BLOG

Proč jsem SEO konzultant na volné noze

Proč jsem SEO konzultant na volné noze

Občas se mě pár lidí zeptá, proč se vlastně živím jako konzultant. A prý že je to práce snů, kde vlastně jen „kecáš do práce ostatním“. No, z části je to možná pravda, ale myslím si, že je za tím trošku víc. Zkusím vám dneska popsat, proč jsem na volné noze, a jak při řešení klientů postupuji. 

Nejdřív pár slov k tomu, proč jsem vlastně na volné noze. Už jsem o tom psal, tak jen stručně. Protože mě to baví. Baví mě svoboda, kterou podnikání přináší, baví mě vybírat si projekty, kterým se věnuji a baví mě mluvit svým jménem a ne jménem nějaké agentury.

Z těchto důvodů je pro mě asi nejdůležitější výběr klientů. Rád spolupracuji s firmami, které mají zdravý základ podnikání, už jim to relativně dobře funguje, a rádi by to posunuli dál. Pro takové klienty jsem ochotný udělat první poslední, bez ohledu na výši fakturace.

Také je pro mě ale velmi důležité, jak si s klientem sednu po té lidské stránce. Jednoznačně musí fungovat chemie mezi námi, jinak si oba zaděláváme na potenciální průšvih někdy v budoucnu.

Každý projekt začínám analýzou

Jak zjišťuju, jsou lidé, kteří si myslí, že vstupní analýza u projektu je zbytečnost. Prý se dělá proto, aby konzultant vytáhl z klienta víc peněz. Je to asi proto, že tito lidé úplně nepochopili, co jim dobře udělaná analýza může přinést a jak cenné výstupy do budoucna z ní pro klienta budou čerpat.

Třeba analýza klíčových slov rozhodně není o vytahání několika desítek či stovek dotazů. Ve většině oborů obsahuje klíčovka desítky tisíc dotazů a frází, které více či méně souvisí s podnikáním klienta. Důležité je si umět dotazy dobře rozsegmentovat – pak se s nimi dá dobře pracovat. Získáte mimo jiné

  • Přehled o všech typech dotazů, které se ke klientovi vážou
  • Přehled o konkurenčnosti frází – tedy budete vědět, na co se prioritně zaměřit
  • Dokonalý podklad k sestavení architektury webu
  • Tipy pro obsahovou strategii, témata, která bude možné zpracovat jako zajímavý obsah

Krom klíčovky a sestavení struktury webu zkoumám v rámci vstupní analýzy i technickou realizaci webu, statistiky návštěvnosti (složení návštěvnosti i další data), konverzní schopnost webu (ne, nejsem UX konzultant, a ani si na něj nehraju, ale základní povědomí v tomhle ohledu snad už mám), i případně další záludnosti.

Celkový výstup z toho je právě v tom, že jste schopni sestavit plán na relativně dlouhou dobu dopředu, podle kterého vy i klient budete postupovat.

Analýza je hotová, co teď?

Po vstupní analýze se snažím, aby klient všechny výstupy dobře zapracoval. Tedy komunikuji s jeho vývojáři, lidmi z marketingu, s lidmi co mají na starosti obsah, prostě s kýmkoli je potřeba.

Jako freelancer si nemůžu dovolit, aby moje výstupy zůstaly nepochopeny, nebo nezapracovány. Vina, že to nefunguje, pak bude na mě. To jsem si už vyzkoušel. Holt není každý den posvícení, to přiznávám. Ale z chyb se (nejen) konzultant učí :-)

Jsem podnikatel. Musím taky vydělat peníze a držet cashflow. A všichni víme, že je levnější udržet stávající klientelu (tím, že pracujete dobře), než neustále bojovat o novou. 

No a pak dlouhodobě?

S některými klienty pak spolupracuji dlouhodobě. Většinou to funguje tak, že s klientovo týmem jedeme podle již vytvořeného plánu, vymýšlíme co na webu (i mimo něj) zlepšit, jak a kde se prezentovat, kde získat odkaz, jaký článek vytvořit a kde jej publikovat, jakým jazykem mluvit, a tak dále. Je toho hodně a té dlouhodobé práce bývá dost.

Funguju tady spíš jako „mentor“ nebo jak to říct, prostě jako člověk, co tým více méně vede, ale samotná exekutiva je pak na ostatních členech týmu. Dává mi to tak smysl, protože:

  • vidím klientův projekt víc z nadhledu
  • nejsem ovlivněn denní rutinou u klienta
  • moje hodinovka je vysoká na exekutivní práce

Právě kvůli mé relativně vyšší hodinové sazbě se většinou snažím s klientem domluvit na zaškolení interních lidí (případně jejich sehnání, pokud nemá), sestavení strategického plánu a dál jen „dohlížet“, že nám vlak nevykolejil.

