BLOG
Pronajměte si konzultanta
Konzultanta si můžete zaplatit na určitou službu. Analýza, konzultace, nebo sestavení strategie je bezpochyby dobrá věc, a pakliže ji zpracovává svědomitý konzultant, může být velmi užitečná. Často tomu ale něco chybí. Když konzultant není extrémně zvídavý, patrně se nedozví zákulisní informace o vašem projektu, o vašem podnikání nebo o vás samotných, což může být často ke škodě celého projektu. Je tu ale forma spolupráce, která všechno tohle docela dobře řeší.
Měl jsem možnost se účastnit projektu, kde si mne firma najala na celých čtrnáct dní. Šlo o uspořádání série školení a workshopů na různá témata internetového marketingu. Během nich jsme spolu s týmem klienta dávali dohromady nový koncept firemního webu se všemi jeho aspekty. Odjeli jsme s manželkou i malým synem do Jeseníku, kde jsme strávili příjemné dva týdny. Byla to pro mne velmi zajímavá zkušenost a chtěl bych se s vámi podělit o mé poznatky. Forma spolupráce tímto způsobem má totiž celou řadu výhod.
Lepší poznání klienta a jeho potřeb
Pakliže si klient najme konzultanta na takto poměrně dlouhou dobu, má evidentní zájem uspět. To je první dobrý předpoklad pro úspěšnou spolupráci. Dále pro navržení skutečně funkčního řešení je důležité, aby konzultant pochopil fungování klienta. Mě osobně při návrhu řešení velmi pomohlo, že jsem mohl pozorovat lidi ve firmě, fungování, styl komunikace, jednání s jejich klienty… Všechny tyhle informace jsou střípky do skládačky, ze které jsem si udělal celkový obrázek o firmě a jejím fungování, což značně přispělo ke kvalitě konečného výstupu.
Náhled analýzy klíčových slov, kteoru jsme v rámci workshopu zpracovali
Bylo velmi zajímavé pozorovat, jak fungují interní procesy, jak funguje výroba, jak fungují stroje, a i díky tomu jsem pochopil silné i slabé stránky klienta a mohl to zapracovat do konečného návrhu webu. Vidět celý průběh zakázky v praxi je prostě k nezaplacení a žádné půl hodinové setkání někde v kavárně u stolu to patrně nenahradí.
- Máte jasnou představu, s kým pracujete
- Vidíte do silných a slabých stránek klienta a jeho businessu
- Máte spoustu podkladů, na čem projekt postavit
Řešení na míru a sběr informací
Díky tomu, že jste vlastně v centru dění firmy, a pozorujete různé lidi a při různých situacích, jste pak jako konzultant schopen navrhnout velmi dobré řešení, které je doslova šité na míru.
Řekněme si to otevřeně, klient často svůj business nevidí objektivně, a ještě méně objektivně vám o něm povídá. Tohle při „dlouhodobém pronájmu konzultanta“ odpadá a celkový dojem není rušen žádnými šumy.
- Připravíte řešení, které bude maximálně přizpůsobené potřebám klienta
- Všechno co vymyslíte, bude mít pevnou oporu v reálném stavu firmy
- Informace nemáte zprostředkované, ale na vlastní kůži je zažijete
Klid na práci a rychlá komunikace
Většinou člověk na straně klienta má spoustu své vlastní práce. Pro mne bylo velmi příjemné, že jsem byl usazen do centra kanceláří a měl jsem na práci svůj klid. Ptáte se, když potřebujete, a nejste nijak jinak vyrušováni. Můžete v klidu pracovat.
Jako konzultant jste v centru dění. Odpovědi na potřebné dotazy máte v podstatě okamžitě, čímž se práce značně zefektivní. Nemusíte pořád volat, posílat emaily, čekat na odpovědi, ale vše jede jako na drátkách. Nemáte nutkání si informace domýšlet, a vše potřebné zjistíte velmi rychle.
Skvělé je i to, že opustíte stereotypní prostředí své kanceláře nebo pracovny. Dostanete se jinam, mezi jiné lidi, do jiných prostor, a kreativní nápady je mohou začít hrnout :-)
- Komunikace je velmi pružná
- Informace jsou bez jakýchkoli šumů a mystifikací
- Zjistíte daleko víc informací, než kdybyste seděli nad analýzou doma
K tomu něco navíc
V každém případě je to částečně i dovolená. Já měl to štěstí, že firma funguje v Jeseníkách, a ačkoli jsme pracovali každý den, v těch pár volných chvílích jsme měli možnost vyrazit na sjezdovku, na výlet, nebo jen tak posedět na pivo. Tam se mimochodem dozvíte i další zákulisní informace.
A co si z toho odnést?
Těch čtrnáct dní byla skvělá zkušenost – jak pro mne, tak věřím, že i pro klienta. Pro mne osobně to bylo velmi přínosné - objevil jsem nový rozměr možnosti spolupráce, a hlavně jsem si osvědčil, že to skutečně funguje. Jistě, je to zpravidla dražší, než si nechat zpracovat jednorázovou analýzu, ale je to potřeba chápat jako investici do rozvoje. Nejde přeci o to snížit náklady na minimum, ale naopak maximalizovat zisk.
- Pakliže jste klient a plánujete nechat si zpracovat audit či strategii v internetovém marketingu, popřemýšlejte, zda nebude vhodnější si konzultanta „pozvat na chvilku domů“. Mohu to pro vás zajistit i já :-)
- Pakliže jste konzultant, zkuste tuhle formu spolupráce nabídnout klientovi, o kterém víte, že to myslí se svým projektem vážně. Možná bude nápadem nadšen :-)
V každém případě to byla velmi inspirativní zkušenost a přeji každému konzultantovi (i klientovi), aby měl možnost něco podobného zažít :-)
Aktualizace 6/2013: Spuštěno!
Tak a je tu aktualizace. Nový web firmy, u které jsem byl na celých 14 dnů, byl spuštěn. Jde o online tiskárnu Reptisk. Podívejte se na nový web :-)
Web je spuštěný v nové verzi. Nyní ladíme obsah, jednotlivé stránky, pracujeme na odkazech a prostě optimalizujeme :-).
PS: moc děkuji Markovi za skvělých 14 dní, za servis, ubytování a milou společnost. Bylo to příjemné a těším se, až se to všechno spustí. Také moc díky Denise, že se na tom se mnou podílela!
Praktikovali jsme tento přístup u dvou nejmenovaných největších českých hráčů v oblasti automotive a výsledky byly výborné.
Každý, kdo to myslí s internetovým marketingem alespoň trochu vážně, měl by o této variantě uvažovat. Třeba i jen pro "nakopnutí správným směrem" a následné supervizi.
Jak to vidíte vy?
Obecně mi toto často chybělo v agenturním přístupu, kdy přesně, docházelo často jen k emailování a telefonování + občas byla nějaká status schůzka s klientem, kde se ale toho za 1h moc stihnout nedá. Na zahraničních projektech je tohle často obvyklý přístup a já si již nyní ani moc nedokáži představit, že bych seděl někde v ČR v kanceláři a řešil projekt s klientem "z druhého konce světa".
Pepane, otázkou je, co považujete za větší firmu. Asi to není vhodné pro živnostníky, řemeslníky, kteří mají web nabízející své dvě služby, nebo pro malé eshopy s rozpočtem na marketing 10000,- ročně. Ale jinak, obecně, je to naprosto skvělé pro firmy, které se nebojí investovat a jít s dobou. Jen je potřeba zvolit vhodného partnera pro tuto službu. Svěřit se do rukou někoho nezkušeného / neschopného, může natropit spoustu chyb :-)