BLOG
Redakční systém pro SEO
Chystáte se nechat si vytvořit nový web? Pak jistě vybíráte i podle toho, zda se firma zaměřuje i na optimalizaci pro vyhledavače. Zajisté je to správný krok, ovšem dejte si pozor i na skryté „hrozby", které nemusejí být na první pohled vidět. Prohlédněte si i redakční systém nebo administraci, pomocí které budete Váš nový web spravovat.
Jak ovlivňuje redakční systém SEO?
Optimalizace pro vyhledavače, myšleno z technického pohledu, pracuje s kvalitou zdrojového kódu webu. Budete-li mít web plný kvalitního obsahu a povedou na Vás zpětné odkazy z různých relevantních webů, stále nemusíte mít vyhráno, je-li Váš web špatně naprogramován.
Technicky by web měl splňovat několik základních pravidel. Měl by být validní dle W3C (ideálně dle standardu XHTML 1.0 nebo XHTML 1.1), měl by obsahovat označení nadpisů „Hx" (H1 - H6), URL adresy by měly být ve vhodném formátu a tak dále. Všechny tyto aspekty by měl být váš dodavatel schopen bez potíží zapracovat do webu a ve velké většině případů tomu skutečně tak je.
Dodavatel vám předvede web, který splňuje značnou část důležitých kriterií pro vyhledavače. Kde tedy může nastat problém?
Redakční systém SEO „un-friendly"
Spravujete-li web pomocí redakčního systému, který nepočítá s optimalizací pro vyhledavače, patrně bude zdrojový kód stránek po pár měsících „zanesen" všelijakým nepotřebným marastem. Na první pohled to patrně ani nepoznáte, ale kdo to pozná určitě je vyhledavač. Začne to tím, že na konkurenčnější výrazy se web nedostane do dobrých pozic, dál se může stát, že i na málo konkurenční výrazy web zmizí z výsledků a může to končit i tak, že web nedohledáte ani na název firmy či domény (obrazně řečeno).
Co redakční systém dělat nemá
- Generovat do kódu jakékoli nevalidní značky (tagy)
- Vkládat do stránek JavaScript, většinou jde JS vyřešit tak, že nebude v kódu, ale v externím souboru
- Vkládat do kódu inline CSS styly (například formátování každého slova v textu zvlášť)
- Vytvářet z českých znaků tzv. HTML entity (vyhledavač jim sice porozumí a umí si je přeložit, ale zbytečně tím prodlužujete kód stránky)
- Redakční systém by měl být schopen nastavit titulek pro každou stránku zvlášť
- Měl by umět pracovat s důležitými prvky, jako jsou nadpisy či URL adresy
- Určitě jsem nevypsal všechno, nicméně zmíněné považuji za velmi podstatné
Redakčních systémů je na internetu k dispozici mnoho a mnoho. Jde vesměs o ty velké a známé typu WordPress a další. Pak snad každý tvůrce webů dodává ke svým dílům taktéž vlastní administraci. V České Republice funguje celá řada systémů, které jsou více či méně SEO friendly. Mezi ty, které bych mohl doporučit patří určitě pronájem eshopu od firmy Shoptet, (kteří umí i tvorbu eshopu na míru), a nebo pak systém Shopio.
Máte zkušenost s nějakým jiným dobrým či naopak špatným redakčním systémem? Zanechte komentář.
Čtěte dále