BLOG
Jak na SEO (nejen) pro ubytovací portály
V poslední době jsem řešil několik projektů, které nabízejí služby v mnoha různých místech po České republice. Má úloha byla sestavit architekturu webu tak, aby existovaly vstupní stránky pro mnoho a mnoho longtailových dotazů. Dnes se s vámi chci podělit o to, jak jsem na to šel a co z toho vzniklo.
Sestavení architektury pro tento typ projektu je poměrně jednoduché. Zpravidla může jít o různé katalogy ubytování, o seznamy něčeho po celé ČR, o různé portály nabízející služby závislé na místě.
Protože portálů o ubytování je v čechách spousta a podle mého názoru už nemá smysl pouštět se v dnešní době do budování nových, ukažme si to na tomhle příkladu.
Co je potřeba si uvědomit
Nemá smysl se zaměřovat na klíčová slova jako „ubytování“, nebo „hotely“. Je hezké na ně být vidět, ale zpravidla to bude trvat dlouho, bude to drahé, a efekt z toho plus minus žádný. Takový ten SEO evergreen.
Je tedy potřeba si uvědomit, že byste se měli zaměřit na konkrétnější dotazy – například Ubytování Ostrava, hotel Mladá Boleslav, a tak dále.
Jak na to
V první řadě si projděte nástroje pro návrh klíčových slov Sklik a Adwords, dá vám to první vhled do toho, co se hledá. Obvykle u tohoto typu projektu si pomocí zadání 50 – 100 hlavních klíčových slov vyjedu exporty cca 2-3 tisíc slov příbuzných. Nehledám všechna konkrétní klíčová slova, ale zaměřuji se na typové dotazy. Pakliže již nějaká historická data mám (například v Google Analytics), poslouží jako dobrá inspirace.
Z exportovaných tabulek udělám jednu a výsledný excel očistím o duplicity. Pakliže si s tím budete chtít vyhrát víc, je možné zapojit i Google Refine (mimochodem, kamarád Filip Podstavec na práci s Refinem pořádá školení).
Co mi z toho vypadne
V případě ubytování se patrně dozvíte, že se hledají slovní spojení několika typů:
- Ubytování + město (ubytování Brno, Pec pod Sněžkou, Malá Úpa)
- Ubytování + konkrétní městská část (Praha 6, Brno Střed...)
- Ubytování + kraj (ubytování Jihočeský kraj)
- Ubytování + slangově pojmenovaná lokalita (ubytování Jižní čechy)
- Ubytování + parametr (se psem, s rodinou, ...)
- Ubytování + typ (romantické, v soukromí...)
- Ubytování + cena (luxusní, levné, nejlevnější)
- Alternativy ubytování (hotel, penzion, chalupa...)
Jak s tím nyní naložit
Nyní víme, jaké kombinace dotazů z vyhledávání potřebujeme promítnout do struktury webu. Všechny typy dotazů chápejme jako parametry „produktu“. Je potřeba technicky zajistit, aby pro všechny parametry existovaly cílové stránky. Může to vypadat například takhle.
Budou existovat URL adresy:
...a další.
Tím postihneme klíčová slova typu „Ubytování Brno“, „Ubytování s rodinou“ a tak dále. To ale nestačí. Můžeme jít ještě hloub a připravit různé kombinace těchto dotazů. Například:
A tím nám vzniknou cílové stránky pro nejrůznější longtailové dotazy. V tomto případě třeba „Ubytování Brno s rodinou“
Pakliže se vám podaří tímto způsobem sestavit všechny důležité parametry, budete mít po stránce onpage vyhráno. Při skládání jednotlivých částí URL není až tak důležité, který "parametr" bude na kterém místě v URL. Je ale potřeba si zvolit jedno pořadí, a to pak dodržovat všude. Jinak by vám začaly vznikat duplicty typu /mesto/ubytovani-s-rodinou/ a /ubytovani-s-rodinou/mesto/. Na to pozor.
