BLOG
Rozdíl mezi SEO a SEO optimalizací
První letošní skutečně jarní den mě vytáhnul na zahradu. Nevím, jestli je to tím, že je dnes nezvykle horko, nebo tím, že jsem v poslední době slyšel hodně uhozených teorií o tom, co je to SEO, nicméně sepsal jsem takovou jarní polemiku nad tím, jak to vidím já. Nad tím, co to teda to SEO je a co to SEO rozhodně není. Tak tady to máte.
SEO lze volně přeložit jako optimalizace pro vyhledávače. Překlad to není ideální, ale za ta léta, co se pojem SEO objevil v české kotlině poměrně zdomácněl, a jsem s ním v zásadě v pohodě. Na svých školeních či konzultacích nebo svým klientům se snažím vysvětlit, že to není jen o vyhledávačích, že je to o vyhledávačích docela minimálně. Že je to hlavně o uživatelích internetu, kteří něco hledají, a my se snažíme nabízet vyhledávačům co nejlepší odpovědi na jejich otázky.
SEO optimalizace
Jenže je tu spousta lidí, ať už freelancerů či agentur, které se pořád snaží tvrdit, že SEO (optimalizace) je něco magického, něco, co běžný člověk neumí a že si na to musí najmout nějakého „guru“, který mu prozradí ty tajné triky a pomůže mu být první na vytoužené klíčové slovo.
Většinou k tomu používají metod, které vyhledávače nemají rádi. Pochopitelně. Kdybyste vy vlastnili vyhledávač, určitě by se vám nelíbilo, kdyby se vám na přední pozice dostávaly weby, které se tématu věnují jen okrajově, jsou plné textů, které vlastně nikdo nečte, jen je v nich nějaké klíčové slovo opakované v hustotě kolem 15% a na web vedou tuny odkazů kdo ví odkud. Zpravidla z nějakých polo automatizovaných systémů na generování odkazů ze zápatí stovek netematických webů
Typické znaky SEO optimalizace jsou
- Registrace do katalogů
- Odkazy ze zápatí jiných webů
- Tvorba PR článků v hodnotě okolo 100 – 200 korun
- Tvorba SEO textů
- Slíbení první pozice v nějakém vyhledávači (zvlášť v případě Google to vyvolává smích…)
Problém SEO optimalizace je v tom, že využívá dočasných nedostatků vyhledávačů. Což je velmi krátkozraké, protože vyhledávače se snaží se zlepšovat a chyby postupně odstraňují. A weby, které jich využívají, budou mít dřív nebo později prostě smůlu.
A co je tedy SEO?
SEO je o tom, aby váš web byl dohledatelný na co největší počet klíčových slov, které nějakým způsobem souvisí s vaším podnikáním. SEO je o tom, aby na vašem webu existovaly vhodné cílové stránky. SEO je o tom, aby se o Vašem webu mluvilo, potažmo psalo. A to ne někde v „PR článku“, ale ve vaší komunitě, v diskuzních fórech, na webech, které se tematicky s tím vaším doplňují.
SEO není žádná věda, vždyť princip ve velmi jednoduchý. Nabídnout vyhledávači – potažmo hledajícímu – co nejlepší odpověď na to, co právě hledá.
Mezi typické znaky SEO patří
- Analýza klíčových slov – tedy pochopení, jakými způsoby lidé vaše produkty či služby hledají
- Sestavení vhodné struktury webu – tedy vytvoření takových cílových stránek, které budou zodpovídat dotazy uživatelů
- Tvorba užitečného obsahu – na konkrétních cílových stránkách musí být takový obsah, který uživateli pomůže. A je už jedno, jestli jde o text, video, nebo fotku. Forem obsahu je spousta a vaším úkolem je vybrat tu nejvhodnější pro váš sortiment
- Budování partnerství – nikoli slepý linkbuilding, ale hledání provázání vašeho webu s jinými, které mají i vašim zákazníkům co říct
Tato metoda SEO je dlouhodová. Je účinnější, a to zejména díky tomu, že nevyužívá chyb vyhledávačů, ale staví na jejich přednostech.
Kde čerpat informace
V Čechách působí naštěstí celá řada konzultantů, kteří SEO skutečně rozumí. Je jich sice podstatně méně, než těch, co nabízí SEO optimalizaci, ale i tak je jich dost. Namátkou Pavel Ungr, Lukáš Pítra nebo Marek Prokop.
Letos se navíc chystá i ryze SEO konference – pořádá ji Medio Interactive pod názvem SEO restart. Pakliže chcete SEO, které funguje, a nejen SEO optimalizaci, určitě se tam zajděte podívat.
A navíc – vždy když se řekne „SEO optimalizace“, někde na světě umře koťátko. A to nikdo nechceme.
(žádná koťátka neumřela během psaní tohoto článku – nečetl jsem si ho nahlas)
Musíme zjistit, co lidé hledají, být na dané dotazy vidět (mezikrok) a dokázat na daný dotaz co nejrelevantněji odpovědět a uspokojit tím uživatele.
V praxi je ale podle mne potřeba mít široký rozhled a dokázat vše spojit do funkčního celku...
Já už jsem svůj názor (a hlavně přístup) k tomu, co by dle mého názoru do práce SEO konzultanta (alespoň teda na úrovni těch konzultaci s klientem) mělo spadat popsal v tomto článku - http://www.propagacenainternetu.cz/co-vsechno-spada-pod-to-seo
Zpátky k tématu. Já si naopak myslím, že SEO opravdu končí vstupem na web, protože to co se děje tam je spíše úkol UX, informačního architekta, webdesignéra, analytika atp. Je super to mít podchyceno, o tom žádná. Ale myslím, že tohle už není, exaktně řečeno, úkol SEO konzultanta. Ale mohl by to být úkol všestranného marketingového konzultanta
PS: Článek doporučím mým šéfům.
