jsou v přesné shodě, míra konkurence z adwords může být vodítkem, jak je dané slovo "nadupané", počet hledání v českém prostředí je jasný a poslední sloupeček je mé označení (top = top slova, for = pro zahraniční klientelu, ner = nerelevantní, prod = producer, tedy výrobce, cat = vhodné jako kategorie, scale = měřítko modelů, a tak dále)
Pakliže máte klíčových slov skutečně hodně (několik tisíc a víc), vyplatí se zpracovat je pomocí Google refine, nicméně já se většinou spokojím s klasickým excelem. Dává mi dostatečné možnosti pro zpracování dat.
Poznámka: v rámci analýzy klíčových slov lze hodnotit a dělat daleko víc. Lze hodnotit konkurenčnost (lépe než z adwords), lze hlouběji určovat priority, který dotaz je důležitější nebo lepší, nicméně pro potřeby sestavení struktury je tohle v zásadě dostačující. Sortiment modelů aut je jednodušší analyzovat, než například bílé zboží nebo elektroniku.
Tip pro vás při tvorbě analýzy klíčových slov
Není potřeba sestavit dokument o desítkách tisíc klíčových slov. Zjišťujte, jak lidé vaše produkty používají. Ptejte se na různé vlastnosti produktu, například:
..kam se dá produkt umístit (do koupelny)
..kam se dá nalepit (na stěnu)
..jak se mu může jinak říkat (chladnička x. lednička)
..kolik váží
..kdo jej vyrábí
..jakou má barvu
..jaké má rozměry
..jakou může mít hmotnost
..komu je určen (pro muže)
..kolik má tohodle a támhletoho (výkon, objem,...)
..jak se napájí
..energetická třída
Prostě cokoli, jak mohou lidé s vaším produktem pracovat a jak mu můžou říkat. Z toho pak sestavíte parametrické skupiny slov, se kterými můžete následně pracovat.
Krok 2: Návrh struktury webu
Teď už to bylo v zásadě jednoduché. Věděl jsem, jaká klíčová slova se hledají, jaké kombinace potřebuju obsadit, a pak tedy už návrh konkrétních typových stránek nebyl složitý. Strukturu jsem se snažil navrhnout tak, aby reflektovala všechna klíčová slova z analýzy, všechny jejich možné i nemožné kombinace, a co nejvíce obsadit longatilové fráze.
Na obrázku je to rozkresleno velmi zjednodušeně, v podstatě jen hlavní směry, jak se web SmallCars větví. V praxi je to rozkresleno podstatně podrobněji.
Výsledkem byly například tyto stránky
- http://www.smallcars.cz/vyrobce/spark/ - stránka s modely od firmy Spark
- http://www.smallcars.cz/1-43/ - stránka pro modely v měřítku 1/43
- http://www.smallcars.cz/bmw/ - stránka pro modely značky BMW
- http://www.smallcars.cz/bmw/1-43/ - stránka pro modely značky BMW v měřítku 1/43
- http://www.smallcars.cz/vyrobce/neo/bmw/ - stránka pro modely značky BMW od firmy NEO
Vím, že mi tam ještě pár stránek teoreticky chybí, ale zatím nebyl čas je dodělat, máme nyní priority jinde.
Tip pro vás při sestavování struktury
1. Použijte prográmek xmind. Hodí se na to skvěle.2. Snažte se o to, aby pro všechny důležité parametry, které vaše produkty mají (což poznáte z klíčovky podle toho, co se často hledá), vždy existovala vstupní stránka u vás na webu. Správnou segmentací klíčových slov máte už teď z půlky hotovo. Snažte se také o to, aby co největší počet stránek vznikal automaticky.
3. Abyste mohli ze svých dat dobře generovat cílové stránky, je nezbytně nutné mít dobře strukturovaná data. V ideálním případě se vždy snažím mít všechny produkty "otagovány" všemi možnými parametry. Tedy mít veškeré parametry u produktů jako jednotlivá pole v databázi. Pakliže máte u produktu všechny parametry v jedné text aree, budete to mít těžké.
Provázání generovaných stránek odkazy
Samozřejmě je nutné, aby byly všechny stránky dobře provázané interními odkazy. Co si budeme povídat, tím, že je narveme do sitemapy si příliš nepomůžeme. Neříká to nic o důležitosti odkazu. My jsme na to šli tak, že v kategoriích jsou poloautomaticky generované texty, které odkazují na jednotlivé parametrické stránky. Dále pak linkujeme příslušné stránky z detailu produktu.
Jasně, není to ideální stav, ale ve chvíli, kdy máte v eshopu několik tisíc kategorií, tak je prakticky nemožné je všechny popsat unikátním textem. Nicméně ten, který jsme tam sestavili, obsahuje v zásadě všechny podstatné informace a nezní snad extra hloupě :-)
Jaký byl výsledek?
Náš eshop navštěvují návštěvníci přes desítky tisíc klíčových slov měsíčně! Ano, a to jen díky tomu, že jsme se věnovali analýze klíčových slov a následně navrhli strukturu, která reflektuje hledané dotazy. Velmi dobře se nám to odráží v longtailové návštěvnosti, která mimo to, že na ni není velká konkurence, tak jde o velmi konkrétní = konverzní dotazy.
