BLOG

Když uděláte na volné noze chybu

Když uděláte na volné noze chybu

V podnikání (a zvláště v tom na volné noze) se každému čas od času podaří vyrobit chybu. Jsme jen lidé a nejsme neomylní. Když už se to ale stane, je ale velmi důležité, jak se k situaci postavíte a co si z ní odnesete do budoucna. A aby se neřeklo, že se na blogu pořád jenom chválím, napíšu dneska o tom, jak jsem chybu vyrobil já.

Když se nad tím zamyslím, je to vcelku logické. Za desetiletou praxi je statisticky nemožné chybu neudělat a kdo tvrdí opak, pravděpodobně neříká pravdu.

O co šlo

Stalo se mi, že při tvorbě analýzy pro nového klienta jsem ho špatně odhadnul. Jednak jeho samotného (není myšleno nijak zle) a dále jsem nedostatečně definoval / vysvětlil, co vlastně bude výstupem spolupráce. Oba jsme měli o výstupu svou představu, bohužel každý jinou. Není se čemu divit, že se mu výstup nelíbil. Pak už to šlo ráz na ráz, klient nebyl spokojený a na opravu či doplnění již nebyl prostor. Rozešli jsme se, klient si nechal vyrobit analýzu jinde a já nedostal zaplaceno.

Co se vlastně přihodilo

Kámen úrazu u této zakázky by se dal shrnout v několika bodech:

  • Špatně jsem odhadnul zadavatele – nepochopili jsme se už na počátku, ačkoli jsme si (pravděpodobně) oba mysleli, že ano
  • Nedostatečně jsem vysvětlil, co vlastně bude výstupem analýzy
  • Po odevzdání jsem si egoisticky myslel, že z mé strany bylo vše v pořádku. Až zpětně, když jsem nad tím více přemýšlel mi došlo, že tomu tak nebylo a že jsem udělal již zmíněné chyby v úplném počátku

Co jsem si z toho odnesl

Ačkoli tato spolupráce nedopadla podle představ ani jednoho z nás, beru to pozitivně. Uvědomil jsem si, jaké chyby jsem udělal a věřím, že se mi již nepovede je zopakovat. Může to znít hloupě a je to v zásadě asi jasné, ale uvědomil jsem si, že:

  • Výstup musí být předem jasně a důkladně definován. Klient musí vědět, co má očekávat, k čemu mu výstup bude, případně jak s ním dále pracovat
  • Pokud je to možné, chtějte vše stvrdit písemně. Často to nedělám, ale pakliže s někým pracujete poprvé, není to od věci (ačkoli v tomhle případě by to asi k ničemu nebylo)
  • Když už se stane chyba, a je nějakým způsobem na vaší straně, nehádejte se a snažte se vžít se do role toho na druhé straně stolu, pokud možno, snažte se o ukončení spolupráce v dobrém

Ačkoli analýza klíčových slov není o kilometrové tabulce s klíčovými slovy a měsíční hledaností, ale spíše o struktuře a zapojení slov do různých částí webu a většina konzultantů to ví, klient často potřebuje čas tento pohled na problematiku SEO vstřebat. Dbejte tedy na to, jak svůj výstup prodáte.

V podnikání na volné noze je to zvlášť důležité, protože hrajete o své dobré jméno, a takovéto situace jej mohou pošramotit.

No a co k tomu dodat závěrem? Paradoxně mi tahle zkušenost prospěla, uvědomil jsem si, že věci, které doporučuji svým klientům, je potřeba vysvětlovat důkladněji. Nerozvádět to a předpokládat, že ostatní ví, o čem mluvím, si můžu dovolit u piva na Poslední středě s lidmi „od fochu“. Ale nezapomínat na to, že klient odborník není, a když ho nepřipravíte na to, co má očekávat, ve vašem výstupu se bude ztrácet, to je velmi důležité.

Taky se vám povedlo vyrobit podobnou situaci? Jaké máte v tomto ohledu zkušenosti?

 
11 komentářů
[1] Tomáš
2.2.2013, 21:08
Ujišťuju tě, že to není naposled, ale každá chyba tě poučí, ikdyž to někdy stojí peníze.
[2] Martin Matějka
2.2.2013, 21:50
Tomáši jo, souhlas, holt to tak je :-)

