BLOG

SEO po sto padesáté jinak a přesto pořád stejně

SEO po sto padesáté jinak a přesto pořád stejně
Za poslední dobu jsem se několikrát nachomýtnul k různým výběrovým řízením na weby a následný marketing. Zpravidla byla součástí nabídek i optimalizace pro vyhledávače. Nestačil jsem se ale divit, co všechno uchazeči nabízeli a jak to celé prezentovali.

Spousta cizích termitů

Zpravidla všechny nabídky, respektive jejich prezentace, obsahovala vždy spoustu cizích slov a běžnému klientovi cizích termínů. Čím víc novotvarů a divno tvarů, tím rádoby „odbornější“ nabídka. Nabízející se tím snaží vzbudit jednak dojem své vysoké odbornosti, a druhak dojem že SEO je něco tajemného, čarovného a velmi složitého.

Nutně pak odcházíte s dojmem, že bez tajné formule si zcela jistě ani neškrtnete. Že to nezvládnete a že vlastně ani nemáte šanci poznat či pochopit, co všechno budou kouzelníci dělat, aby vás dostali na vytoužené pozice.

Blbost!

Počet hodin krát šest

Častým jevem bylo také přepálené naceňování a odhady časových dotací. Udivilo mě, když práci, která se dá zvládnout maximálně za 3 - 4 hodiny jsem viděl odhadnutou na 22. Fajn, je to business, ale sakra ocaď pocaď. Tohle je fakt už úlet.

Jasně, někde nějakou hodinu práce přifouknout třeba na dvě je v česku (a asi nejen tady), bohužel, vcelku zažitá obchodní taktika. Ale přeci i to loupežničení musí mít nějaké meze...

„SEO jde na dračku, tak jim ho tam flákni“

K pousmání mi pak přišlo i to, kdy se bylo SEO jako nosná část nabídky pro projekt, kde to vůbec nedávalo smysl a třeba já osobně bych SEO doporučil jako ten úplně poslední kanál k řešení.

Tak přátelé. Prosím:

  • SEO není nic tajuplného a podivného
  • SEO není nic, co někdo vyčaruje nebo zapne
  • SEO není nic, co by běžný klient nezvládl sám

Právě naopak.

  • Jsem přesvědčený o tom, že SEO si zvládne na svém webu dělat každý majitel / provozovatel do značné míry vlastními silam
  • SEO většinou dělá nejlépe ten, kdo se snaží svým zákazníkům jít na proti a paradoxně o SEO nic neví
  • V SEO vám pomáhá všechno to, čemu říkáme třeba PR, marketing, dobré jméno
  • SEO je prostě jen poctivá práce s webem (i mimo něj)

No řekněte sami...

Máte například v rámci svého eshopu blog? A pro koho jej píšete? Pro roboty vyhledávačů, nebo zákazníky ve snaze jim poradit?

Máte hezky rozvětvenou strukturu vstupních stránek a dobré filtrování produktů? A pro koho jste se s tím piplali? Pro vyhledávač, nebo abyste usnadnili zákazníkům nákup?

Vzpomeňte si na to, až budete příště poptávat web nebo marketingové služby. Myslete na to, až budete poslouchat pohádky o prvních pozicích. Myslete na to, až budete poslouchat, jaká všechna kouzla a čáry s algoritmem vyhledávačů ten či onen kouzelník provede...

O tomhle už se napsaly desítky článků, ale pořád to evidentně nestačilo.

6 komentářů
24.6.2016, 08:23
Martine, se článkem ve své podstatě nemůžu souhlasit. Asi to vidíš z pohledu člověka co práci v SEO vykonává, ale já na to koukám z pohledu člověka, který si zažil obě varianty (dělat marketing sám / delegovat ho). Vlastním / vlastnil sem 3 eshopy a firemní web nabízející stavební služby - první 2 roky sem se snažil jako "správný čech" a správný "brouk pytlík" (abych náhodou nemusel nic investovat) dělat vše sám - tedy trávil sem troufnu si říct stovky až tisíce hodin studiem online marketingu - od SEO (jak se dělá správě analýza klíčových slov, jak na návrh informační architektury, jak dělat ON PAGE, jak na linkbuilding atd. atd. atd.) přes PPC, obsahový marketing až po sociální sítě apod. - toto mi zabralo nekonečně času a místo toho abych se plně věnoval vlastnímu byznysu a tomu abych nabízel TOP produkt a služby sem se věnoval těmto aktivitám = jasně něco jsem se naučil a tyto činnosti jsem na eshopy / weby aplikovat, neříkám, že SEO je vyloženě raketová věda, ale rozhodně to není něco co se člověk naučí když navštíví jeden kurz o SEO, nebo si přečte pár článků na netu, navíc se obor neustále vyvíjí a jít s trendy není zrovna časově nenáročná věc. No abych se dostal k jádru pudla - před asi rokem a půl, kdy sem byl časově doslova vyšťavený - tím jak se musím starat sám o marketing a propagaci 3 eshopů + firemního webu přitom kvalita produktu a služeb stagnovala (nebyl čas na žádné inovace) jsem si řekl STOP a postupně sem na všechny marketingové činnosti / kanály najal odborníky co se dané tématice na 100% věnují - tedy odborníka na SEO, PPC, Obsahový marketing, Facebook a UX - ač mě ta investice samozřejmě něco stála a pravidelně stojí tak po tom roce a půl můžu říct, že nic lepšího sem nemohl pro svůj byznys a jeho rozvoj udělat. Tím že nemusím věnovat desítky hodin týdně do martingu a udělají to za mě jiný mi neuvěřitelně OTEVŘELO RUCE a já se můžu plně věnovat svým produktům a svým službám, které inovuji a rozvíjím - což je přesně to co bych měl dělat a ta investice do vkládám do odborníků na marketing se mi mnohonásobně vrací. Takže já naopak všem těm kdo to myslí se svým byznysem vážně radám ať svěří tyto aktivity do rukou opravdovým profíkům a nesnaží se jako správný čecháček za každou cenu uškudlit, že se budou snažit všechno dělat sami - jasně pro určitý nadhled je dobré základy z těchto zmíněných oborů vědět, ale vykonávat je sám a neustále věnovat čas vzděláváním se v jejich rozvoji je doslova ZABIJÁK BYZNYSU - takže článek pěkný, ale ta část o tom, že SEO zvládne každý sám a měl by si ho dělat sám je nesmysl - samozřejmě mluvím tady o byznysu kde je nějaká konkurence a kde se již točí nějaké peníze, nemluvím o tom, když si někdo založí eshop na shoptetu, nabízí 100 produktů a jeho cíl je výdělek 5000kč / měsíc - tam vážně odborníky třeba není a do jisté míry to zvládne sám.
24.6.2016, 08:35
Jirko, ale já přeci neříkám nic jiného :-) říkám, že:

