BLOG
Postavit eshop bez námahy? Vážně?
Včera mě František Szabo upozornil na facebooku na svůj seznam infoproduktů, které v poslední době zaplavují český internet. Nechci tu nyní řešit, proč to tak je, kde se tyhle zvrácenosti berou a kdo jsou lidé, kteří je vyrábějí. Rád bych se zaměřil na jeden konkrétní a ukázal na něm, jak absurdní to je.
Když jsem tuhle záležitost viděl včera poprvé, zareagoval jsem na twitteru poněkud spontánně. Dnes to zkusím trošku s odstupem a chladnou hlavou :-) Nebude asi překvapením, že ten, co jsem si vybral, se zabývá internetovým obchodováním a provozem eshopu. Infoprodukt popisuje provoz eshopu jako něco neskutečně jednoduchého, jako něco, čemu věnujete zlomek času a financí a vyděláte miliony. V podstatě jako každý jiný infoprodukt slibuje naprosté nesmysly. Jakožto čtenáři mého blogu patrně víte, že sám jeden eshop provozuji a rád bych zde uvedl na pravou míru ty hlavní lži, které ve video i v knížce zaznívají.
Celý infoprodukt najdete tady.
JakVybudovatÚspěšnýEshop.cz
Už doména je trošku úchylná - ale to nechme teď stranou. Hned v úvodním videu jsou představeni dva pánové. Pan Franta a pan Evžen. Oba pracuji ve firmě na plný úvazek. Rozdíl mezi nimi je ve výši jejich příjmů. Franta má hluboko do kapsy a jen tak tak platí složenky, zatím co Evžen jezdí rok co rok na dovolenou, užívá si peníze a má to takříkajíc na háku.
Hlavní poselství videa jsou tato
- Fungující eshop můžete mít s minimálními náklady
- Fungující eshop můžete mít bez jakýkoli zaměstnanců
- Fungující eshop vám nezabere téměř žádný čas
A tady se dostáváme k tomu, s čím bytostně nesouhlasím.
Lež první: minimální náklady
- Provoz eshopu, tedy toho fungujícího, nelze zajišťovat s minimálními náklady. Osobně neznám nikoho, koho by eshop bez investic živil. Sám vím, že investice, které jsme pustili za poslední 4 roky do SmallCars nebyly malé. Například jen na vývoj našeho enginu, na kterém celý web (respektive weby) běží, nás stál řádově stovky tisíc. Provoz eshopu bez nákladů je utopie a lze toho dosáhnout jen velmi krátkodobě - na začátku. Dříve nebo později budete muset růst, nebo zůstat v garáži.
Lež druhá: na všechno stačím sám
- Podle mého názoru nemůže. Respektive ano, v počátku, než se vám to rozběhne (a nebo než to zabalíte v červených číslech). Dříve nebo později přijdete na to, že pakliže se máte starat o marketing, o domlouvání obchodní spolupráce, nebo o odpovídání dotazů zákazníkům, nestíháte balit krabice, expedovat zboží nebo řešit reklamace. Prostě jako one man show dlouho fungovat nemůžete.
O SmallCars se v současné době stará šest lidí – programátor, grafik, účetní, dva lidé v expedici a jeden člověk starající se o polský trh. Plus já. A je to tak akorát, že se všechno stíhá.
Lež třetí: vše za zlomek času
- Částečně jsem již odpověděl v předchozím odstavci. Nelze, protože úkonů k tomu, aby eshop dobře fungoval, je tolik, že na ně jednoduše jeden člověk nemůže stačit. Tedy určitě ne, pakliže je (jako Franta s Evženem) zaměstnán ve firmě. Svému projektu budete muset něco obětovat. A to čas, peníze i úsilí. Ve videu se mluví o tom, že Evžen si jezdí po dovolených. Co se ale děje s jeho eshopem, když je pryč, a nemá zaměstnance, kteří by objednávky vyřizovali za něj?
Co je na tom nejhorší?
Podle mého názoru jsou tu dva hlavní problémy.
- Tento infoprodukt (a mnohé jemu podobné) dělají z internetového podnikání něco neskutečně jednoduchého. Něco, co lze dělat po práci, když se vrátíte ze šichty. Ono to pochopitelně nějak jde. Vyděláte si tisícovku nebo možná dvě za měsíc navíc. Za pár hodin práce. Nicméně vy jako provozovatel na to budete biti, už jen protože vám knížka naslibuje zlatý důl, který nikdy nenajdete. Ne bez práce, zápalu, snahy a třeba i pomoci ostatních
- Bude na tom bit ale i běžný zákazník, který je nucen nakupovat v záplavách neseriózních obchodů, které nemají skladem vůbec nic a po odeslání objednávky a peněz se může už jen modlit, že mu něco přijde. V takových obchodech lidé příliš nakupovat nechtějí. Vzniká začarovaný kruh
Jinými slovy, neprospěje to nikomu!
