BLOG
Kolik stojí SEO analýza
Přemýšlíte nad tím, kolik jste vlastně ochotni zaplatit SEO specialistovi za jeho práci? Zdá se Vám hodně 5 tisíc, nebo 20 tisíc? K čemu Vám SEO analýza vlastně bude? Co se z ní dozvíte? A stálo to za ty prachy?
Za svou praxi jsem se setkal s mnoha a mnoha různými druhy analýz webu z pohledu SEO. Protože ale velmi málo z nich mělo reálný přínos pro svého objednatele, přijde mi toto téma stále jako relativně hluché místo na našem písečku online marketingu.
Zákazník často ani neví, co má od analýzy čekat. A toho spousta lidí umí využít.
SEO vykutálenci Vám nabulíkují nesmysly o zdrojovém kódu, délce meta description nebo titulku, pak Vám sdělí, že Váš web má jen 6347 zpětných odkazů a že jich ve skutečnosti potřebuje minimálně 41987 (podle složitého algoritmického výpočtu, který unikl ze Seznamu). Provedou SEO analýzu, která tato fakta jednoznačně potvrdí a může se začít „pracovat". Na SEO tu pro Vás má odborník hned připravený vhodný balíček (který si mnohdy můžete koupit i v SEO eshopu jako ponožky).
V praxi Vám SEO analýza nepřinesla nic, SEO guru Vám prodal několik nesmyslných služeb, které Vám zpravidla nepomohou, ale až na to přijdete, on bude už mít dostudováno a nebude potřebovat blbouny, jako jste Vy.
Jakou analýzu nepotřebujete
Analýza webu, která bude zbytečná, se projevuje několika základními rysy
- Obsahuje podrobnou analýzu zdrojového kódu
- Obsahuje screenshot z nějakého SEO matu (různé něco-servisy, optimetry, barometry a podobné srandy) - mimochodem, tady je článek o zbytečnosti SEO matů
- Říká Vám, že máte zdrojový kód (ne)validní, a že je to velký problém (582 validačních chyb je přeci nemyslitelné)
- Obecně se zaobírá délkou description, keywords, titulků a nadpisů (jasně, titulek nemusí mít 300 znaků, ale jestli jich bude 70 nebo 73 je asi jedno)
- Hodnotí počet zpětných odkazů
- Hodnotí hustotu klíčových slov
- Nedejbože hodnotí Srank nebo Google page rank
- Rozsah se pohybuje okolo 2-5 stránek (a termín dodání je obratem, nebo do dvou dnů)
Asi bychom si společně vzpomněli i na další zhovadilosti... jestli Vás něco napadne, zanechte svou stopu v komentářích pod článkem. Každopádně tato analýza Vám nikdy v ničem nepomůže. Proč? Jednoduše proto, že hodnotí zbytečná fakta a nepodstatné parametry webu. Hodnotí jen to, co jde rychle změřit = a to je o skutečné kvalitě webu nevypovídající.
Kolik stojí? Odhadem něco mezi 2-4 tisíci. Přeci jen, hodinka práce vložit do dokumentu Vaše logo, udělat copy & paste u SEO matu a dopsat ceny k následné nabídce služeb, něco stojí.
Takže prosím, takhle fakt ne.
Co by měla analýza hodnotit?
Jasně, technická realizace webu by asi měla být součást analýzy, ovšem jen do té míry, zdali web neobsahuje nějakou zásadní překážku pro indexování obsahu a stránek. Zabývat se nesmysly jak jsem psal výš, vede k tomu, že se budete utápět v malichernostech a mezitím Vám ujede vlak s tím podstatným. OK, takže technicky jen stručně - odhalit zásadní nedostatky.
Důležitou součástí SEO analýzy by měla být kontrola struktury webu. Bavíme-li se o větším webu (zpravidla eshopu), je důležité zhodnotit, zdali a jaké existují cílové stránky pro různé typy dotazů. Čím je eshop / web větší, tím déle toto zabere.
SEO analýza by se měla také dotýkat obsahu. Nejen textového, ale i dalších formátů. To už se dostáváme spíše k obsahové strategii, nicméně ta se SEO souvisí víc než cokoli jiného. Dle mého názoru by se i tohle mělo v SEO analýze objevit.
Zpětné odkazy jsou poslední velkou kapitolou, kterou by SEO analýza měla zahrnovat. Místo počtu odkazů a ranků odkazujících webů by se však měla tato kapitola zabývat hlavně kvalitou odkazů a jejich rentabilitou pro Váš web (chodí přes ně někdo? Nakupuje přes ně někdo?). Analýza by měla řešit odkazový profil jako celek, měla by navrhovat, jakým směrem se vydat a jak odkazy budovat.
