BLOG
Když uděláte na volné noze chybu
V podnikání (a zvláště v tom na volné noze) se každému čas od času podaří vyrobit chybu. Jsme jen lidé a nejsme neomylní. Když už se to ale stane, je ale velmi důležité, jak se k situaci postavíte a co si z ní odnesete do budoucna. A aby se neřeklo, že se na blogu pořád jenom chválím, napíšu dneska o tom, jak jsem chybu vyrobil já.
Když se nad tím zamyslím, je to vcelku logické. Za desetiletou praxi je statisticky nemožné chybu neudělat a kdo tvrdí opak, pravděpodobně neříká pravdu.
O co šlo
Stalo se mi, že při tvorbě analýzy pro nového klienta jsem ho špatně odhadnul. Jednak jeho samotného (není myšleno nijak zle) a dále jsem nedostatečně definoval / vysvětlil, co vlastně bude výstupem spolupráce. Oba jsme měli o výstupu svou představu, bohužel každý jinou. Není se čemu divit, že se mu výstup nelíbil. Pak už to šlo ráz na ráz, klient nebyl spokojený a na opravu či doplnění již nebyl prostor. Rozešli jsme se, klient si nechal vyrobit analýzu jinde a já nedostal zaplaceno.
Co se vlastně přihodilo
Kámen úrazu u této zakázky by se dal shrnout v několika bodech:
- Špatně jsem odhadnul zadavatele – nepochopili jsme se už na počátku, ačkoli jsme si (pravděpodobně) oba mysleli, že ano
- Nedostatečně jsem vysvětlil, co vlastně bude výstupem analýzy
- Po odevzdání jsem si egoisticky myslel, že z mé strany bylo vše v pořádku. Až zpětně, když jsem nad tím více přemýšlel mi došlo, že tomu tak nebylo a že jsem udělal již zmíněné chyby v úplném počátku
Co jsem si z toho odnesl
Ačkoli tato spolupráce nedopadla podle představ ani jednoho z nás, beru to pozitivně. Uvědomil jsem si, jaké chyby jsem udělal a věřím, že se mi již nepovede je zopakovat. Může to znít hloupě a je to v zásadě asi jasné, ale uvědomil jsem si, že:
- Výstup musí být předem jasně a důkladně definován. Klient musí vědět, co má očekávat, k čemu mu výstup bude, případně jak s ním dále pracovat
- Pokud je to možné, chtějte vše stvrdit písemně. Často to nedělám, ale pakliže s někým pracujete poprvé, není to od věci (ačkoli v tomhle případě by to asi k ničemu nebylo)
- Když už se stane chyba, a je nějakým způsobem na vaší straně, nehádejte se a snažte se vžít se do role toho na druhé straně stolu, pokud možno, snažte se o ukončení spolupráce v dobrém
Ačkoli analýza klíčových slov není o kilometrové tabulce s klíčovými slovy a měsíční hledaností, ale spíše o struktuře a zapojení slov do různých částí webu a většina konzultantů to ví, klient často potřebuje čas tento pohled na problematiku SEO vstřebat. Dbejte tedy na to, jak svůj výstup prodáte.
V podnikání na volné noze je to zvlášť důležité, protože hrajete o své dobré jméno, a takovéto situace jej mohou pošramotit.
No a co k tomu dodat závěrem? Paradoxně mi tahle zkušenost prospěla, uvědomil jsem si, že věci, které doporučuji svým klientům, je potřeba vysvětlovat důkladněji. Nerozvádět to a předpokládat, že ostatní ví, o čem mluvím, si můžu dovolit u piva na Poslední středě s lidmi „od fochu“. Ale nezapomínat na to, že klient odborník není, a když ho nepřipravíte na to, co má očekávat, ve vašem výstupu se bude ztrácet, to je velmi důležité.
Taky se vám povedlo vyrobit podobnou situaci? Jaké máte v tomto ohledu zkušenosti?
Pane, co jste se podepsal example@example.com, vyčítavé komentáře bez podpisu sem nepatří. Díky.
Zkouší někdo z Vás také zasílat reporty ze schůzek?
Radime určitě, souhlas!
Martine, tohle ne vždy jde, "ukázkovou" slepou analýzu nemám (zatím jsem ji za deset let nepotřeboval) a ukazovat "ostrá" data jiného klienta nelze.
PS: Ta captcha je mazec :D
Strašně nám tu chybí soft-skills kurzy, blogy a odborníci, kteří by to efektivně uměli naučit. V praxi to dost bolí.
mám pocit, že je zde řeč o naší spolupráci, rád bych proto reagoval.
Rád bych nejdříve zopakoval předchozí otázku pana Kvasničky: jak jste pochopil zadání Vy?
Já jsem zadání pochopil takto: analýza klíčových slov, která nám pomůže zodpovědět základní otázky: přes jaké dotazy zákazníci vyhledávají náš sortiment, jaké problémy naši zákazníci řeší, jaké cílové stránky vytvořit, jak vytvořit strukturu kategorií.
Shodneme se, že výstupem SEO profesionála by neměl být pouze kilometrový seznam klíčových slov. Nicméně podle mého to bez tohoto seznamu nejde, pouze by to neměl být cíl. Tento seznam skutečně vytvoří kdokoliv, ale právě na práci s tímto seznamem, jeho vyhodnocením atd. jsem si najal SEO profesionála. Stále však nechápu, jak můžete dělat analýzu klíčových slov, bez toho, aniž byste měl údaje o jejich hledanosti.
Kromě toho Vámi odevzdaný výstup obsahoval totální nesmysly, ty zde již nebudu jednotlivě vypisovat.
Pane Matějko, dejte mi prosím souhlas ke zveřejnění Vámi odevzdaného výstupu. Hodím to někam na web a dám sem link. Ať si každý může udělat obrázek sám.
S pozdravem Mazák
Už když jsem si článek četl, tak mi přišlo poněkud povýšené, jak se díváte na klienta. Prohlášením typu "klient odborník není" si sice chráníte ego, ale dle reakce se zdá, že pan Mazák není žádný jeliman a moc dobře ví, jak se analýza klíčových slov dělá, akorát si přece všechno nemůže dělat sám, tak si najal Vás.
Osobně se mi podobná nesrovnalost stala jenom jednou za 15 let práce s weby a to bylo v případě, kdy jsem vůbec nebyl na prvním jednání s klientem ani na žádném dalším jednání a poslal jsem tam zaměstnance a pak celý projekt vůbec neřešil, ačkoliv šlo o větší zakázku. U malých věcí je to jedno, ale u větší akce je potřeba si na to dohlídnout osobně.