BLOG

Případová studie: SEO pro adipro.cz

Případová studie: SEO pro adipro.cz

Nedávno po internetu kolovala případová studie eshopu SvětBot.cz Honzy Kalianka, na kterém jsem se podílel z pohledu SEO - respektive pomáhal jsem v nastavení struktury, s parametrickou filtrací, s cílovými stránkami z pohledu SEO. Dnes bych se s vámi chtěl podělit o další projekt, kde toho mám na starosti o něco víc. S eshopem Adipro.cz, který prodává produkty značky adidas spolupracujeme víc do hloubky. Krom vstupních analýz a nastavení té "malé SEO násobilky" spolupracujeme i nadále například na tvorbě odkazů a tak podobně. 

Spolupracovat s firmou fasionstar, s.r.o. jsme začali v květnu 2013. Pan Petr Bažant mne oslovil s požadavkem na zvýšení návštěvnosti z přirozených výsledků hledání. Spolupráci jsme rozdělili do několika kroků, které jsme postupně řešili: první bylo potřeba projít technickou realizaci webu, aby nás žádný kostlivec ve skříni v budoucnu nepřekvapil, dále jsme se pustili do analýzy klíčových slov a návrhu struktury, no a nakonec práce s obsahem a budování popularity webu v rámci internetu.

Technická revize webu

Nejprve bylo potřeba celý web projít, zda neobsahuje technické překážky pro indexaci vyhledávači. Původní web obsahoval spoustu duplicitních stránek, většina stránek měla duplicitní titulky, a struktura webu nebyla zpracována dostatečně. Tenhle bod jsme vyřešili poměrně rychle, naštěstí má Adipro skutečně šikovné vývojáře :-)

Analýza klíčových slov a úpravy architektury webu

Když se povedlo odstranit technické překážky, pustili jsme se do „malé násobilky“ SEO. Tedy zpracoval jsem analýzu klíčových slov a na základě vyhledávacích dotazů navrhnul rozšíření informační architektury webu. Vymysleli jsme způsob, jak dynamicky generovat stovky nových stránek tak, aby pro každý jeden konkrétní dotaz existovala na webu vhodná stránka a zároveň nedocházelo ke generování duplicit. Ve velké většině se to povedlo a návštěvnost webu začala rychle po zapracování růst.

Budování popularity a obsahu

Malou násobilku – tedy rozšíření struktury – máme za sebou a mohli jsme se vrhnout na získávání odkazů. Chtěli jsme na to jít cestou budování popularity a zajímavým obsahem. Začali jsme oslovovat tematicky příbuzné weby a domlouvat s nimi spolupráci.

Jeden příklad za všechny:

S běžeckým portálem Behame.cz jsme domluvili dlouhodobou spolupráci, kde provozovatelé hodnotí produkty z eshopu, recenzují a testují je. Mají instrukce produkt zrecenzovat skutečně tak, jak jim vyhovoval, klademe důraz na to, aby recenze byly autentické a nijak do nich nezasahujeme. Hlavním cílem je přeci to, aby recenze pomohla případným dalším zájemcům, kteří si vybírají vhodné boty na běhání... Výsledkem jsou články na jejich webu s odkazy (nejde o inzerci), odkazy napříč webem behame.cz a obecně podpora značky Adipro v běžecké komunitě.

A výsledek?

Návštěvnost se začala postupně zlepšovat, ke hlavním zlepšení došlo v říjnu 2013, kdy byla zapracována nová struktura a s tím spojené úpravy onpage parametrů v rámci celého webu. Tím, že vznikly tisíce nových stránek s relevantním obsahem, měl náhle Google možnost nabídnout podstatně lepší odpovědi svým uživatelům a tak se návštěvnost značně zvýšila. I nadále se snažíme přivádět návštěvnost z dalších nových cílových stránek, které postupně vymýšlíme. A Pochopitelně neopomenutelným zdrojem návštěvnosti jsou odkazující stránky. Z odkazů, které se mi povedlo zajistit, chodí mnoho návštěvníků (řádově stovky), které skutečně na webu konvertují.

