BLOG
Konkurence oborů v SEO
Před nedávnem jsme s pár kolegy vedli diskuzi, jaký je nejtvrdší obor pro optimalizaci. Vzhledem k tomu, že jsme se neshodli na jednom výsledku, zkusím shrnout pár svých postřehů tady na webu.
Konkurenční dotazy ve vyhledávačích
Dotazy, na které lze webové stránky optimalizovat, lze určitě rozdělit na ty jednoduché, a ty složité. U těch jednoduchých většinou postačí zvolit vhodná slovní spojení, navrhnout dobře web, získat pár zpětných odkazů a výsledek je téměř zaručen. Takovýto web pak patrně ani nebude potřebovat odborný dohled SEO konzultanta.
Ale s těmi náročnějšími dotazy je to trošku složitější. Dle mého názoru do těch náročných oborů určitě patří reality obecně (tedy nemovitosti, domy, byty...), možná i dotazy přibližující lokalitu (zejména reality Praha), dále určitě dotazy týkající se dovolených, tam probíhají drsné souboje mezi cestovkami, a dále pak některé komodity eshophového typu, to budou patrně pneumatiky, hliníkové disky, parfémy, dost možná filmy, nebo cyklistika (zejména celá sestavená kola).
Chcete-li Vaše stránky zviditelnit i přes takováto náročná klíčová slova, Váš web téměř stoprocentně bude potřebovat péči zkušeného konzultanta, který Vám bude radit a pomáhat s optimalizací. Budete muset shánět velký počet co možná nejkvalitnějších odkazů, vytvořit si, nebo si nechat napsat profesionálem kvalitní texty, a neustále se o web starat a snažit se ho rozvíjet.
Obsadit dobré pozice ve vyhledávačích na takto náročná slovní spojení určitě není snadná cesta, ale není nereálná. Nejsou to pronájmy vysílaček nebo kovové modely aut volkswagen :-)
Cena vs. výkon
Nad čím byste ale měli uvažovat je, zda-li se Vám obsazení předních pozic na takto náročná slova vůbec vyplatí. Nejste-li odborník v SEO, budete si muset nějakého zaplatit. A ten si za dosažení těchto vysokých pozic určitě neřekne tisícovku (nehledě na to, že je-li to konzultant rozumný, měl by se snažit Vám tento záměr rozmluvit).
Kam mířím - není cílem obsadit vysoké pozice na velmi náročná klíčová slova, cílem je vydělat peníze (pokud mluvíme o komerčních projektech). A je přeci rozdíl, jestli mi přes jedno klíčové slovo „pneumatiky" přijde 10 000,- Kč ale 9 000,- budou náklady, a nebo se zaměřím na méně konkurenční výrazy a vydělám 7 000,- ale za náklady kolem 1 000,-.
Je to v ocasu
Tajemství plnění cílů pro většinu eshopů tkví ve dlouhém ocase optimalizace. Nesnažte se obsadit přední pozice na obecná klíčová slova, jednak to bude drahé a jednak z toho nebude tolik zakázek, kolik si představujete. Jednoduše se to nevyplatí.
Spíš zapřemýšlejte, jak ještě jinak mohou lidé Vaše produkty či služby hledat, a zaměřte se na konkrétní, sice málo hledané, ale o to relevantnější dotazy.
Jak odhadnout konkurenci
Pokud si lámete hlavu, jak rozpoznat konkurenční dotazy od těch méně konkurenčních, tady je několik tipů.
- Nejkonkurenčnější výraz Vás patrně napadne jako první. Protože velmi pravděpodobně napadne to stejné všechny ostatní.
- Podívejte se, co lidé často hledají například v našeptávači Seznam.cz
- Podívejte se, jaká slova používají Vaši konkurenti v Metatazích Keywords a Description
- Podívejte se, kolik vyhledávače na určitý výraz najde výsledků. Dá se z toho odvodit „kolik stránek musím přeskočit, abych byl vidět". Pokud je to v řádech desítek tisíc, máte vyhráno. Pokud v řádech milionů, budete mít co dělat
Toto jsou běžné a jednoduché postupy, které zvládne každý laik. Problém je v tom, že Vám to dá opravdu jen zevrubný náhled do Vaší konkurence. Abyste získali přesný přehled, nezbude Vám nic jiného (pokud tedy nejste odborník v SEO), najmout si někoho zkušenějšího, kdo Vám poradí. Ono je hodně důležité, s jakými weby / konkurenty se pouštíte do křížku. A to většinou laik nepozná.
Jak to vidíte s nejnáročnějšími obory v SEO vy?
Přesto se najde dost SEO firem, které slibují garanci první pozice v SERP na libovolné slovo. Nechci být konkrétní, ale jedna taková povedená firma, která to slibuje, je na první straně v Seznamu na kw "SEO":-)
SEO a linkbuilding u okrajového, ale 100% unikátního obsahu, služeb a zboží je hračka. Jen to není tak lákavé sousto, protože přirozeně okraj = malý, nerozvinutý trh.