V kostce tedy jde o
- Technickou realizaci stručně zhodnotit, zaměřit se na klíčové problémy a neutápět se ve zbytečnostech. I web v tabulkovém layoutu a zastaralém HTML si může šáhnout na přední místa na Google, pokud má lidem co říct
- Struktura webu, existence vhodných cílových stránek pro různé typy dotazů
- Práce s obsahem, a to nejen textovým ale i netextovým, publikování zajímavostí, návodů, článku „jak vybrat", videí, a tak dále. Obsah musí být především zajímavý pro lidi a účelem analýzy je Vás nasměrovat a ukázat cestu
- Zhodnocení odkazového profilu jako celku
- Rozsah bývá od 20 stránek výš
Co SEO analýza musí obsahovat, je u všech bodů pokud možno podrobný a jasně definovaný návrh řešení / další postup. Nejhorší, co se může stát je, když odevzdaná SEO analýza zůstane klientem nepochopena. Jeho důvěra nejen ve tvůrce analýzy, ale i v podstatě v celý obor SEO klesá.
Asi Vám je už jasné, že analýza, která je tvořena ručně (bez SEO matů), obsahuje důležité a zajímavé informace a evidentně si s ní někdo dal práci, stojí více. Jak času, tak peněz. Podle mých zkušeností se dá relativně kvalitní analýza pořídit někde mezi 15 a 30 tisíci korunami. Já ji pro Vás můžu udělat taky, když jsme u toho :-)
Co si myslíte o SEO analýzách Vy? Jaké máte s analýzami zkušenosti? Už jste se nechali napálit „SEO-mat-amatéry"?
Článek se mi líbi, avšak jedna věc mi ještě v analýze chybí. Myslím, že by též měla obsahovat analýzu prvku sociálních sítí (zda na webu vůbec jsou, zda je na ně dostatečné call to action, případně dají li se zapracovat další...). Vliv sociálních síti na SEO neustále roste. Jaký máˇs na to názor?
Matěj Švec: Ahoj Matěji, díky za pochvalu. K Tvému dotazu - ano, sociální sítě také považuji za stále důležitější, avšak jak jsem odpovídal MaKovi, i zde platí, že se to může lišit obor od oboru. Jsou obory, kde se využití sociálních sítí nabízí, a obory, kde je to zpravidla nevhodné či zbytečné. Například kde je to super jsou komunitní záležitosti (modely aut, trendy móda, ...). Nevhodné to může být třeba u tištěných spojů nebo regálů do skladu... I když šikovný sicial media specialist by s tím asi něco vymyslel.
Jinak ke vlivu na SEO, souhlasím, že to nějaký vliv mít může. Jednoduchá logika = co se lidem líbí a je zajímavé = bude hojně sdíleno v rámci facebooku či twitteru. Pak to logicky i vyhledávač může považovat za kvalitnější, a to se podle mne může projevit i ve vyhledávačích.
Komplexná analýza, ktorá zahŕňa technické nedostatky, analýzu kľúčových slov, návrhy na úpravu informačnej architektúry, zhodnotenie odkazového profilu a ešte sa bude venovať aj obsahovej stratégii, zaberie u stredne veľkého e-shopu minimálne 30-40 hodín. Preto sa mi zdá uvedených 15 až 30 tisíc ešte veľmi pri zemi.
SEO konzultantům držím palce, občas ještě nějakou analýzu udělám, nicméně drtivou většinu času nyní investuji do vlastní architektury a ty cizí příliš neřeším, poněvadž některé klasické technické problémy/nedokonalosti úzce související se SEO jsou již jakýmsi evergreenem - předpokládám, že znalí (vč. pana Matějky) ví, o čem mluvím ;-)
Souhlasím, že nic nepřinese řešení toho, jestli má titulek 70 nebo 73 znaků apod., klient ale často netuší, jestli do titulku může napsat jedno slovo, nebo slohovku. Jeden z posledních klientů měl třeba prohozený obsah Title a Description, takže já do analýz píšu, jak dlouhé by to mělo být.
Pak mě zaujalo, že analýzy děláš od 15 tisíc, i když někdy na analýzu nepotřebuješ ani 10 hodin. Opravdu si necháváš platit přes 1500 Kč/h?
