BLOG
Vzkaz všem freelancerům
Dnes je mi třicet. Je to tady, dohnalo to i mě. Nakročení do druhé třetiny života mě přimělo k zamyšlení, co jsem vlastně tu první třetinu dělal, jak jsem ji strávil a jak se mi (zejména pracovně) dařilo. Tenhle článek bych chtěl věnovat všem, kteří zvažují, zda jít či nejít podnikat na volnou nohu.
Jak to všechno začalo
Prodával jsem SEO pod hlavičkou jedné společnosti (nechci ji jmenovat, už stejně ani neexistuje). A patrně už tam se začala projevovat moje záliba v podnikání, protože po dvou letech ve firmě jsem došel k závěru, že mít nad sebou šéfa a plnit někdy zcestné úkoly pod cizí hlavičkou pro mne příliš nebude. S kamarádem jsme odešli a založili si vlastní s.r.o. zaměřené právě na SEO služby a tvorbu webů. Tam jsem působil už nikoli jako obchodník (respektive jen z části), ale hlavně jako SEO konzultant. Přivádět návštěvníky na web mě prostě bavilo.
Jak se ale říká, že na podnikání je jeden málo a dva jsou moc, mohu potvrdit – je to pravda. Po dvou letech jsem svůj podíl ve firmě prodal a odešel. Tentokrát už skutečně na volnou nohu.
Stal ze se mne freelancer
Užíval jsem si svobodu, možnost pracovat kdykoli a kdekoli chci, ježdění po výletech, trávení času s rodinou (tehdy vlastně jen manželkou a psy)… Bavilo mě to, byl to pocit k nezaplacení, který jsem do té doby příliš neznal.
Dnes, po těch sedmi letech na volné noze, bych už určitě neměnil. Myslím si, že žádná firma nebo agentura mi nikdy nebude schopna nabídnout víc, než mám. A nemyslím tím peníze (kterých si jako freelancer také vydělám dostatek), ale hlavně tu svobodu, možnost volby, vybírání klientů, vybírání spolupracovníků a kolegů – zdravím kamarády z Markeťákova :-)
Díky freelancingu mám taky čas na vlastní projekty, které mne ze začátku jen bavily, dnes už i částečně živí – například moje eshopy SmallCars a Moduni. Být zaměstnán ve firmě od nevidim do nevidím, nikdy bych ty eshopy nerozjel.
Jsem s tím, co se mi povedlo vybudovat, hrozně spokojený. Mám rád svůj život, svou práci, a kdyby to šlo, chtěl bych to dnes zmrazit a prožívat to pořád dokola. Na druhou stranu jsem v očekávání nových výzev, které přijdou. Takže se na další roky docela těším :-)
Proč to vlastně píšu?
Sám moc dobře vím, že začátek nebyl jednoduchý. A tak bych chtěl bych pomoct mladším, začínajícím freelancerům. Všem těm, co ještě váhají, jestli do toho jít nebo ne.
Nebojte se toho. Běžte do toho. Je to běh na dlouhou trať a čím dřív začnete, tím dřív se vám povede dosáhnout spokojenosti. A pamatujte, že někdy i cesta může být cíl :-). A jestli vám tenhle článek dodá odvahu, pak splní svůj účel.
Nebojte, není k tomu potřeba vlastně nic extra. Nepoužívám GTD metody, nebojuju s prokrastinací, neměřím čas v togglu, nemám v prohlížeči stovky rozšíření a nástrojů. Vystačím si s google docs, google kalendářem a mailovým klientem.
Cestu k úspěchu – ano, dnes asi můžu říct, že k úspěchu, jsem vyšlapal po krůčkách. Oboru se věnuju dlouho, znám ho z pozice prodejce, projekťáka, konzultanta i klienta. A všechny tyhle zkušenosti mě vždy o něco obohatily. Vždy jsem získal na jednu věc další pohled. A to je to, z čeho těžím dodnes.