Je to tak výhodné na obě strany – klientovi se to dlouhodobě finančně vyplatí víc, a já mám zas volnější ruce pro další projekty, které můžou přijít.

Čerpám ze zkušeností

V oboru existuje řada konzultantů, kteří se v online marketingu pohybují dlouho a pracovali pro opravdu zajímavé klienty. A nemyslím teď finančně zajímavé, ale spíš rozmanité typy projektů, kde konzultanti řeší různé typy problémů. Mám jich za sebou už taky docela dost. Ač jsou moji klienti zpravidla eshopy, tak jsem pracoval pro obsahové weby a magazíny, firemní prezentace i slevový portál. 

Hodně také čerpám z vlastních zkušeností. Sám provozuji vlastní e-shopy. Netvrdím, že je to podmínkou pro to, abych mohl být dobrý konzultant, ale určitě je to výhodou. Hlavně proto, že řadu postupů a problému, které mí klienti řeší, řeším také. Vidím pak v tohle víc „za roh“, než konzultant bez téhle cenné zkušenosti.

No a proč to celé píšu?

Protože mě štve, že jsou některými lidmi konzultanti označováni za šarlatány. Jsem přesvědčený (minimálně u těch několika, se kterými mám osobní zkušenost), že to tak není. Že konzultant není sprosté slovo, a že existují konzultanti, kteří svým klientům chtějí opravdu pomoci (a prokazatelně jim pomáhají). Bohužel statistiky klientů zveřejňovat nemůžeme.

I proto jsem se na podzim pustil do nového eshopu a s klukama, se kterými řešíme SmallCars jsme začali další etapu. Chci na tomhle projektu ukázat, že to co jako konzultanti děláme pro klienty, opravdu funguje - na reálných datech.

 

Další čtení

6 komentářů
12.12.2014, 14:18
Super článek.
12.12.2014, 20:07
Moje řeč! Na tvrzení, že analýza je zbytečná jsem taky narážel poměrně dlouho, až mě to dožralo a napsal jsem: http://seoptimista.cz/blog/k-cemu-je-analyza-a-proc-to-bez-ni-nejde

--
bylo to marné
12.12.2014, 21:03
Dobrý přístup, faktem ale je, že hodně konzultantů praktické zkušenosti s provozováním vlastního projektu nemá, takže "za roh" jaksi nevidí. Na vlastních datech a chybách se člověk naučí nejvíce.

Těším se na případovku:)
13.12.2014, 08:36
Martine, samozřejmě souhlasím, jen bych se chtěl zeptat, kde jste se tohle všechno naučil? SEO a vlastně ani webdesign, se na školách nevyučuje. Jedinou možností je tedy samostudium, učení od zkušenějších (školení). Sám Martin Kolčaba kdysi přiznal, že spolupráce s ním na začátku asi nebyla jednoduchá. Je to jediný člověk, který to přiznal. Jinak všude slyším, jak to ti "správní seo konzultanti" dělají dobře. Nikdo ale nenapíše, jak se učil z vlastních chyb. Vy jste vše asi testoval na svém eshopu, přiznávám, velký výhoda. Ale zeptám se ještě, kde jste čerpal znalosti? Hned ze začátku jste dělal kvalitní, přínosné analýzy? Můžete doporučit nějaké zdroje, které výrazně pomohly? Děkuji.
[5] Isabela
13.12.2014, 11:32
Zdravím, chtěla bych se zeptat. Určitě máte zkušenosti se školeními a tak. Jak byste hodnotil toto: http://www.oxyshop.cz/seo-pro-uspesny-e-shop/skoleni? Školení se mi, podle toho, co je tam napsané, zalíbilo. Chtěla bych nějaký názor na to, zda do něj investovat. Děkuji.
[6] Martin Matějka
13.12.2014, 14:47
Láďo, jasně, že jsem výstupy nedělal hned prvotřídní. To ani nejde, když se vlatně nemáte kde učit. Když jsem se SEO začínal (je to tak 8 let zpátky), opravdu nebylo kde informace brát. Krom tedy zahraničních blogů a Marka Prokopa :-) Takže metoda pokus omyl byla velmi využávaná :-)

Isabelo, s tím školením těžko říct :-) Lektora neznám, ani podle jména, ani osobně, takže mohu těžko posoudit, jak dobré to bude. Podle webu může být školení zajímavé, ale zas na druhou stranu - papír (monitor) toho snese... :-) Pokud chcete opravdu ověřenou kvalitu, zajděte si na školení třeba právě k Markovi Prokopovi... Tam určitě neprohloupíte http://www.prokopsw.cz/cs/kurzy

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.