BLOG

SEO analyzátor v2 – další zbytečnost českého internetu

SEO analyzátor v2 – další zbytečnost českého internetu

Firma SEO Expert pod vedením Radka Karbana spustila novou verzi svého produktu SEO analyzátor. Ohlásila to s velkým nadšením. Jak se ale objevilo na twitteru, málo kdo toto nadšení sdílel. Pojďme se podívat na to, v čem je SEO analyzátor v2 jiný, než ten předchozí, nebo další podobné služby.

Jak již bylo mnohokrát napsáno, SEOmaty tohoto typu jsou ze své podstaty k ničemu. Svorně hlásají, že hodnotí kvalitu „toho SEO“. Ovšem jak se kvalita SEO dá změřit, bez nahlédnutí do podrobných statistik webu?

Ke spuštění SEO analyzátoru v nové verzi se vyjádřila spousta lidí, například Plaváček na twitteru, a rozpoutala se i zajímavá diskuze na facebooku (a protože například příspěvek Pavla Ungra "záhadně" zmizel, raději jsem to ofotil - nahraju do google docs :-) )

A co že nám to ty SEOmaty vlastně hodnotí?

Měření pozic ve vyhledávačích?

Skutečně je pozice měřítko úspěchu? Například do mého eshopu chodí návštěvníci přes přibližně 15 tisíc klíčových slov každý měsíc. Má mě fakt, že na to „hlavní“ slovo nejsem na první pozici, nějak trápit? To jedno, dvě nebo tři slova, která mi SEOmat vyhodnotí jako důležitá, mi přivede v porovnání s oním pověstným dlouhým ocasem (nyní myslím longtailovou návštěvnost) řádově lepší efekt. Nehledě na to, že v personalizovaném hledání Google je pozice absolutně úchylné měřítko.

Takže pozice pár slov určitě není něco, na čem byste měli stavět a hodnotit úspěch.

Měření ranků?

Prosím vás, copak je rok 2003? Rank (ať už pagerank nebo srank) jsou jen ukazatele jakési oblíbenosti webu. Jak, proč a z čeho se přesně počítá, není úplně jasné (ačkoli existují nějaké vzorečky a teorie). Nicméně opět nejde o něco, co by mělo přímý vliv na úspěch webu.

Měření hustoty klíčových slov?

To snad proboha už ne! Měření hustoty slov provádí „SEO šamani“, kteří plodí SEO texty – mimochodem super článek o (ne)kvalitním obsahu psal před časem Lukáš Pítra – doporučuji. Kdybych to měl shrnout, tak fakt, že máte slovo "dovolená" na stránce zastoupené ve 3,82% nebo 15,23% znamená jen to, že text zní buď více nebo méně blbě.

Piště tedy texty pro lidi, tak aby jim něco přinášely, aby je obohatily, usnadnily výběr nebo jinak pomohly. Na vyhledávače se můžete vykašlat, když dodržíte pár jednoduchých pravidel (to základní zní, pište košatě a používejte slova spojená s vaším oborem podnikání)

Kvalita zdrojového kódu?

Opět další nepodstatná hodnota. Z hlediska SEO není již zaplaťpánbůh důležité, jak je zdrojový kód poskládaný, kolik obsahuje validačních chyb nebo jestli je H1 na prvním nebo na osmém řádku. Důležitý je obsah daného webu, informační hodnota, zda má co říct svým návštěvníkům a jestli se na něj budou rádi vracet.

Jinými slovy...

Všechno, co je pro měření kvality optimalizace pro vyhledávače důležité, je neměřitelné „zvenčí“. Musíte se ponořit do hloubky Google Analytics, a tam najdete všechno podstatné.

Další články na toto téma

SEO Analyzátory a podobné SEOmaty Vás rozhodně nespasí. SEO analyzátor, nebo jakýkoli jiný SEO šmejd, Vás navede na špatnou cestu. Tak tomu, prosím, slepě nevěřte.

 

Další čtení

20 komentářů
5.10.2012, 15:31
Není co moc dodat než velký souhlas... O těchto praktikách firmy SEO Expert ale mnozí z nás vědí už téměř 7 let, že jejich nástroje nejsou nic jiného než marketingový nástroje jejich zisku. O dalších co provozují oni a firma Efectix ani není třeba mluvit. Prostě žumpa...
5.10.2012, 15:53
Se SEO Expertem jsme se osobně střetli. Udělali z nás před klientem úplné pitomce a klienta nám v podstatě sebrali, ačkoliv blábolili úplné nesmysly. Klient jim ale věřil, jsou to přeci "experti" :-)
[3] Jan
5.10.2012, 15:54
V SEO oboru není nikdo čistý, dle mé zkušenosti ani Vy jako autor tohoto blogu.
5.10.2012, 15:56
Martine, hledám špatně nebo tu opravdu nemáš RSS výstup?
[5] Martin Matějka
5.10.2012, 16:01
HP Pre 3: je to špatně vidět :-) nahoře, pod kategoriemi. Nebo zde: martinmatejka.cz/rss-items.xml