A) SEO je prostě poměrně snadná záležitost, kterou po navštívení kvalitního workshopu / kurzu z velké části ovládnete. Principy v SEO se prakticky roky nemění, mění se jen maličkosti

B) samozřejmě je lepší si někoho najmout. Někoho, kdo tomu rozumí a není to ovšem jen obchodník s deštěm. Sám provozuju eshopy a na činnosti, které neumím (znám jen povrchně) pochopitelně mám odborníky.

Snažím se článkem říct ne to, aby si lidi řešili SEO sami - na to jsou tu konzultanti a specialisti, kteří šetří klientům čas, aby se mohli věnovat businessum jak píšeš. Snažím se poukázat na to, že je tu pořád strašně moc větších či menších podvodníčků, kteří na neznalosti a zoufalosti klientů vydělávají nemalé peníze. To je celá myšlenka :-)
24.6.2016, 08:42
Martine - díky za upřesnění asi sem to zle pochopil z prvního přečtení mi z toho kontextu vyplynulo právě to "dělejte si vše sami", což je věc co mě léta brzdila. Když si to čtu znovu už ten kontext začínám chápat jinak - tak jak píšeš. Jinak ostatní věci jako nastavování si časové náročnosti určité činnosti na 3-4x větší hodnotu - to je "prasárna" já měl naštěstí kliku na dobré odborníky, kde mám dobrý poměr cena: výkon, ale vím od kolegů, že se s tím co si sepsal též setkali, ale většinou co sem od nich slyšel je to u větších agentur, kde si do práce ještě "započítávají" klasicky další sumy o kterých klientovi neříkají (pronájem prostor, firemní auta atd. atd.) proto si radši najdu 4-5 freelancerů na určité činnosti, než brát jednu megalomanskou agenturu, kde zaplatím 3-4x tolik a výsledek je stejný, ne-li horší :) ale samozřejmě nedá se to generalizovat.
24.6.2016, 09:22
Martine, takto si můžeš povzdechávat v jakékoliv oblasti, kde se dělají výběrová řízení. Souhlasím, že SEO dělá nejlíp ten, který dělá vše, co může pro zákazníky. Ale myslím si, že tvůj článek vychází z předpokladu, že web je postavený na rozumném řešení, což není vždy pravdou. Pak je fajn mít se s kým poradit a nechat web (e-shop) opravit nebo postavit nový. Jako ideální se mi jeví najmout si někoho, kdo s tebou projde technické řešení, analýzu klíčových slov, obsah a odkazy a od kterého pochytíš principy, na kterých pak stavíš SEO klidně sám. Důležité je, abys konzultanta bral jako poradní hlas a nezměnil kvůli SEO doporučení zábavu v dřinu, lidské za strojové a osobní za všeobecně používané.
24.6.2016, 17:12
Částečně s Tebou souhlasím. Největší problém je v tom, že lidé ve firmách a lidé na pozicích, co dělají web pro svého zaměstnavatele prakticky vůbec neví, co chtějí. Ctějí SEO, protože vedle ve firmě slyšeli, že jim SEO přineslo návštěvnost zdarma. A tématickou? Pokud je dobře udělané, tak ano. SEO měří pouze zákazník a výdělek.
23.2.2017, 09:46
Největší problém je samo výběrové řízení. Od určité chvíle se jim vyhýbám. Nemá to cenu, jak píšete, v kalkulacích jsou nesmysly, horší je však výsledek. Firma logicky vybere nejlevnějšího dodavatele, který jim samozřejmě neporadí, natočí levný web, který víceméně nefunguje a pak přijde s tím, že ta a ta funkce nebyly specifikovaný a jsou za příplatek.

Jinak většina SEO čarodějů (myslím ty, co používají sci-fi výrazy a tajné smlouvy s Google) SEO prostě neumí. SEO je kombinace znalosti náležitostí kódu a copywritingu. Což však klient určitě sám řešit nebude, protože i když ho naučíme kódu, určitě se zasekne na copy. Jsme zkrátka ve školách nuceni, vyjadřovat se jako idioti a psát o tom eseje. Pak to tak vypadá.

Jinak článek docela fajn, asi máte na pár čarodějů pifku a to je v pořádku. Hezká je pasáž o tom, jestli to děláte pro robota nebo zákazníka.

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.