Když mi bylo dvacet, chtěl jsem vydělávat padesát tisíc měsíčně. Dnes vím, že ty opravdové hodnoty jsou jinde, a ač vydělávám víc, měřím úspěch jinak. Určitě to není o penězích, určitě to není o drahých autech, nebo značkovém oblečení. Svůj úspěch se snažím měřit tím, jak mě vnímá okolí, jak pomáhám svým klientům, jak o mě mluví kolegové nebo kamarádi, jak funguje moje rodina, která mi v mé cestě hodně pomáhá.
se synem Jaroslavem
A co je tedy pro freelancera to nej?
Jak říká kamarád Robert, jediné, na čem je potřeba pracovat, je vaše dobré jméno. Vaše značka. To je to nejpodstatnější a nejcennější, co máte. A podle mě k jeho získání vede jediná cesta – dělejte svoji práci pořádně a poctivě. Dělejte ji tak, abyste se ni nestyděli, abyste se nebáli ji ukázat konkurenci, nebo vašemu učiteli :-)
Zní to hrozně jednoduše - uznávám, že to mnohdy zas tak snadné není. Hlavně ze začátku budete bojovat s tím, jak získávat zakázky, jak se uchytit, a tak dál. Mě se v tomhle ohledu osvědčilo hlavně si věřit, mluvit s lidmi a chovat se k nim slušně. Snažit se je pochopit, vcítit se do nich. A fakt to funguje.
Dnes se podílím na opravdu zajímavých zakázkách, práci mám naplánovanou na měsíc a půl dopředu, řadu poptávek musím odmítat, protože bych na ně prostě neměl čas, pracuji s těmi nejlepšími v oboru, poznal jsem nové skvělé přátele a to mě neustále motivuje a posouvá dál.
Tak mi držte palce do druhé třetiny, já budu držet palce vám, kteří začínáte :-)
P.S.: První!
Ikdyž závist je myslím špatné slovo. Přeju jim to. Jen mě mrzí, že jsem takto brzy nezačal taky.
Vše ostatní mám jako přes kopírák. Jen trochu časově posunutý.
Držím palce do druhé třetiny.
Důležitá mi připadá zmínka o tom, že moc neřešíš "správné" aplikace, prokrastinaci, GTD a jiné. Hlavně na začátku volnonohaření totiž člověk (a u ajťáků je to přímo chorobné) hledá "tu správnou aplikaci nebo metodu", která mu podnikání skutečně rozjede. Faktem však je, že o aplikacích a metodách podnikání příliš není.
Ať se ti daří i nadále!
Jen tak dál, a ať se Ti daří!
Chápu to tak, že vlastní firma je další logické patro nad živnostníkem. Nejen, že buduji svoji značku místo značky zaměstnavatele, ale zároveň se ztrácí přímá úměra mezi odpracovanými hodinami a financemi na účtu. Což tedy nemusí být vždy pozitivní ;-)
super článek. Užij si svůj narozeninový den! 30 je krásný věk. Mám radost, jak si to užíváš a že jsem k tomu tvému rozhodnutí stát se freelancerem koučováním kapkou motivace a odvahy před lety přispěl. :-)
Je super, jak jsi pro změnu ty, jako můj klient, tehdy pozitivně ovlivnil mé rozhodnutí, začít se osobnímu rozvoji a koučování věnovat na 100%.
Díky a blahopřeji ke kulatinám. Honza
Je to přesně tak jak si napsal. Ale začátky jsou hodně krušný :-d
A proto, cim driv zactnete, tim lip.
A taky jak je napsano, nebat se a nebyt liny rozjet vlastni veci, casem to muze bejt zajmavy prilepseni / hlavni prijem.