Jan (nebo Radek?): Přesně, kdo je bez viny, ať hodí kamenem :)
[6] Martin Matějka
5.10.2012, 16:16
mimochodem, ještě doporučuji k přečtení starší článek o podobné službě http://www.martinmatejka.cz/jak-to-vidim-s-backlinks-genius.html
5.10.2012, 16:28
Díky za článek, jsem rád že o tom lidi píšou a že to nenechávají jen tak. Jednou jsem měl tu čest s jední člověkem ze SEO Expert a byla to tragédie, nechápal jsem, že tento člověk někomu mohl dělat nějaký internetový marketing. Lidí a firem, kteří dělají z klientů hlupáky je čím dál víc a to, že je SEO vnímáno tak špatně je způsobeno právě těmito podvodníky.
5.10.2012, 16:36
Je to geniální analýza. Na webu, kde mám 2000 lidí denně a na hlavní frázi je na druhé pozici jak na googlu tak na seznamu mám skvělé hodnocení E+ :-D. No neberte to.

Já podobné seomaty beru jako další možnost linkbuildingu. A občas na nalezení konkurence. Na nic jiného to není.
5.10.2012, 17:15
Zdravím Vás, jsem se nemohl dočkat až si sednu k PC a zareaguji na Váš příspěvek. Twitter je dobrej:-)

Se spoustou věci souhlasím. Nicméně, nemůžete pracovat s každým webem stejně. Každý nemá eshop.

Skutečně je pozice měřítko úspěchu? - Pro mnoho podnikatelů ano! Vemte si například autodopravce z Prahy. Chce-li se prosadit na internetu, je pro něj sledování pozic asi jedinou naději jak se dostat na oči potencionálním zákazníkům. Těžko bude po večerech blogovat a vytvářet obsah na svůj web. Co by tam asi také měl napsat? Příručku jak podnikat v autodopravě? :-)) Bude to jeho zákazníky zajímat?

Musíte se ponořit do hloubky Google Analytics - :-) GA má se SEO málo společného, je to marketingový nástroj. Pletete si marketing s optimalizaci stránek. GA má jen tři záložky ohledně SEO. Vše ostatní je jen o tom jak z návštěvníka udělat zákazníka. To ale se SEO opravdu nemá co dělat.

Není to obhajoba SEO trapného nástroje. Ale proč tolik ponižovat konkurenci...:-)
[10] Martin Matějka
5.10.2012, 17:28
Díky za komentář :-) vezmu to postupně.

Autodoprava: chápu, jak to myslíte, ale i tak trvám na tom, že pozice ve vyhledávače prostě není měřítko úspěchu. Měřítkem úspěchu může být v tomto oboru například počet poptávek z webu, počet odeslaných formulářů, konverze. Ale určitě ne pozice ve vyhledávači :-)

Tím se dostávám hned ke druhému bodu. Musím Vás zklamat, ale google analytics mají se SEO společného mnohem mnohem víc, než si patrně myslíte. Právě proto, že onen CÍL optimalizace pro vyhledávače asi chápete špatně. Cíl totiž není být první na klíčové slovo nebo mít návštěvnost. Cíl SEO lze definovat jako "být vidět na co největší počet frází spojených s mým oborem podnikání a přivádět návštěvníky na takové landing page, které mi nosí konverze"...

Nebo ještě jinak, cíl SEO může být získat co nejvíce ZÁKAZNÍKŮ za co nejnižší náklady.

A k poslednímu bodu, konkurenci rozhodně neponižuji, jen mi vadí, když někdo dělá ze zákazníků blbce a bulíkuje jim nesmysly o sranku, odkazu v patičce a hustotě klíčových slov :-)
5.10.2012, 17:35
Jane, můžete objasnit vaši obecnou a nic neříkající formulaci, že v SEO není nikdo čistý? Naznačujete, že Martin pere špinavé peníze nebo jak tomu mám rozumět?

Jevgeniji, děkuji za váš komentář, který mi umožnil s vámi úspěšně nesouhlasit, ale také souhlasit. Vezmu to postupně.
Naprosto souhlasím, že s každým webem je třeba pracovat individuálně, to je základ kvalitního SEO a proklientského přístupu. Každý kdo to má jinak, to prostě dělá špatně.

