BLOG

Soft 404 vs. Hard 404 vzhledem k SEO

Soft 404 vs. Hard 404 vzhledem k SEO

Chybová stránka 404 by měla být součást každého webu. Vždy může nastat situace, kdy požadovaná stránka není k dispozici, ať už chybou programování, špatného odkazu, nebo překlepu v URL adrese. Ovšem jak tuto stránku vytvořit z pohledu SEO? Máme hned dvě možnosti.

K čemu je chybová stránka 404?

Nejprve k čemu je tato stránka vlastně dobrá. Stránka 404 se má objevit v v případě, kdy se z jakéhokoli důvodu dostanete na stránku, která na webu již není. Důvody mohou být různé, můžete ve vyhledávači najít starou zaindexovanou stránku, která ovšem již neexistuje, můžete zadat chybně URL do adresové řádky, nebo můžete špatně zkopírovat adresu z mailu. Důvody mohou být skutečně různé. Výsledkem by ovšem mělo být, aby Vám web oznámil, že jste se dostali, kam jste nechtěli, a nabídnul Vám alternativu.

Dvě možnosti řešení

Možnosti, jak chybovou stránku 404 vyřešit, máme hned dvě. Jde o takzvané Soft a Hard 404 - chcete-li „jemnou 404" a „drsnou 404" :-). Rozdíl mezi nimi je jednoduchý. V případě Hard 404 Vám web oznámí, že požadovaná stránka není k dispozici. V případě Soft 404 Vás web přesměruje zpravidla na homepage webu.

Soft 404

Použití Soft 404 se ve většině případů bráním. Proč? Chybová stránka má za úkol Vám oznámit, že se někde stala chyba. Jenže to, že jste se dostali kam nechcete, a jste okamžitě přesměrováni na homepage nestihnete kolikrát ani postřehnout. Stává se pak, že jsou lidé zbytečně mateni.

Například máte-li online obchod s elektronikou a vyřadíte nějaký produkt. Místo produktu nastavíte Soft 404. Hledající zadá do vyhledávače název dejme tomu konkrétní televize, vyhledávač stále indexuje původní stránku a návštěvník na ni klikne. Nepostřehne, že byl někam přesměrován a náhle se zjeví na homepage webu. Zde na něj zaútočí akční nabídky varných konvic, sporáků a harddisků. Začne přemýšlet „sakra, vždyť titulek odkazu byl LCD televize 42LG4348, tak jakto, že tu není ani zmínka...?". Web s největší pravděpodobností opustí. Právě jste přišli o zákazníka.

Vyhledávače se k Soft 404 staví podobně. Dle obecné poučky „co je dobré pro návštěvníky, je dobré pro vyhledávače" je to i logické. Někdo může namítnout, že přesměrováním odkazů na homepage web posilujeme, ale to je spíše zbožné přání. Je důležité linkovat do celého webu, nehledě na to, že odkazy přes slova typu název konkrétního produktu hlavní stránce zpravidla nepomohou.

404-soft-page_400

Nákres fungování Soft 404 - převzato ze článku "Farewell to soft 404s" od Google

Hard 404

V případě Hard 404 je proces podstatně jednodušší. Web jednoduše návštěvníkovi oznámí, že požadovaná stránka není k dispozici. Web může být natolik slušný, že nabídne alternativní cesty, a tím zvýší šanci, že návštěvník web hned neopustí. O tom, jak by měla 404ka vypadat konkrétně již bylo napsáno mnohé, nepovažuji za nutné to zde rozebírat.

Nicméně i pohled vyhledávačů na Hard 404 je vlídnější, než k Soft 404. Pokud se stránka nikam nepřesměrovává, je to i pro vyhledávač jasný impuls, že tahle stránka tu prostě není a hotovo. Může ji zkusit v budoucnu navštívit ještě jednou nebo dvakrát, aby se ujistil, a pak ji odstranit z indexu.

Co z toho plyne

V případě, že si vážíte svých návštěvníků, a dbáte na dobré umístění Vašich stránek ve vyhledávači, používejte v případě stránky 404 jen Hard 404. Pochopitelně s alternativní navigací. Dobrým příkladem, jak se vypořádat s produkty, které v nabídce končí, může být třeba Alza.cz.

Závěrem bych rád podložil porovnání Soft a Hard 404 důvěryhodným zdrojem - článkem od Google „Sbohem Soft 404" (anglicky).


Další čtení

8 komentářů
11.11.2010, 13:37
Pěkně popsáno. Já osobně na svém shopu řeším 404 tak, že vrátím sice HTTP 404, ale zákazníkovi nabídnu výsledek vyhledávání na slova v URL.
[2] Miroslav Hruška
11.11.2010, 13:44
Ideální stav je produkty neodmazávat a v případě, že je ho z eshopu potřeba odstranit, tak pouze nenásilnou formou (třeba prodejný ano/ne) nebo pomocí interního stavu (viditelný ano/ne). Na webu se pak zobrazí čitelná informace o nedostupném zboží + alternativy. Pokud se nejedná o produkt tak nabízet vyhledávání, navigaci, případně i telefon nebo kontaktní formulář.
11.11.2010, 15:39
@Miroslav Ano, toto řešení je ideální. Je jednoduché a vhodné jak pro reálné návštěvníky, tak pro vyhledávače. Bylo by hříchem zbavovat se obsahu, který již byl jednou vytvořen.
12.11.2010, 11:08
Pěkně popsáno. Někteří lidé se 404 bojí jako čert kříže, setkal jsem se i s tím, že chtěli na tvrdo zaměnit 404 za 200.
22.11.2010, 21:17
@Zdeněk Hejl: Je potřeba se zbavovat starého, neaktuálního obsahu - chybovým hlášením se statusem "410 - Gone" (obsah již není platný), aby web nebobtnal a to, co je již zastaralé nedrobilo relevanci toho nového a aktuálního. Je to bolest velkých webů hromadit obsah.
Příklad Microsoft: 10 milionů stránek, 3 miliony nebyly nikdy navštíveny.
A dále:
1% obsahu representuje 99% page views.
Nelpěte tolik na starém, již neaktuálním obsahu, který znepřehledňuje to nové :)
22.11.2010, 22:48
@Pavel: Ano, tohle se dá možná uplatnit na velké korporátní weby. Naopak přicházet o vymazlené stránky např. na eshopu, kde se každá dobrá pozice ve vyhledávání těžko získává a kvalitní obsah je k nezaplacení je zbavování se obsahu "deadly mistake" :)
[7] Miroslav Hruška
23.11.2010, 09:12
Asi bych se vydal cestou kompromisu. Pokud spravují malý eshop a dokáži si tohle odkontrolovat ručně, je lepší označit produkt jako "stažený z prodeje", posílat hlavičku 410 a např. po 2-3 měsících stáhnout úplně (404?). Pokud však spravují větší obchod (1000+), není to již lehké uhlídat. Dá se nastavit nějaký pravidelný interval "hard odstraňování" ale to je ne vždy žádoucí. Pokud se bavíme o portálech, tam je zbavování se obsahu naprostá blbost, většinou se jedná o ručně psané kvalitní články, které mohou uživatelům dobře posloužit i po 10 letech.
14.12.2010, 09:30
Bohužel se stále ještě najde dost webů, které nemají ani soft ani hard. Prostě při 404 vyskočí na uživatele prefabrikovaná chybovka hostingu.

Také občas tweetuji,
co mne kde zaujalo.

Podívejte se.