Samozřejmě jsou projekty, kde stačí jen málo, a tam to pochopitelně neřeším analýzou, ale právě zmiňovanou konzultací se standardní hodinovou sazbou (která se blíží částce, kterou píšete :)
Jsou dokonce i projekty, kde poradím zdarma, nicméně analýzy chápu jako něco komplexního, co vyřeší velkou část problémů - respektive zkontrolují a nastaví postup pro klienta do budoucna. Je to pochopitelně o výběru klientů - malý eshop s rozpočtem na marketing 3000 měsíčně si analýzu předpokládám neobjedná (otázkou je, zdali by mu vůbec pomohla)... Nicméně toto komplexní řešení, kterému můžeme říkat analýza zahrnuje veškeré důležité aspekty SEO, obsahu, odkazů, a v podstatě i nastavení businessu klienta a proto je vhodná pro větší projekty / eshopy, kde je chuť a možnosti investovat. Snad jsem Vám odpověděl :)
Mnohým klientom to dokonca príde veľa (chcú zľavy, neplatia a pod.).
Martine V, pokud je vaše práce tak kvalitní, proč si jí nevážíte? Na vašem webu obsahuje "balíček" za 99EUR práci odhadem na nejméně zhruba 20 hodin včetně komunikace s klientem (beru to z vlastní zkušenosti a držím se při zemi a předpokládám, že to umíte špičkově a zkušenostní křivka vám šetří čas), vlastní práce, sepsání výstupu a následné konzultace, jak s výstupem naložit. V nejlepším případě tak pracujete za zhruba 5EUR na hodinu, pravděpodobně ale méně - to nemůže být dobré ani při škole, natož jako profesionální živnost, ne? Druhá věc asi je, jak to bude s tou kvalitou a rozsahem.
Jako nadstandard (pro někoho standard :-) by měla obsahovat upozornění do očí bijících "nepoužitelností". A celá analýza by měla stát na znalosti cílů webu, cílové skupiny a další informací.
Poté se můžeme bavit jak má být dlouhá a kolik za ní. Někteří s í začínají na 3000Kč :-)
Pokud to někdo prodává za 3000, buď tím netráví příliš času a pak to není kvalitní výstup, nebo pracuje za 200 korun na hodinu. To znamená, že si příliš neváží své vlastní práce a o lecčems to vypovídá :)
Co se týče k délce meta description nebo titulku, měl bych výhrady, zde je maximální délka znaků důležitá. Když už se zobrazujeme v TOP 10 vyhledávání, správná délka znaků společně s klíčovým slovem a dobře obsahově napsaným názvem/popisem může zajímavě ovlivnit proklikovost. To už za to stojí ne? :-)
K 13. komentáři od Martina Matějky. Já vše dělám osobně, ručně, a nejlépe jak umím, ale přesto, teď jsem vytvářel několik cenových balíčků pro jeden eshop, kde jsem nabídl své služby, a začínal od 3500 až po 6000. Není to proto, že si své práce nevážím, ale zatím ještě nemám praktické zkušenosti, nemohu ukázat jiné práce, nebo reference, nemám vlastně nic, takže si nemohu účtovat tolik. Navíc jsem ke každé nabídce dal 100% záruku spokojenosti a vrácení peněz, to je podle mého záruka, že si člověk za svou prací stojí ne? Hledám práci a mezi tím by tohle pro mě byl dobrý při výdělek, získání praxe a reference.
Nicméně článek naráží především na ty "konzultanty", kteří zkušenosti nemají, nebo svou práci prostě jen dobře neumějí, ale tváří se jako mistři světa a prodávají své (ne)zkušenosti za neadekvátně vysokou cenu.
Pokud konzultant začíná, už něco zná, ale částečně se pořád učí a nemá reference, je naprosto v pořádku, když dá nižší cenu, pakliže to klientovi na rovinu odůvodní.
Alespoň podle mého názoru.
Také každá firma se pohybuje v jiném oboru a má jinak početnou a kvalitní konkurenci. Vše se musí vzít v úvahu a nabídnout klientovi adekvátní službu, pokud o jeho projekt mám zájem.
Nikomu ale neberu dělat analýzu za 30 tisíc a pak optimalizaci za 200 tisíc měsíčně. To je v pohodě. Prostě na všechno musí být dva.
taky mi vstávajó vlasy hrůzo na hlavě, když na webu vidím "seo-obchod, seotrefa, seo balíčky" a jiné SEO rychlo kvašky
ano, SEO analýza je o obsahu.
jan