BLOG
Jak měřit dobré SEO
Ať už se staráte o optimalizaci pro vyhledávače sami, nebo vám pomáhá zkušený SEO specialista či marketingová agentura, vždy to stojí peníze. Peníze investované do SEO by se vám měly zhodnocovat a vracet. Jak tedy SEO vhodně měřit?
V internetovém marketingu bývá někdy obtížné přínosy různých činností dopočítat a tak mnozí majitelé webů na vyhodnocování rezignují a ke štěstí jim stačí, že se SEO tak nějak „děje". Dnes se podíváme, jaká měřítka (dnes je moderní termín KPI - key performance indikátory) můžete využít pro vyhodnocování optimalizace a přínosu práce vašich odborných partnerů.
- Nejjednodušší není vždy nejlepší
Často se setkávám s klienty, kteří si přejí být na svá klíčová slova „co nejvýše". Ačkoliv různé studie prokázaly, že být na první stránce výsledků hledání je důležité a pozice na stránce má vliv na počet prokliků, nejsou pozice klíčových slov vlastně vůbec dobrým měřítkem pro SEO. Proč?
Hlavně proto, že do pozic klíčových slov promlouvá celá řada vlivů, které nelze přímo ovlivnit. Změny ve vyhledávačích, aktivity stávajících konkurentů, příchod nové konkurence, personalizace výsledků vyhledávání (zejména u Google), změny v chování (a tím i hledání) lidí na internetu...
Přes veškerou snahu a investice se mohou (a pravděpodobně budou) pozice klíčových slov často měnit a vy s tím velmi často nemůžete nic moc (a rychle) udělat. Pak i samo měření pozic je problematické - často vám tentýž dotaz na stejný vyhledávač vrátí během dvou hledání po sobě trošku jiné výsledky a výsledky se často mění i v průběhu dne. Pozice klíčových slov proto doporučuji používat skutečně jen jako doplňkový, řekněme orientační, ukazatel úspěšnosti SEO.
- Návštěvnost z vyhledávačů
Většina statistických / analytických nástrojů (např. Google Analytics) vám umožní více či méně přesně měřit návštěvnost z vyhledávačů. Důležitější než celková absolutní výše je však spíš dlouhodobý trend. Návštěvnost z vyhledávačů sice podléhá různým vlivům mimo vaši kontrolu (sezóna, vánoce, hezké počasí...), obecně lze ale říci, že pokud se SEO dělá dobře, návštěvnost dlouhodobě roste. Je ovšem důležité dávat si pozor na kvalitu získané návštěvnosti (jak je na tom Váš web Vám prozradí audit návštěvnosti) - konečným cílem většiny webů není spousta návštěvníků, ale spousta konverzí a splněných cílů.
- Kvalita návštěvnosti z vyhledávačů
Co je to vlastně „kvalitní návštěva"? Odpověď je pro každý web trošku jiná. Pro e-shop je kvalitní návštěva ta, na jejímž konci je (dříve či později) nákup. Pro jiné projekty to může být registrace, poskytnutí e-mailu, palec nahoru na sociální síti, sepsaná recenze nebo zhlédnutí co nejvíce stránek. Důležité (i podpůrné) konverze - tedy splněné cíle - byste měli zohlednit ve vašem nástroji na měření a vyhodnocování návštěvnosti.
Dále pak můžete kvalitu návštěvnosti posuzovat také podle míry opuštění (anglicky bounce rate) - pokud návštěvník získaný z vyhledávače po pár okamžicích z webu odejde, je pravděpodobné, že Vaše SEO cílí na špatná klíčová slova nebo je přivádí na nevhodné cílové stránky (pak je tu samozřejmě možnost, že klíčová slova i cílové stránky jsou správné, ale web „vypadá hrozně" a návštěvník odejde, protože se nezorientuje - ale to nyní nechme stranou).
- Počet klíčových slov získávajících návštěvnost
Každý majitel webu asi dokáže z hlavy vyjmenovat pár nejdůležitějších slov a frází, které vystihují jeho webové stránky. Obecných slovíček s velkou hledaností je ale obvykle jen málo - zpravidla je spočítáte na prstech jedné ruky. Na váš web ovšem můžete přivádět návštěvnost z takřka neomezeného množství dotazů, obecných i velmi specifických (tzv. longtailové dotazy). Pokud děláte SEO dobře a vyznáte se i v obsahovém marketingu, měl by se počet klíčových slov získávajících návštěvnost v čase zvyšovat a být stále pestřejší.
- Počet cílových stránek získávajících návštěvnost
Doplňkově můžete sledovat také počet stránek, na které lidé z vyhledávačů přicházejí. Toto číslo samozřejmě záleží také na tom, kolik nového obsahu vytváříte a jak nakládáte se starým obsahem (starými články, vyprodanými produkty apod.) Pokud ale web nějak zásadně „neořezáváte", měl by se počet stránek získávajících organickou návštěvnost zvyšovat. Je to znakem větší stability návštěvnost a schopnosti webu zaujmout širokou paletou témat.
Co je nejdůležitější? Návratnost investic!
Nejdůležitějším měřítkem SEO by měla být návratnost investovaných peněz. Ať už měříte přínosy optimalizaci jakýmkoliv KPI (nebo jejich kombinací), je vhodné je poměřovat s náklady na práci odborníků, získávání zpětných odkazů, tvorbu obsahu a úpravy vašeho webu. Zkušený profesionál umí odhadnout, jestli se vám zlepšení pozice hlavního klíčového slova o tři řádky skutečně zaplatí, nebo je vhodnější vytvořit nové cílové stránky. Při řízení internetového marketingu je návratnost investic do SEO důležitým vodítkem, jestli optimalizovat intenzivněji nebo naopak vložit peníze třeba do PPC reklamy nebo e-mailingu.
Závěr - jak tedy vlastně měřit?
Možností, jak měřit SEO, je celá řada. Tento článek rozebírá jen ty nejtypičtější. Univerzální rada asi neexistuje, v praxi je nejlepší používat kombinaci různých měřítek. Hodně záleží na tom, jaký web máte, co na něm nabízíte a jaké je tržní prostředí kolem vás. Pokud je pro vás měření SEO příliš složité a nevíte, která měřítka použít a jaké hodnoty si od nich slibovat, bude nejlepší se poradit se zkušeným odborníkem. Jak takového vybrat, to si povíme zas příště :-)