No a co teda s tím?
Je potřeba, aby si provozovatelé obchodů uvědomili, že instantní návod na úspěch neexistuje. V internetovém podnikání to prostě není tak jednoduché, jak se zdá, a jak někteří „osvícenci“ hlásají. Prostě to tak nefunguje. SmallCars považuji za poměrně dobře fungující eshop. Za 4 roky provozu jsme se dostali na obrat okolo 1,5 milionu a snažíme se růst. Ale bez času, peněz (které když vyděláme, investujeme zpět) a bez skvělého týmu, který rozumí tomu co dělá, by to rozhodně nešlo.
Než se nechat napálit těmito podvodníky (nebo například i neblaze prosnulými pány Karbanem a Roudem - to je taky hlína a napsal o tom na svém blogu Petr Jeník), raději hledejte sofistikovanější řešení a návody. Zkuste třeba projekt MujPrvníEshop, který pomáhá internetovým obchodům nalézt důležité informace a pořádá různá školení. Podílím se na něm já a několik dalších uznávaných českých odborníků na internetový marketing.
Takže pokud chcete provozovat eshop, vězte, že bez práce nejsou koláče. A statisticky je velmi malá šance, že postavíte druhý Mall nebo Alzu - tedy šance tu je, ale zeptejte se jich, jestli to bylo bez práce... :-)
Nebo máte jiný názor? Podělte se o něj v komentářích!
Nebo revoluční nabídky "jak vydělávat peníze", ale majitelé těchto produktů vydělávají teprve peníze tím, že prodávají infoprodukt. Radí vám někdo, kdo si mnohdy poctivě nic nevydělal. Tak kde to jsme. Těhlech prasečin je plný celosvětový internet, a postupně se to dostává i do ČR.
Nemluvím o expedici, balení, fakturování atd...tady ten čas člověk zabije dycky! Tento model si dokážu představit, tak první rok, pak už to nejde...Ale máš pravdu, co hlásají jsou kktiny a hlavně tolik děr na trhu tu prostě není:)
Pak je tu spousta dobrých projektů jako třeba Shoptetí MPE, které se snaží dělat tu dobrou osvětu. Bohužel, že je podnikání online pěkná dřina, to už chce slyšet o dost méně lidí. Asi máme v sobě ten KOPR my Češi nějak hluboce zakořeněný :-)
Jo ale ještě víc mi na infobyznysu v ČR vadí jedna věc - že produkty často doporučují i známí a odborníci, kterým věříte a kteří se nechali ukecat na affil. Takhle jsem se jednou kvůli tomu skoro přihlásil do "copy" kurzu vedeného prý tím nejlepším.
Když to vezmu na příkladu, tak co se mohu na školení photoshopu viz http://www.pricemaniaacademy.sk/rychlokurz-photoshopu za den naučit? Není lepší si to online a postupně procházet. Viz http://www.kurzyproradost.cz/index.php?ma=kurz&kid=1
ja nevim proc vzdy sve zkusenosti ktere mas s jednim shopem povazujes za obecne moudro. Vysvetlim proc
Veta prvni "Provoz eshopu, tedy toho fungujícího, nelze zajišťovat s minimálními náklady" ja s tim vubec nesouhlasim, vychazim z toho z podobnych shopu provozujeme spousty " 20 " Model je vzdy zcela beznakladovy /je pravdou ze mame svuj hosting" nepouzivame PPC, a jine zejmena placene naklady na reklamu" dosahujeme u tech aktivnejsich cca 1 mil obrat mesicne pracujeme s 20 % marzi... System je postaven jen a vyhradne na preposilani objednavek tj. zadny sklad, zadna logistika, naprosto zadny naklad..... Chapu ze pro vas je cca 100.000-200.000 mesicne zanedbatelna suma ale pro me jsou to dobre drobne na pivo. Pritom elementarni duvod proc ty shopy provozujeme je zcela jiny a jejich zisk je jen jako bonus....
Prave proto te obdivuje jak muzes korektne, seriozne a zejmena na zaklade zkusenosti nekomu radit kdyz shop mas jeden jeste k tomu zcela atypickou cilovkou...
Vašku, a podělíš se s námi o URL těch 20ti eshopů? Zajímalo by mě, jak vypadají, co nabízejí, a vůbec o co jde. Rád se nechám poučit či inspirovat.
