BLOG
Chystá se apokalypsa SEO konzultantů?
Pro ty, kteří by to přeci jen zatím minuli, tak v pár větách, oč jde: Google se chystá implementovat svůj jazykový model BARD do vyhledávání, respektive do zcela nového vyhledávače, založeném na generativní umělé inteligenci, kterému google říká Magi.
Co zatím víme
Google prozatím ukázal řadu screenshotů a ukázek, jak to bude (asi) vypadat. V českém prostředí zatím není BARD dostupný, a tak zatím trošku přešlapujeme, a čekáme, co se bude dít.
Upřímně, když Bing nasadil AI do svého vyhledávání, podobně jako asi ve všech lidech kolem SEO, ve mě trošku hrklo. Nicméně když jsem si k tématu načetl další zdroje, informace, a prošel ukázky, trošku jsem se uklidnil.
Co se tedy bude nejspíš dít
-
Je zřejmé, že Google bude pomocí generativní umělé inteligence odpovídat na řadu dotazů bez toho, aniž by museli lidé klikat na web. Jasně, to je blbý, ale pořád to asi není apokalypsa
-
Z ukázek je patrné, že se to často týká dost longtail / informativních dotazů, dlouhých frází, ucelených komplexních otázek… Takže uvidíme, jak se to bude chovat na transakční dotazy
-
Klesne návštěvnost z organicu, kterou vyhledávače posílají na weby. Ano, opět trošku klesne význam SEO, nicméně to za posledních 20 let není nic, na co bychom nebyli zvyklí :-)
Nicméně si nemyslím, že bychom si měli všichni v komunitě rovnou otevřít Jobsy a jít hledat novou práci. Proč?
Protože:
-
Je nepravděpodobné, že by Google organiku úplně vypnul, nedává to smysl. A i z ukázek je vidět, že možnost “google it” tam je, a že generativní části SERPu jsou na úrovni “featured snippetů na steroidech”, jak říká Pavel
-
Pořád budete potřebovat někoho, kdo vám bude pomáhat s nastavením strategie ve vyhledávačích, obor jako takový nezanikne, ale budeme k němu muset přistupovat jinak
-
Budeme muset být originálnější, zajímavější, důvěryhodnější, částečně budeme “optimalizovat pro AI” a snažit se být vhodným zdrojem, ze kterého bude i Bard čerpat
-
Bude ještě nejspíš chvíli trvat, než se Google naučí odpovídat na úplně všechno. A dost možná k tomu nedojde nikdy
-
Pořád je tu nějaká forma analýzy klíčových slov, jakožto jednoho ze základních průzkumů, co se v oboru hledá. A sázet jen na chat GPT v tomhle nechcete, pokud si na webu nechcete úplně vymýšlet, ač se s dalšími verzemi GPT bude jistě zlepšovat.
-
Navíc, obsah, který na webu tvoříte, neděláte přeci JEN pro vyhledávače, ale primárně jím chcete pomoci lidem, vašim zákazníkům, kteří na web chodí. A ten obsah musí někdo vymyslet, strukturat, naplánovat, a nakonec i vyrobit
-
Vlastně se neví, jak bude nebo nebude důležité technické SEO, což je pak další disciplína, kterou je třeba řešit
-
Ani tvorba obsahu nebude podle mého názoru mrtvá (a copywriteři budou mít co žrát :-), vymizí jen ti skutečně průměrní či podprůměrní. Ale opět, sázet na vlastním webu jen na obsah generovaný AI prostě nechcete
-
A konečně je tu pořád ještě linkbuilding, který (ač někteří kolegové asi nesouhlasí :-), podle mého názoru má co mluvit do autority webu / domény, pokud se dělá chytře. A to bude podle mého soudu v době AI důležitější, než kdy jindy
Kolem a kolem, věk AI bude jiný, bude přinášet řadu změn, a my, co jsme vyrostli na Terminátorovi, budeme asi vždycky trošku skepticky opatrní, ale tak jako tak je to revoluční, a už dnes v SEO mi řadu věcí umělá inteligence dokáže usnadnit.
Takže: klesne význam klasického SEO, jak ho známe. Budeme muset pracovat trošku jinak. Budeme muset vymýšlet ještě lepší a užitečnější obsah (ehm, to se říká už 20 let). Ale o práci nejspíš zatím nepřijdeme.
Zahraniční zdroje k tématu
https://www.linkedin.com/pulse/what-google-bard-means-future-seo-jovan-risti%C4%87/