V konkrétních číslech

  • Lidé přistupují na web přes více než různých 10 000 dotazů (klíčových slov)
  • Návštěvnost webu z vyhledávačů se zvýšila o přibližně 300% (i když pomineme předvánoční období)
  • Pakliže by nebyla struktura webu rozšířena, „vánoční“ zvýšení návštěvnosti by nedosahovalo takových výsledků, jako tomu bylo ke slonku roku 2013

A co na to klient?

Už dříve, než jsme začali spolupracovat s Martinem, měl jsem na SEO několik jiných dodavatelů, kde jsem však nebyl spokojen. Většinou mi jen slíbili, že se stav zlepší, ale nic moc se nedělo. Proto jsem byl poměrně opatrný a s Martinem jsme se nakonec dohodli na výkonnostní formě odměňování. Nicméně Martinova práce mne nadchla, výsledky jsou skutečně skvělé, snad na cokoli co prodáváme, jsme v obou vyhledávačích dobře vidět, návštěvnost roste a neustále vymýšlíme nové věci. 

Ing. Petr Bažant, majitel adipro.cz, petr.bazant@fashionstar.cz

 

Další čtení

9 komentářů
3.2.2014, 13:05
Martine, ty automaticky generované stránky jsou pro náhodné dotazy z klíčovky, nebo je to myšleno spíše tak, že generujete podstránky pro například barvy/velikosti/varianty produktů?

Díky za doplnění :-)
3.2.2014, 14:02
Jakube, jsou to stránky pro různé kombinace parametrů a filtrů - tedy například kombinace barvy, typu a tak dál. Náhodně tam negenerujeme nic :-)
3.2.2014, 14:05
Myslel jsem si to, díky :-)
3.2.2014, 17:06
Martine, hezký příklad. Možná bych se ještě podíval na titulky u výsledků vyhledávání na shopu.
4.2.2014, 08:55
Honzo, já bych spíš zakázal indexaci interního vyhledávání. Je to automaticky generovaný obsah ;-)
4.2.2014, 12:39
Moc se mi nelíbí současný důraz pouze na organickou návštěvnost u takovýchto případových studií. Sama o sobě to není o moc lepší metrika než pozice.

Pokud už se nám nechce reportovat na komplexní bázi "acquisition, behaviour, outcomes", tak minimálně ty konverze by v těchto studiích neměly chybět.

Věřím, že byly změny úspěšné i v tomto směru. Kdybys přidal alespoň základní graf vývoje objednávek/tržeb bylo by to výborné.

Jen se mi nelíbí, že to u neznalých klientů může evokovat, že cílem SEO by mělo být čistě zvýšení návštěvnosti z vyhledávačů.


Druhá věc, co mě trochu děsí: "Tím, že vznikly tisíce nových stránek s relevantním obsahem, měl náhle Google možnost nabídnout podstatně lepší odpovědi svým uživatelům a tak se návštěvnost značně zvýšila."

Tím může také dojít k deoptimalizaci "crawl budget" a méně častému procházení důležitých stránek, které předtím přinášely konverze. Proto je podle mě důležité uvádět minimálně ten vývoj objednávek, abys rozptýlil obavy, že k tomu v tomto případě došlo.

To, že si myslím, že takovýto obsah může být považován za "thin" a stránka dostat Pandou zatím nechám stranou.
19.4.2014, 19:28
Pekná prípadovka. Pri tom posledno obrázku by to chcelo uviesť aj os y-psilon
8.7.2014, 06:09
Podle toho, jak jste mi vypre1věli, že oslava byla bujare1, tak ty fotečky jste dělali na zače1tku, že? Moc pěkne9, určitě sem vložte dalšed fotečky, ať mohu ste1le špehovat a kohcat se.
26.9.2019, 14:55
Doporučuji pro podporu návštěvnosti také https://www.mediatrend.cz/

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.