Pane, co jste se podepsal example@example.com, vyčítavé komentáře bez podpisu sem nepatří. Díky.
2.2.2013, 22:53
Z pohledu klienta mohu potvrdit, že predstavy o výstupu bývají někdy diametrálně odlišné ( nejen v seo, obecne). proto pokud to jde, nechám si poslat "příklad" výstupu . Dá to hold bližší predstavu o tom, co me na konci čeká.
3.2.2013, 10:43
Děkuji za podnětný příspěvek. Také se mi několikrát stalo, že jsem se s klientem špatně pochopil. Případně klient čeká trochu jiné výsledky, než je potom reálně možné dosáhnout. Takový neúspěch potom poctivého živnostníka minimálně zamrzí. Snažím se proto podobným nedorozuměním předcházet, při jejich vzniku se vždy rozhoduji ve prospěch zákazníků a průběžně ověřuji spokojenost klienta se spoluprací.
3.2.2013, 20:33
Mě hodně pomohlo dělat ze schůzek reporty, které vždy ještě ten den klientovi zašlu emailem. V tomto reportu je přesně definováno, co je předmětem spolupráce a jak to vše bude probíhat. Klient, i když na schůzce může reagovat jakkoliv, často ve smyslu: Chápu vše, v pohodě, a pak volá, co to vlastně je to a to, tak díky tomuto se všemu vyhnu. Vycházel jsem z podobných zkušeností jako ty Martine a toto mi hodně pomohlo, navíc ty reporty na klienty působí velice dobře a pro mě je to alespoň shrnutí zadání.
Zkouší někdo z Vás také zasílat reporty ze schůzek?
3.2.2013, 20:40
Honzo, ano, tohle dělám vlastně pokaždé. V tomhle případě jsem ale podcenil vysvětlení toho, co konkrétně analýza bude obsahovat a jak s tím dál naložit :-)

Radime určitě, souhlas!

Martine, tohle ne vždy jde, "ukázkovou" slepou analýzu nemám (zatím jsem ji za deset let nepotřeboval) a ukazovat "ostrá" data jiného klienta nelze.
3.2.2013, 20:42
Můžeš prosím trochu více rozvést, jak to bylo pochopeno klientem a co jsi pochopil ty? Zajímal by mě ten "problém" nebo co nebylo pochopeno, ať vím, na co si dát více pozor, díky moc!
PS: Ta captcha je mazec :D
4.2.2013, 19:50
Doporučuji Consultative Selling od Johna Tabity. Celý proces vyjednávání až po realizaci má perfektně zmáknutý.
Strašně nám tu chybí soft-skills kurzy, blogy a odborníci, kteří by to efektivně uměli naučit. V praxi to dost bolí.
[9] Jaroslav Mazák
4.3.2013, 15:34
Dobrý den pane Matějko,

mám pocit, že je zde řeč o naší spolupráci, rád bych proto reagoval.

Rád bych nejdříve zopakoval předchozí otázku pana Kvasničky: jak jste pochopil zadání Vy?

Já jsem zadání pochopil takto: analýza klíčových slov, která nám pomůže zodpovědět základní otázky: přes jaké dotazy zákazníci vyhledávají náš sortiment, jaké problémy naši zákazníci řeší, jaké cílové stránky vytvořit, jak vytvořit strukturu kategorií.

Shodneme se, že výstupem SEO profesionála by neměl být pouze kilometrový seznam klíčových slov. Nicméně podle mého to bez tohoto seznamu nejde, pouze by to neměl být cíl. Tento seznam skutečně vytvoří kdokoliv, ale právě na práci s tímto seznamem, jeho vyhodnocením atd. jsem si najal SEO profesionála. Stále však nechápu, jak můžete dělat analýzu klíčových slov, bez toho, aniž byste měl údaje o jejich hledanosti.

Kromě toho Vámi odevzdaný výstup obsahoval totální nesmysly, ty zde již nebudu jednotlivě vypisovat.

Pane Matějko, dejte mi prosím souhlas ke zveřejnění Vámi odevzdaného výstupu. Hodím to někam na web a dám sem link. Ať si každý může udělat obrázek sám.

S pozdravem Mazák
30.4.2015, 07:21
Pan Mazák tady tu diskuzi velmi efektně utnul :-D

Už když jsem si článek četl, tak mi přišlo poněkud povýšené, jak se díváte na klienta. Prohlášením typu "klient odborník není" si sice chráníte ego, ale dle reakce se zdá, že pan Mazák není žádný jeliman a moc dobře ví, jak se analýza klíčových slov dělá, akorát si přece všechno nemůže dělat sám, tak si najal Vás.

Osobně se mi podobná nesrovnalost stala jenom jednou za 15 let práce s weby a to bylo v případě, kdy jsem vůbec nebyl na prvním jednání s klientem ani na žádném dalším jednání a poslal jsem tam zaměstnance a pak celý projekt vůbec neřešil, ačkoliv šlo o větší zakázku. U malých věcí je to jedno, ale u větší akce je potřeba si na to dohlídnout osobně.
30.5.2015, 01:51
Působí to na mě tak, že naopak pan Mazák byl jediným klientem, který tomu rozuměl :D. Možná dezinformace mohla vzniknout v době definování si služby, třeba si pan Mazák objednal nejlevnější variantu, kterou bylo jen vyjetí kw...kw bez hledanosti se možná hodí jako podklad pro CW, ale to by tam těch slov nesmělo být tolik...

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.