BLOG
Případová studie: SEO pro adipro.cz
Nedávno po internetu kolovala případová studie eshopu SvětBot.cz Honzy Kalianka, na kterém jsem se podílel z pohledu SEO - respektive pomáhal jsem v nastavení struktury, s parametrickou filtrací, s cílovými stránkami z pohledu SEO. Dnes bych se s vámi chtěl podělit o další projekt, kde toho mám na starosti o něco víc. S eshopem Adipro.cz, který prodává produkty značky adidas spolupracujeme víc do hloubky. Krom vstupních analýz a nastavení té "malé SEO násobilky" spolupracujeme i nadále například na tvorbě odkazů a tak podobně.
Spolupracovat s firmou fasionstar, s.r.o. jsme začali v květnu 2013. Pan Petr Bažant mne oslovil s požadavkem na zvýšení návštěvnosti z přirozených výsledků hledání. Spolupráci jsme rozdělili do několika kroků, které jsme postupně řešili: první bylo potřeba projít technickou realizaci webu, aby nás žádný kostlivec ve skříni v budoucnu nepřekvapil, dále jsme se pustili do analýzy klíčových slov a návrhu struktury, no a nakonec práce s obsahem a budování popularity webu v rámci internetu.
Technická revize webu
Nejprve bylo potřeba celý web projít, zda neobsahuje technické překážky pro indexaci vyhledávači. Původní web obsahoval spoustu duplicitních stránek, většina stránek měla duplicitní titulky, a struktura webu nebyla zpracována dostatečně. Tenhle bod jsme vyřešili poměrně rychle, naštěstí má Adipro skutečně šikovné vývojáře :-)
Analýza klíčových slov a úpravy architektury webu
Když se povedlo odstranit technické překážky, pustili jsme se do „malé násobilky“ SEO. Tedy zpracoval jsem analýzu klíčových slov a na základě vyhledávacích dotazů navrhnul rozšíření informační architektury webu. Vymysleli jsme způsob, jak dynamicky generovat stovky nových stránek tak, aby pro každý jeden konkrétní dotaz existovala na webu vhodná stránka a zároveň nedocházelo ke generování duplicit. Ve velké většině se to povedlo a návštěvnost webu začala rychle po zapracování růst.
Budování popularity a obsahu
Malou násobilku – tedy rozšíření struktury – máme za sebou a mohli jsme se vrhnout na získávání odkazů. Chtěli jsme na to jít cestou budování popularity a zajímavým obsahem. Začali jsme oslovovat tematicky příbuzné weby a domlouvat s nimi spolupráci.
Jeden příklad za všechny:
S běžeckým portálem Behame.cz jsme domluvili dlouhodobou spolupráci, kde provozovatelé hodnotí produkty z eshopu, recenzují a testují je. Mají instrukce produkt zrecenzovat skutečně tak, jak jim vyhovoval, klademe důraz na to, aby recenze byly autentické a nijak do nich nezasahujeme. Hlavním cílem je přeci to, aby recenze pomohla případným dalším zájemcům, kteří si vybírají vhodné boty na běhání... Výsledkem jsou články na jejich webu s odkazy (nejde o inzerci), odkazy napříč webem behame.cz a obecně podpora značky Adipro v běžecké komunitě.
A výsledek?
Návštěvnost se začala postupně zlepšovat, ke hlavním zlepšení došlo v říjnu 2013, kdy byla zapracována nová struktura a s tím spojené úpravy onpage parametrů v rámci celého webu. Tím, že vznikly tisíce nových stránek s relevantním obsahem, měl náhle Google možnost nabídnout podstatně lepší odpovědi svým uživatelům a tak se návštěvnost značně zvýšila. I nadále se snažíme přivádět návštěvnost z dalších nových cílových stránek, které postupně vymýšlíme. A Pochopitelně neopomenutelným zdrojem návštěvnosti jsou odkazující stránky. Z odkazů, které se mi povedlo zajistit, chodí mnoho návštěvníků (řádově stovky), které skutečně na webu konvertují.
V konkrétních číslech
- Lidé přistupují na web přes více než různých 10 000 dotazů (klíčových slov)
- Návštěvnost webu z vyhledávačů se zvýšila o přibližně 300% (i když pomineme předvánoční období)
- Pakliže by nebyla struktura webu rozšířena, „vánoční“ zvýšení návštěvnosti by nedosahovalo takových výsledků, jako tomu bylo ke slonku roku 2013
A co na to klient?
Už dříve, než jsme začali spolupracovat s Martinem, měl jsem na SEO několik jiných dodavatelů, kde jsem však nebyl spokojen. Většinou mi jen slíbili, že se stav zlepší, ale nic moc se nedělo. Proto jsem byl poměrně opatrný a s Martinem jsme se nakonec dohodli na výkonnostní formě odměňování. Nicméně Martinova práce mne nadchla, výsledky jsou skutečně skvělé, snad na cokoli co prodáváme, jsme v obou vyhledávačích dobře vidět, návštěvnost roste a neustále vymýšlíme nové věci.
Ing. Petr Bažant, majitel adipro.cz, petr.bazant@fashionstar.cz
Díky za doplnění :-)
Pokud už se nám nechce reportovat na komplexní bázi "acquisition, behaviour, outcomes", tak minimálně ty konverze by v těchto studiích neměly chybět.
Věřím, že byly změny úspěšné i v tomto směru. Kdybys přidal alespoň základní graf vývoje objednávek/tržeb bylo by to výborné.
Jen se mi nelíbí, že to u neznalých klientů může evokovat, že cílem SEO by mělo být čistě zvýšení návštěvnosti z vyhledávačů.
Druhá věc, co mě trochu děsí: "Tím, že vznikly tisíce nových stránek s relevantním obsahem, měl náhle Google možnost nabídnout podstatně lepší odpovědi svým uživatelům a tak se návštěvnost značně zvýšila."
Tím může také dojít k deoptimalizaci "crawl budget" a méně častému procházení důležitých stránek, které předtím přinášely konverze. Proto je podle mě důležité uvádět minimálně ten vývoj objednávek, abys rozptýlil obavy, že k tomu v tomto případě došlo.
To, že si myslím, že takovýto obsah může být považován za "thin" a stránka dostat Pandou zatím nechám stranou.