BLOG
Je první pozice ve vyhledávači všechno?
Často se setkávám s tvrzením, že první pozice ve vyhledávači je všechno, že zákazník nic víc nepotřebuje, a že mu stačí být třeba v TOP3 na Seznamu... Ovšem většina těchto lidí až po čase zjistí, že to tak úplně nestačí. Věřím, že všichni, kdo se SEO zabýváte, se nedozvíte nic převratného, ale opakování je matka moudrosti :-)
Přední místa ve vyhledávačích jsou sice hezká, ale bez řady dalších předcházejících i následných kroků to nemusí být vždy to pravé ořechové.
Být na „ubytování" na prvním místě
Častým mýtem je tvrzení, že být na to nejvyhledávanější slovo, je ta nejlepší služba, kterou si zákazník může objednat. Bohužel i mnozí „SEO konzultanti" si mezi sebou tímto způsobem tahají trika a předhánějí se, kdo dostal na první stránku parfémy, kdo hračky, dovolenou či jiné velmi konkurenční výrazy. Ono to samozřejmě není od věci, ale nemělo by se zapomínat na zákazníka, který pak chudák platí a platí, a efekt z jeho investic není až takový.
Nejvyhledávanější nemusí být nejlepší
Velmi konkurenční a hledané výrazy jsou zpravidla velmi obecné a pro web zákazníka nemívají velký přínos. Například mám-li hotel v Jeseníkách o dvaceti pokojích po dvou lůžkách, a někdo mi bude tvrdit, že mu mám dát 100 tisíc korun a on mě dostane na první stránku na slovo ubytování, můžu ho s klidným srdcem poslat domů. Pro mne je mnohem výhodnější zaměřit se na konkrétnější fráze, přestože jsou hledané méně. Například ubytování v Jeseníkách, rodinný hotel Jeseníky, penzion v Jeseníkách a mnoho dalších výrazů.
Přístupy přes takováto slova pro mne budou mít znatelně lepší obchodní efekt - nezaplatím tolik za jejich optimalizaci - ušetřím tedy náklady, a z toho relativně malého počtu přístupů budu mít daleko více objednávek - porostou mi tedy zisky.
Vhodné klíčové slovo, první místo, ale žádná objednávka?
Dostanete-li se do situace, kdy zvolíte skutečně správná klíčová slova (přístupy přes ně budou mít dobrou míru odchodu / bounce rate), dostanete se na tato slova na první stránku, ale přesto nebudete mít požadovaný efekt? Jsou dvě možnosti:
- Cílová stránka není dobře připravená
- Vyhledávač zobrazuje nevhodný odkaz
Podívejme se na tu druhou možnost - zpravidla lze vyřešit jednodušeji, než první problém (o něm si řekneme příště).
Seznam.cz zobrazuje u výsledku hledání obrázek (screenshot webu), titulek stránky, krátký popis a URL adresu. Aby byla zajištěna maximální úspěšnost prokliku na Váš web, je třeba, aby
- Byl obrázek o odkazu hezký, aby na něm bylo alespoň něco vidět (nejde o konkrétní informace, ale spíše o dojem, který obrázek udělá) - toto se může lišit obor od oboru, záleží i na tom, jak vypadá náhled vašich stránek v porovnání s konkurenčními
- Titulek stránky musí lákat ke kliknutí - titulek by měl co nejpřesněji popsat, co se na stránce nachází, vše se to ovšem musí vejít do 60 znaků, víc Seznam.cz nezobrazí.
- Text v popisu odkazu by měl taktéž podávat co nejkonkrétnější informaci o tom, co se pod odkazem nachází. Tento text je například u Seznamu dán tím, jaký text máte na Vašich stránkách - seznam si udělá jakýsi „výcuc" z textu na Vašich stránkách, a ten pak zobrazí jako popis. Google toto řeší dle mého lépe, zobrazuje informaci v tagu Meta Description
- URL adresa webu, kterou vyhledávač zobrazí, by měla obsahovat hledanou frázi či slovo, odkaz pak působí důvěryhodněji. V žádném případně by URL neměla obsahovat otazníky, příliš mnoho čísel, nebo jiné „divné" znaky
Pro představu uvádím screenshot, jak by to dle mého vypadat příliš nemělo.
Co z toho všeho plyne?
Dbejte na to, abyste neplatili své peníze zbytečně, zaměřujte se na kvalitní optimalizaci konkrétních výrazů a nežeňte se hned do těch nejhledanějších / nejdražších klíčových slov. Nemusí být pravidlem, že na těchto slovech vyděláte nejvíc peněz.
A když už se na první stránku výsledků dostanete, alespoň se podívejte na to, jak na Vás vyhledávač odkazuje. Jestliže odkaz bude vypadat divně, vyhledávači nenadávejte - většinou si za to můžete sami :-)
Co myslíte vy?
Zakaznik A jde do nakupniho centra vyzkousi 5 parfemu, 2 se mu libi. Jde na Seznam 75 % cechu, 24 % google, zbytek nejake ty Bingy atd. Zada parfem. Vyjedou mu "seo shopy", rozklikne si 4 shopy. Najde svoje parfemy. Napise si na papirek cenu. A koupi tam, kde jsou nejlevnejsi. Par lidi pouzije zbozi.seznam.cz, vetsina nechape o co jde.
Zakaznik B nepude do nakupaku, na netu si zada do seznamu/googlu presne parfem co uz 5 let pouziva. Rozlikne si 4 shopy, ten shop ktery vypada nejlepe vyhrava. Zakaznik neresi cenu, protoze vi, ze na netu to musi byt levnejsi nez v nakupaku a navic nema cas se prodirat "vunemi" v nakupaku.
Otazka do diskuze: Ktery web je uspesnejsi? Dle meho nazoru ten s brutalnim seo. Ale mozna se mylim.
Marketing je nemeritelny a az do chvile, kdy se rozhodujete zda udelat levnejsi shop s brutalnim seo, nebo hyper pouzitelny shop s uzivatelskym testovanim atd. atd, ktery je dle meho pohledu 2x drahsi.
Mozna to vidim moc ekonomicky, ale zkuste nekdo reagovat.