Ohledně pozic - pochopil jsem, že Martin zcela správně píše, že pozice není měřítkem úspěchu v SEO. To, že to někteří lidé mylně chápou jakoměřítko úspěchu je špatně a je na nás jim vysvětlit, proč je to špatně. Třeba tím, že pozice u Google jsou v podstatě neměřitelné vizte http://blog.komart.cz/pozice-google/. Dostat se na oči svým zákazníkům je určitě dobře, ale nějaké mýtické hlídání pozic o tom není. To, že se dostal na oči zákazníkům potvrdí zvýšení návštěvnosti z organicu nebo zvýšení počtu konverzí z organicu.

Pokud nemá jakýkoliv web dostatek kvalitního obsahu, ať si ho nechá napsat. Neexistuje web, pro který není kvalitní obsahová a komunikační strategie vytvořit. A to vím o čem mluvím, závitové tyče nejsou zrovna cool obor a šlo to:-) Musí právě zákazníky poznat a podle toho budovat obsah a o tom celé je online marketing.

Google Analytics je vynikající nástroj na měření efektivity SEO. Ne dokonalý a nedokáže změřit vše a 100% správně, ale většinu ano. A to, že je něco marketingový nástroj, přeci nepopírá, že je to nástroj vhodný pro SEO. Vždyť probůh, SEO je součást marketingu! a ty 3 záložky týkající se SEO - asi používáme úplně jiný nástroj, já mám dat pro SEO důležité v Google Analytics mnohem větší množství. Pokud by jste je nedokázal najít, doporučuji školení Google Analytics od Honzy Tichého nebo Vojty Mikuly.

A k té poslední větě, konkurence není ponižována, pouze jsou shrnuty fakta o jejích aktivitách.
5.10.2012, 17:51
že by se konečně rozvinula zajímavá diskuze do které stoji za to se zapojit:-) ?

Pozice není cíl - ano, souhlas. Netvrdím, že pozice je cíl. Cíl je konverze. Nicméně, dívám se na to tak, že:
- provozovatel portálu, eshopu, obsahově bohatého webu nesmí lpět na pozicích na jedno, dvě, tři KW... Pozice mu dělá obsah. Tisíce slov...
- provozovatel malého webu, který se ještě ke všemu živí manuální prací a je vzdálen od internetu musí vidět svůj web na prvních pozicích. To je to co dělá, poskytuje Autodopravu v Praze.

Neříkám, že nelze vytvořit pro jakýkoli web obsah. Lze, a dokonce hodnotný. Smysl je ale v konverzi, jak píšete. Jaký rozšířený výraz může mít autodoprava? Oprava Avii? Super. Přijde uživatel, přečte si článek o tom jak opravit Avii svépomoci a odejde. Bude si ty stránky pamatovat když bude potřebovat autodopravu? Ne. Když ji bude potřebovat, tak si do vyhledávače napíše Autodoprava v Praze. A pakliže zákazník nebude na toto slovo dohledatelný na první straně, nebo spíše na prvních třech pozicích, nemá kšeft. A tím jsem ho já, jako "optimalizator" (je to hrozné slovo) zklamu...

Nemůžeme se jen shodnout v tom, že SEO je technická disciplina. Je to pouze o vyladění technických nedostatků webu a o tom je Webmaster tools.

SEO "pouze" "přivede koně k vodě, ale nedonutí ho aby se napil."

PS: miluji firmu SEO-Ex...
5.10.2012, 18:25
Ano, a v tom poslední, co píšete, se evidentně neshodneme. SEO totiž není technická disciplína. Pokud bych měl mluvit řeší SEOmatu, SEO je technická disciplína přibližně z 20% - je potřeba zajistit průchodnost webu, správné generování toho či onoho někam, mít propracovanou navigační strukturu.. ale to je celé.

Z 80% je SEO obsahová záležitost (a dlouhodobá). Je to o obsahu, který máte na webu, je to o netextovém obsahu (media formátů je spousta), o PR firmy, která web vlastní, o obsahovém marketingu, o linkbaitingovém obsahu a tak dále.

Co tím chci říct je to, že technicky umí udělat web docela dobře dnes každý (lehce nad) průměrný programátor. Ale právě ta přidaná hodnota, kterou webu dáváte jako konzultant (ve spolupráci s klientem) je to, co vás (tedy klienta) odliší od konkurentů, kteří na to dlabou.

Souhlas s Pavlem, že pro každý obor se dá vymyslet obsah, který táhne, je zajímavý a užitečný. Chce to jen si s tím dát tu práci.

A k té poslední poznámce - SEO přivede koně k vodě a jeho posledním úkolem je ho přesvědčit, aby se napil. SEO nekončí tím, že návštěvník na web přijde. Ten, který jen přijde a zas odejde a už se nevrátí, je bezcenný - a pokud se tak chovají všichni, asi někdo SEO nedělá dobře.