Co všechno tedy budete potřebovat
- Vytipovat z analýzy klíčových slov všechny parametry a upřesnění, která jsou pro hledající důležitá – tedy čím hledající upřesňují výběr, co je zajímá, na co se vyhledávačů ptají, co často hledají
- Pakliže máte službu, kterou je možné nabídnout po celé ČR, v rámci každého města či obce, budete potřebovat databázi měst a obcí, kterou posléze implementujete do databáze webu
- Databázi vašich produktů (v tomto případě ubytovacích zařízení) budete muset mít dobře segmentovanou. Tedy u každého ubytovacího zařízení mít v jednotlivých kolonkách databáze, v jakém se nachází kraji, jaký je to okres, jaké město, zda ubytovává domácí mazlíčky, zda je vhodný pro rodiny s dětmi, jestli nabízí romantické ubytování, a tak dále
- Dotazy související se cenou (luxusní, levné, nejlevnější...) lze v oboru ubytování vyřešit podle ceny od – do. Například na výpisové stránce „Luxusní ubytování“ budou vypsány jen zařízení, které mají cenu nad (například) 800,- za noc. Do levných budou naopak spadat zařízení s cenou 100 – 250,- korun
Na co nezapomenout
Tímto způsobem jste schopni na webu vygenerovat řádově tisíce nových stránek. Google za to bude rád, protože mu nabídnete tisíce odpovědí na tisíce dotazů hledajících. Nesmíte ovšem zapomenout na to, že jednotlivé stránky od sebe musíte odlišit.
- Každá stránka bude mít dynamicky generovaný titulek (případně nadpis...). Ten by se měl sestavit z klíčových slov, která jsou pro stránku důležitá, například Ubytování (penzion) Brno
- Jednotlivé výpisové stránky od sebe lze také odlišit pomocí textového obsahu (tzv popis kategorie). Ten můžete buď sestavit ručně, nebo si trošku pomoci automatizovaným textem – jako to například řešíme na SmallCars v kategoriích.
Dá se samozřejmě vymyslet spousta dalších vychytávek, nicméně pokud řešíte projekt, kde nabízíte lokální služby v mnoha místech, tohle by vám mělo sestavení struktury webu usnadnit.
Jaké s tím máte zkušenosti vy? Napište mi do komentářů :-)
Ale věřím, že pokud by byl takový, který dokáže zvládnout obsahovou stránku - rozdělení do kategorií a jejich nepodobnost, tak možná proč ne.
Neznám ale nic takového. Většinou mě to spíše jako uživatele mate a štve.
Nicméně mluvím spíš o portálech, které opravdu mají nějakou přidanou hodnotu. Mají například zvládnuté hodnocení, mají aktuální a ověřená data, dají se dobře používat, a jak říkáš, mají zmáknutý ten obsah okolo. A pravda, není jich moc :-)
Vycházím z toho, že se v poslední době na jednom takovém podílím, a právě tyhle věci tam hodně řešíme. Nemůžu ho jmenovat (zatím), ale je tady už hodně dlouho a potřebuje modernizovat (jeden z největších) :-)
Příkladově:
Nemá smysl vytvářet 100 000 podstránek s kombinacemi klíčových frází, když reálně jsou k nalezení produkty pouze v určitých destinacích. V destinacích, kde není k nalezení jakýkoli produkt dochází opravdu k "občůrávání" uživatele a spamu ve vyhledávání.
Proto je skvělé pokrýt fráze, jejichž produktovou nabídkou nabídneme uživateli odpovídající obsah a zbytek nechat být. Maximálně si tak přivedeme nasr... uživatele.
V případě realitky je to to samé - pokud na dané destinaci nepůsobí a působit nebude, nemá smysl ji tlačit návštěvníkům (pokud na ni není kvalitní alternativa obsahu).
Když ale originální obsah chybí, tak ten web Google časem pošle do pryč a můžete ho zavřít. Před časem jsem web podobného typu řešil a bez originálního obsahu s tím nešlo nic dělat.
A jak bylo už řečeno, tenhle systém se dá převzít z ubytování i na různá jiná odvětví, reality, servisy něčeho, a různé další služby...
Dr.