BLOG

Jak hodnotíte úspěchy SEO

Jak hodnotíte úspěchy SEO

Pustíte-li se do hledání, určitě najdete na toto téma spousty článků, mnohdy zajímavých. Myslím, že svým příspěvkem velké části čtenářů nepřinesu nic nového, ale přijde mi správné podporovat dle mého správný úhel pohledu, zvláště když se shoduje s názory lidí z oboru, kterých si vážím nejen za jejich znalosti. Jak tedy hodnotím úspěšnost optimalizace pro vyhledavače já?

Stanovení cílů - chce to plán

Před započetím prací to rozhodně chce plán. Samozřejmostí by měla být pokud možno podrobná analýza klíčových slov, volba strategie, zhodnocení „délky SEO ocasu" projektu, rozvržení jednotlivých fází práce. Osobně se snažím dávat si relativně vysoké cíle, jak v dosahování pozic svých webů, tak i v návštěvnosti stránek a samozřejmě i dalších měřitelných oblastech, ale zas je dobré být trošku realista. Zejména při prvním odhadu - stát se může cokoli a zákazník se potom bude divit, že místo slíbených 300 lidí za den k němu na web přijde sotva polovina...
Čili rozložení postupů práce i dosahování „checkpointů" chce reálný odhad. Máte-li plán, pusťte se do práce.

Postavte web s vhodnou informační architekturou, vymyslete poutavý unikátní obsah, získejte kvalitní zpětné odkazy a za čas se jistě dostaví výsledky. Jaké jsou ale ty správné?

Pozice? Návštěvnost? Konverze!

Mnoho optimalizátorů měří úspěchy své práce různě. Vlastním-li eshop s ledničkami, co je pro mne nejlepší? Budu-li na prvním místě na Seznamu na „ledničky", vyhrál jsem? Nebo bude-li na můj web chodit 700 lidí denně přes slovo „ledničky" ale koupí sotva jeden? Teď jsem vyhrál? Ani jedno, respektive tak trošku obojí :-)

Dle mého zvítězím až ve chvíli, kdy budu schopen prodat ledničky za tolik peněz, abych generoval požadovaný zisk. Aby můj eshop prodával, potřebuje návštěvnost. Aby měl návštěvnost, potřebuje pozice ve vyhledavačích. A aby měl pozice ve vyhledavačích, potřebuje vhodně zvolenou strategii optimalizace. Prodávám-li tedy ledničky, proč se zaměřovat na slovo „ledničky", které je v daném kontextu velmi obecné a z velké části ho mohou hledat jen lidé sbírající informace? Zaměřím se tedy (například) na slovo „prodej ledniček". Patrně získám menší návštěvnost, ale o to cílenější - zájemce o koupi ledničky. Navíc za podstatně nižší náklady, než slovo „ledničky" jako takové (v praxi je to samozřejmě trošku složitější, takže spíše pro ilustraci).
Logicky se blížíme do bodu, kdy můžeme začít měřit úspěch. Přijde ke mně sice místo 700 lidí „jen" 100 lépe zacílených, ale dva z nich si u mne lednici skutečně koupí. Teď jsem teprve začal vyhrávat.

Jaký metr na SEO vzít?

Netlačte se do předních pozic na příliš obecné výrazy, určitě najdete mnoho méně konkurenčních výrazů, které ovšem lépe popisují Váš obor podnikání. Za nižší náklady dosáhnete lepších výsledků.

A jsme u toho, jak hodnotím úspěšnost optimalizace - hodnotím dle toho, jakou konverzi můj web má a za jaké náklady. SEO není přeci jen o pozicích, návštěvnosti, milionech zpětných odkazů, ale o kvalitě webu jako celku, o schopnosti udělat z návštěvníka zákazníka. To je to důležité, co po nás zákazníci chtějí. Nebo myslíte, že ne?

Klidně mi to napište :-)

Kam dál?

Měření konverzních poměrů skvěle zvládají Google Analytics
Jedním z důležitých aspektů SEO je budování zpětných odkazů
Pro pobavení: FaceBook rájem vtipálků :-)

Zatím žádné komentáře

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.