Jo a Martine, zapomněls na okurku :-)
A potom se dáme na nákup odkazů, registrace a sem tam nějaký PR článek. Pokud to půjde, vložíme i nějaký jakože přirozený odkaz. Třeba do Wikipedie, kde se modlíme, aby nám to nesmazali. :D
Ideálně vychytáme fráze, kde se můžeme dostat nahoru i bez nějaké námahy a jen sbíráme návštěvníky a objednávky.
Do diskusí o tom, kde začíná a končí SEO bych se raději nepouštěl. Bylo by to na dlouho...
Rád bych k tomuto tématu jen připomněl, že tento obor nemá bez předchozích a návazných aktivit jakýkoliv smysl a navíc není SEO jen o konverzích a návštěvnosti. Většinou sice ano, ale smysluplným měřitelným cílem (KPI) SEO aktivit může být i např. snížení míry okamžitého odchodu (Bounce Rate), zvýšení počtu vstupních stránek, apod. Mysleme na to přátelé a nesnažme se za každou cenu nakreslit ostrou čáru tam, kde je to velmi diskutabilní.
Jardo, já netvrdím, že vhodné KPI je jen objednávka. Každý projekt je jiný a každý si zaslouží jiná KPIčka. Pracuju pro různé klienty, kde jsou různá KPI. Objednávka, rezervace, zadání emailu, odchod z webu, nebo i snížení bounce rate.
Naše snaha, jakožto konzultantů, by měla být v tom, najít nejlepší KPI a to pak tlačit. Většina klientů má totiž o svých KPI ujeté představy :-)
Hodnotící kritéria většiny diskutérů se ale omezují pouze na pozice několika vybraných slov, v těch lepších případech na návštěvnost a konverze (resp. revenue).
To samozřejmě není tvůj případ... ale připadalo mi důležité to v diskusi zmínit. Snad to nebylo zcela off-topic :)
S většinou věcí souhlasím, ale chtěl bych zmínit jednu věc, ať to nemáme jen černobílý.
> Což je velmi krátkozraké, protože vyhledávače se snaží se zlepšovat a chyby postupně odstraňují.
Na webu se pohybuju už pár let a co si pamatuju, bojoval Seznam s chybami celou dobu. Začalo to přemrštěnými váhami na obsah KW v textu, pokračovalo (a pořád pokračuje) KW v doméně a teď se do toho ještě míchají zahraniční weby. Nechci být skeptik, ale pokud z toho opravdu kvalitní weby něco měly, tak většinou když právě ty "chyby" nevědomky využívaly.
Jsem rád, že jsem konečně našel někoho, kdo má stejný/podobný názor na vymezení SEO jako já, viz http://www.portiscio.net/co-podle-me-znamena-seo.
Když někdo nabízí SEO optimalizaci, je jednoduché poznat, že nejde o nikoho, s kým bych chtěl spolupracovat. Takto jednoduchým filtrem vyřadíme alespoň polovinu SEO konzultantů a agentur.
Nicméně, jak poznamenal Josef, dá se podle toho dobře poznat, kdo dělá opravdu SEO a kdo se tak jen tváří.
Martine (Tomčíku), neviděl bych to tak černě. Seznam (alespoň fulltext) se pravda příliš nerozvíjí, a postupně zastarává. Asi s tím chlapci neumějí pořádně pracovat a dřív nebo později je Google přejede. Podle mě je to jen otázka času. No a pak přijdou zlaté časy užitečného obsahu :-))) už se na to těším - předpokládám, ty taky :-)
Nu a v návaznosti na Pavla a Zdeňka: souhlasím. SEO je marketingová technika s cílem akvizice uživatele. Následně ho přebírají další marketingové obory. Je ale moc dobře, pokud toto SEO konzultanti vědí.
Jako další velmi důležitý přínos vidím to, že skvělé SEO umožňuje webu zkrátka být "fakt hodně vidět" tam, kde je moje cílovka a navíc za přijatelný peníz. A ona ta viditelnost sama o sobě (i bez okamžitých prokliků) v dlouhém období pozitivně působí na ostatní komunikační kanály a dle mého skromného názoru trochu i na následné dění na webu. Odvíjí se to od jednoduchého "mere exposure" principu - velmi zjednodušeně že čím častěji něco vidím, tím pravděpodobněji to budu mít podvědomě rád, budu tomu důvěřovat (neplatí vždy a všude, v SEO ale podle mne ano).
Takže, není to zdaleka jen technická disciplína .. :-)
PS: Pavle, já vím, že Honzu jsi myslel mě :D A koukám, že za těch pár dní jsi svůj pohled nenapsal, jakto? :P
Vstupní stránky přesahují nad rámec SEO výhradně ==> ostatní kampaně, PPC atp. Pěkná ukázka přesahů mezi jednotlivými marketingovými odvětvími.
Mířil jsme proti častému názoru "SEO = marketing na internetu". Nebo-li "jsme SEO optimalizátoři, tak děláme _dobrý_ marketing". Tak to není :o)
Zkušenost bohužel říká, že většina firem, nabízejících právě onu "službu", neví moc o čem vlastně mluví a jediný, kdo je na tom v konečném důsledku bit, je klient.
Nedávno jsem mluvil s jedním, který říká: "Platím Seznamu 3.000 a jsem vidět tam vpravo a to se mi líbí". Kolik klientů mu Seznam sežene, to nemá tušení. A teď mu vysvětlujte SEO a SEO optimalizaci :-)