Nejen že většina takto vytvořených cílových stránek přivádí návštěvnost, ale hlavně přináší tržby, což je z mého pohledu (jakožto majitele eshopu) nejdůležitější.
Co si z toho odnést?
Nepodceňujte analýzu klíčových slov. Společně s propracovanou strukturou webu je to jedna z nejdůležitějších přípravých prací na Vašem eshopu (minimálně v SEO). Snažte se na svém webu nabídnout v podobě vhodné cílové stránky přesnou odpověď na dotaz hledajícího. Snažte se být vidět na co nejvíce konkrétních frází a neomezujte se na pár "top" slov. To je právě onen rozdíl mezi skutečným SEO a SEO optimalizací. Ušetříte čas, peníze a nervy. Navíc to ocení vyhledávače i návštěvníci. A nakonec i vy, až uvidíte zvyšující se počet objednávek :-) V kostce tedy:
- Analyzujte klíčová slova co nejpodrobněji
- Strukturu sestavujte tak, aby pro každý dotaz existovala cílová stránka
- Logicky provažte web interními odkazy. Odkazujte vždy tam, kde to dává logicky smysl
Jestli mi nevěříte, často o SmallCars mluvím na různých školeních, přednáškách či konzultacích. Dost otevřeně a ukazuju ostrá data. Přijďte se přesvědčit :-)
Co si řekneme příště
Takže tolik k první části, tedy k onpage SEO. Příště, ve druhé části, vám povím o offpage záležitostech, tedy o našem obsahovém marketingu, získávání zpětných odkazů a linkbaitingu.
SEO v rukou profíka je tak krásné :-) Sdílím!
Je to opravdu "white hat" technika?
Osobně na sestavování struktury (neboli myšlenkové mapy) používám program Freemind
http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page (zdarma).
"V praxi je to rozkresleno podstatně podrobněji." > tohle je možná škoda ta myšlenková mapa by byla totiž hodně zajímavá a byla by to přidaná hodnota tohoto článku oproti článku Marka.
Rád používám pro návrh KW mind mapu.
Andre, jak zmiňuji v článku, ideální to není, nicméně text zní poměrně smysluplně a problém z hlediska duplicit v něm nevidím. Googlu to očividně také nevadí, neviděl bych v tom tedy problém barevného SEO :-)
Pavle Lašáku, ano, freemind je taky dobrý, proč ne.
Petro, bohužel, to je častá agenturní praxe. Nicméně abych zas nebyl osočen, že se navážím do agentur, tak je to i praxe u mnohých taky-seo-freelance konzultantů.
Petře Jiránku, ano, to by však bezpochyby vydalo na samostatný článek, aby to bylo pochopitelné :-) je tam příliš mnoho vazeb a zvláštních zákonitostí. Třeba příště.
Ale jinak je to hezká práce.
Automaticky generovaný text je problém tehdy, pokud strojově generujete mamutí objemy stránek čistě za účelem očůrání vyhledávače i uživatele.
Závěr: metoda "vytvoření" textu není tak důležitá, jako je smysl a reálný přínos :-)
Jen příklad: jak se asi tvoří odkazy na podkategorie na e-shopech - vygenerují se. Automaticky :-)
Tím nechci nijak zpochybňovat analýzu, je ok, každopádně pokud dostanete výstup jiný, třeba bez těch dvou sloupců, pak to nemusí být hned špatně. Každý to dělá jinak. Samozřejmě pokud analytik přepíše jen hledanosti Seznam a Google, pak je to špatně.
Pak to další rozdělení už určitě - tedy mít sedačky kožené, sedačky takové, sedačky makové... :-)
1) pro tento konkrétní případ nevymyýšlej blbosti. Sedačka = sedací souprava, měj jednu stránku. Nebudeš pak řešit navigaci.
2)Když budeš dělat dvě různé stránky na synonymum, tak na OBĚ musí vést na webu interní linky. Budeš taky muset získávat externí odkazy na obě stránky. Budeš muset lidi na webu smysluplně vodit po obou (zřejmě stejných) stránkách... Prostě je to zbytečně komplikované.
3) Stránky pojmenovávej lidsky. Nebo jdeš do obchodu a zeptáš se prodavačky, zda má soupravy sedací?
4) dělali jsme si cca před 2 lety test, v jakém pořadí lidi hledají tříslovné výrazy. Zkoušeli jsme fráze typu: dřevěné vstupní dveře / vstupní dveře dřevěné / vstupní dřevěné dveře apod. (Test = sklik, slova ve frázové / přesné shodě). Vyšlo z toho jediné: slovo dveře (tedy podstatné jméno) bylo nejčastěji uprostřed. Nejvíce hledané tedy bylo: dřevěné dveře vstupní & vstupní dveře dřevěné. (Tedy tvar: přídavné, podstatné, přídavné jméno). Když tedy budeš řešit sedačky, tak doporučuji typově Rozkládací sedačky červené a NE Sedačky rozkládací červené.
http://lynt.cz/blog/analyza-struktury-webu