A k tomu radění, neradím lidem jen na základě zkušenosti se smallcars, ale vycházím ze zkušeností, které jsem nasbíral jako konzultant za posledních 10 let :-) čili za nováčka v oboru bych se v zásadě nepovažoval. Nicméně to nechám na posouzení svých klientů. Z nějakého důvodu si ode mne nechávají radit, tak jim to nejspíš k něčemu je :-)
Je zajímavé, že nikdo z těch infopodnikatelů nepředstaví svůj reálný e-shop, ať lidé mohou získat důvěru a případně se inspirovat.
Před pár lety jsme spustili www.eshop-rohoze.cz, kde jsme si provozování eshopu vyzkoušeli na vlastní kůži a musím říct, že dnes na eshopu pracují dva lidi na fulltime a dalších x z naší druhé firmy www.webconsulting.cz průběžně řeší marketing a jiné. Nutno říci, že engine eshopu již pár let nevyvíjíme, jelikož brzy budeme přesouvat na jiné řešení, takže o to méně práce. Eshop kupodivu funguje vcelku dobře, ale bez práce to rozhodně není a zisk z toho není nikterak zavrátný. Mzdy, marketing, sklady, kancelář atd., takže něco zbyde ale moc toho není. Představa, že by to fungovalo bez práce je naprosto mylná! A to ještě nutno podotknout, že marketing si řešíme sami a víme, co děláme (respektive co na novém řešení můžeme dělat, teď už to trochu flákáme).
Nicméně na základě zkušeností jsme se rozhodli, že spustíme několik dalších eshopů, už trochu na lepší úrovni (několik levelů lepší úrovni). Po několika měsíční práci (je to vcelku velký projekt) se blížíme do finále a brzy oficiálně spustíme. Každopádně jsme na investici cca 500 tisíc a dalších x desítek/stovek tisíc do toho ještě jistě v průběhu dalšího roku dáme. V týmu už je 5 lidí + marketing z druhé firmy, nemluvě o mé práci a času. Takže mi to nepřijde moc bez práce a s minimálními náklady...
Ano, lze pronajnout eshopové řešení za pár kaček měsíčně a i na tom rozjet první eshop, který nemusí být nutně hrozný. Nicméně je potřeba mít know-how, brát to jako seriozní business (ideálně fulltime), ústavičně pracovat na zlepšování a marketingu atd. Rozhodně ne hoďku denně, jak si někteří myslí. Těm držím palce!
Takže naprosto souhlas s tím co píšeš!
1) Ano - jsou lidi, kteří vydělávají prodejem informací reálné peníze - třeba já :) (LeagueSpy.com) - ale jsou to opravdu jen informace - není to "infoprodukt" takový, jaké se snaží prosadit
2) Známé tváře podporující "infoprodukty" - nejsou takový. Je to jen chiméra. Buď ty skutečně známé tváře jsou do toho zataženi aniž by to vůbec tušili (viz. Radim Jančura, který si myslel že jen dělá jakýsi rozhovor a vůbec netušil, že je prezentovaný jako host a dokonce snad jako podporovatel Milionového impéria), nebo jsou to lidi, kteří ze sebe "známé osobnosti" udělají naprosto uměle. V seminářích o sobě navzájem mluví v superlativech, odkazují na jejich články v renomovaných časopisech, které jsou ovšem zaplacené právě jen kvůli získání této reference..... - nejsou to zmámí a už vůbec ne uznávaní odborníci. Jen se tak dokáží prezentovat.
Co následovalo bylo také zajímavé - každé 3-4 dny chodil mail s novou "super publikací" a po asi 5ti mailech to bylo zakončeno odkazem na mega online kurz za asi 3tis. nebo za 5-9tis. s MP3 a dalšími nesmysly k tomu.
Nechci nikoho hanit, ale když jsem viděl eshopy pána, co to přednáší, tak jsem si položil jen otýzku "Jak chce zrovna on někomu radit a dávat zkušenosti?"
A ten zcela nový projekt od mistra ze SEO Experta, to snad ani nechce komentář ne?
Eshop má samozřejmě po nějakém roce provozu vyšší náklady než kamenný obchod a to jen co se týče marketingu. Bez lidí to také nelze dělat. Dle vlastních zkušeností je to do obratu 5M. udržitelné jako oneman show, ale rozhodně se nedá mluvit o "vyrovnaném životě". Pravda je ovše ta, že se do takových obratů lze u eshopu dostat opravdu s min. investicí, ale znamená to 22h denně tvrdé práce. Otáčet malou hromádku není snadné.