Ctj za captchu? (Vlozte prozim zanky, ktere vidite), ja jich tam vidim asi 200 :-)
Přěju hodně štěstí, sám jsme na navolnénoze a prožívám svoji druhou třetinu - rodina, výlety, svoboda a zodpovědnost s tím spojená. Rád bych to zmrazil, protože mám trochu obavu co za deset let budu vlastně dělat... Ked vidíš sám sebe za 10 let?
jsem rád, že mám příležitost taky zmínit své výročí, neslavím sice 30 let života, ale 1 rok od chvíle kdy jsme vás oslovili ke spolupráci. Od našeho seznámení ve společnosti Optifor uplynula spousta let, stále jste se věnoval SEO, reference na vás byly skvělé, školitel, a tak nebránilo nic tomu svěřit osud naší firmy s 14-ti letým fungováním do vašich rukou. On-line je naším strategickým kanálem k získávání validních poptávek. Vaše doporučení a analýza klíčových slov směrem co nejblíže k B2C klientům, "protože jsou to Ti samí lidé jako naše cílová skupina B2B" byla ale fatalním omylem. Korunovací tohoto nejhoršího rozhodnutí byl výběr dodavatele k realizaci webu dle vašeho doporučení, pan Valenta je schopným web designerem, ale nevím jak daleko jsou jeho zkušenosti s B2B... A tak se to stalo, v takto špatné kondici jsme neměli ani ten nejstarší web od Optiforu tisíckrát "šroubovaný" od jiných dodavatelů. Nechodí poptávky, uživatelé nerozumí co na stránkách mají dělat. Sám web designer po testování navrhl změny včetně úplně jiné koncepce klíčových slov. Musí to být B2B, dárky jak jste to navrhl, lidé z marketingu nekupují, ty chtějí reklamní předměty. A Vy, freelancer, jste to vzdal asi měsíc po spuštění... Záminkou byly neshody se mnou, víte ale kdybyste byl firma a ne freelancer, měl bych dovolání, takhle jste to jedním emailem ukončil a konec. Věděl jste už tenkrát, že to nebude mít výkon jaký jste plánoval vzhledem k tomu, že vaše hodnocení vyplývalo z výkonu a počtu poptávek? "Peníze nevracím, dál nic nedělám..." Takže za mě, rozdíl mezi freelancerem a s.r.o.? Jednoznačně s firmou mám záruky, ta buduje jméno, freelancerovi když to nevyjde, vždycky se zase může zaměstnat... Pokud bych mohl poprosit zúčastněné v tomto blogu, můžete hodnotit výrobek pana Matějky a Valenty? Třeba by se nám společně podařilo přijít na řešení... Moc bych si přál vrátit se tam, kam jsem se několik let dostával...
Děkuji.
JR
Možná komentář z jiného úhlu pohledu, protože jsem pracoval několik let v marketingu významné softwarové firmy. Na reklamní předměty jsme měli agenturu. Pokud mám dobré zprávy z trhu, tak v marketingu firmy šetří. "Zbytečnosti" typu dárky se škrtají jako první, aby byl rozpočet na reklamu. Váš internetový obchod na první pohled nevypadá špatně, byť bych některé věci z hlediska použitelnosti upravil.
Podívejte se do Google Analytics, kde Vám klesá návštěvnost a co tvoří největší rozdíly oproti letům, kdy se vám dařilo. Berte v úvahu změny na trhu, kdy určitě narostla nová konkurence. Stačí si zadat "reklamní předměty" na Seznamu.
Když Vám nefunguje online, vzal bych telefon a začal bych prostě obvolávat všechny online marketingové asistentky a produkční ve firmách (v PPC jsem Vás viděl). V oblasti SEO zkuste posílit výrazy, které se týkají reklamních předmětů, VIP dárků, dárků pro obchodní partnery apod. Zvažte posílení slov, která se týkají "reklamní předměty Praha". Udělejte si znovu analýzu klíčových slov a zkontrolujte, zda-li pokrýváte všechny výrazy na svém webu.
S panem Matějkou zkuste zajít na kafe a domluvit se přátelsky třeba na obnovení spolupráce nebo jiném vhodnějším řešením. Případně si najděte prostředníka, mediátora, abyste si nemuseli vyřizovat vzkazy v komentářích. Hodně štěstí.
Je mi 24, prave koncim skolu a naplno se poustim do freelancingu.
Doufam, ze v mych 30ti letech budu moci napsat stejny clanek.
Dekuji za dobre cteni a preji, at se dari i nadale :-)