Jednoduše - cílem SEO je konverze (ta může mít různou podobu) za každého počasí.
5.10.2012, 18:42
já už myslel, že nezareagujete, obsluha kavárny se na mě blbě kouka, že furt dokola refrešuji stránky:-))

Jak jsem říkal, my se nemůžeme shodnout jen v tom, že SEO je technickou disciplinou. Bohužel stránky bez závažnějších chyb, které Vám právě WT nahlásí dnes neumí udělat ani průměrný programátor. Umí udělat pouze web, to ano:-) Navíc, některé chyby se objevuji i v průběhu, například pomalé načítání stránek, nebo odkazy na neexistující stránky atd.

Chtěl jsem tím vším naznačit pouze jednu věc, že dobře "udělaný" web z pohledu SEO a všech SEO nástrojů(matů) je k ničemu.

To co z uživatele dělá zákazníka je právě ta odlišnost o které jste se zmínil. Ale to přeci není SEO. Je to o přemýšlení, je to o schopnostech toho kterého konzultanta, je to zkrátka o marketingu.

Vždyť i samotná zkratka SEO znamená Optimalizace pro vyhledávače - o zákazníkovi tady není zmínka.

Nesouhlasím pouze v tom, že pro některé firmy je důležité být na prvních místech na jejich vysněná klíčová slova. A nezapomínejte, že v ČR se ještě používá i seznam. Tam o funkčnosti obsahové strategii by se dalo pochybovat.
5.10.2012, 18:45
Bohuzel se v praxi casto setkavam s lidma, kteri vystup tohoto analyzatoru berou za potvrzeni kvality jejich webu. Web optimalizaji tak, aby jejich rank v analyzatoru byl nejvyssi a jsou ochotni se za tento vysledek hadat i hodiny.
5.10.2012, 19:02
Petře, ano, bohužel, taky se s tím setkávám. Je to smutné, ale je to tak. Holt musíme vzdělávat :-)

Jevgeniji, reaguji vždy a všude :-))
Vidím, že se neshodneme. Ale ono to v zásadě nevadí, holt na to každý nahlížíme trošku jinak. Já beru SEO jako komplexní obor, který má mým klientům pomáhat, nenastavuji jim nesmyslná KPIčka (netvrdím, že Vy ano).

Vycházím z toho, že většina klientů neumí posoudit, co je pro ně dobré a co není. Bohužel se pak právě orientují podle nablblých SEO matů, což je škoda. A pokud klient (majitel autodopravy) chce !!! a vyžaduje být na prvním místě na autodopravu Praha, pak to není rozumný člověk a tím pádem ani zajímavý klient :-)

No a co do té zkratky, o tom asi nemá smysl diskutovat. Překlad SEO optimalizace pro vyhledávače je velmi stupidní překlad :-) mrkněte na google, vedly se o tom velmi zajímavé debaty.

Takže tak :-)
5.10.2012, 19:14
Je dobré, když se alespoň shodneme, že se neshodneme:-))

Co se týče debat na internetu, no... Snažím se je ignorovat. I tak mám stresu dost:-)

U Vás jsem našel zajímavý podnět k diskuzi a koukal jsem, že víte co děláte, tak mi přišlo zajímavé se také podělit o názor. Navíc už jsem dlouho nikde nic nenapsal:-)

SEO se dobře prodává, také prodávám jako první SEO a pak vše ostatní co k tomu patří. Je těžké zákazníka nalákat na komplexní marketingovou strategii. Oni se toho snad bojí:-))

Mějte se hezky a těším se na další podnět k diskuzi. Ať se Vám daří.


5.10.2012, 20:15
Přátelé ruku na srdce - pokud se nějaký majitel / manažer rozhoduje podle analýzy svého projektu v browseru, zadarmo, na počkání - zaslouží si uspět? To je přece jako kupovat si štangli salámu za 12 korun, to asi taky nebude maso.

SEOmatu jsou tu stejně jako Blesk, Televizní noviny a salámy z myších kožíšků. Můžeme na ně nadávat, můžeme se jim smát ale nejlepší co můžeme dělat je nekonečná osvěta :-)

6.10.2012, 00:09
Že to ještě pořád někoho baví řešit, ale děkuji za odkaz na Plaváčka. Zase jsem se zasmál :). Pokud to nějakému klientu přijde jako dobré řešení, pošlete mu přímo odkazy na stránky Google a Seznamu kde píšou jak optimalizovat stránky. Oni je ty kecy pak přejdou ;).
[20] Kuba
24.7.2013, 10:48
I zde musím souhlasit s článkem. Nehledě na to, že někteří klienti podobné paskvily berou jako dogma a vysvětlit jim, že se podle "SEOmatů" nedá řídit je občas dost náročné...

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.