BLOG
SEO po sto padesáté jinak a přesto pořád stejně
Spousta cizích termitů
Zpravidla všechny nabídky, respektive jejich prezentace, obsahovala vždy spoustu cizích slov a běžnému klientovi cizích termínů. Čím víc novotvarů a divno tvarů, tím rádoby „odbornější“ nabídka. Nabízející se tím snaží vzbudit jednak dojem své vysoké odbornosti, a druhak dojem že SEO je něco tajemného, čarovného a velmi složitého.
Nutně pak odcházíte s dojmem, že bez tajné formule si zcela jistě ani neškrtnete. Že to nezvládnete a že vlastně ani nemáte šanci poznat či pochopit, co všechno budou kouzelníci dělat, aby vás dostali na vytoužené pozice.
Blbost!
Počet hodin krát šest
Častým jevem bylo také přepálené naceňování a odhady časových dotací. Udivilo mě, když práci, která se dá zvládnout maximálně za 3 - 4 hodiny jsem viděl odhadnutou na 22. Fajn, je to business, ale sakra ocaď pocaď. Tohle je fakt už úlet.
Jasně, někde nějakou hodinu práce přifouknout třeba na dvě je v česku (a asi nejen tady), bohužel, vcelku zažitá obchodní taktika. Ale přeci i to loupežničení musí mít nějaké meze...
„SEO jde na dračku, tak jim ho tam flákni“
K pousmání mi pak přišlo i to, kdy se bylo SEO jako nosná část nabídky pro projekt, kde to vůbec nedávalo smysl a třeba já osobně bych SEO doporučil jako ten úplně poslední kanál k řešení.
Tak přátelé. Prosím:
- SEO není nic tajuplného a podivného
- SEO není nic, co někdo vyčaruje nebo zapne
- SEO není nic, co by běžný klient nezvládl sám
Právě naopak.
- Jsem přesvědčený o tom, že SEO si zvládne na svém webu dělat každý majitel / provozovatel do značné míry vlastními silam
- SEO většinou dělá nejlépe ten, kdo se snaží svým zákazníkům jít na proti a paradoxně o SEO nic neví
- V SEO vám pomáhá všechno to, čemu říkáme třeba PR, marketing, dobré jméno
- SEO je prostě jen poctivá práce s webem (i mimo něj)
No řekněte sami...
Máte například v rámci svého eshopu blog? A pro koho jej píšete? Pro roboty vyhledávačů, nebo zákazníky ve snaze jim poradit?
Máte hezky rozvětvenou strukturu vstupních stránek a dobré filtrování produktů? A pro koho jste se s tím piplali? Pro vyhledávač, nebo abyste usnadnili zákazníkům nákup?
Vzpomeňte si na to, až budete příště poptávat web nebo marketingové služby. Myslete na to, až budete poslouchat pohádky o prvních pozicích. Myslete na to, až budete poslouchat, jaká všechna kouzla a čáry s algoritmem vyhledávačů ten či onen kouzelník provede...
O tomhle už se napsaly desítky článků, ale pořád to evidentně nestačilo.
A) SEO je prostě poměrně snadná záležitost, kterou po navštívení kvalitního workshopu / kurzu z velké části ovládnete. Principy v SEO se prakticky roky nemění, mění se jen maličkosti
B) samozřejmě je lepší si někoho najmout. Někoho, kdo tomu rozumí a není to ovšem jen obchodník s deštěm. Sám provozuju eshopy a na činnosti, které neumím (znám jen povrchně) pochopitelně mám odborníky.
Snažím se článkem říct ne to, aby si lidi řešili SEO sami - na to jsou tu konzultanti a specialisti, kteří šetří klientům čas, aby se mohli věnovat businessum jak píšeš. Snažím se poukázat na to, že je tu pořád strašně moc větších či menších podvodníčků, kteří na neznalosti a zoufalosti klientů vydělávají nemalé peníze. To je celá myšlenka :-)
Jinak většina SEO čarodějů (myslím ty, co používají sci-fi výrazy a tajné smlouvy s Google) SEO prostě neumí. SEO je kombinace znalosti náležitostí kódu a copywritingu. Což však klient určitě sám řešit nebude, protože i když ho naučíme kódu, určitě se zasekne na copy. Jsme zkrátka ve školách nuceni, vyjadřovat se jako idioti a psát o tom eseje. Pak to tak vypadá.
Jinak článek docela fajn, asi máte na pár čarodějů pifku a to je v pořádku. Hezká je pasáž o tom, jestli to děláte pro robota nebo zákazníka.