BLOG
Soft 404 vs. Hard 404 vzhledem k SEO
Chybová stránka 404 by měla být součást každého webu. Vždy může nastat situace, kdy požadovaná stránka není k dispozici, ať už chybou programování, špatného odkazu, nebo překlepu v URL adrese. Ovšem jak tuto stránku vytvořit z pohledu SEO? Máme hned dvě možnosti.
K čemu je chybová stránka 404?
Nejprve k čemu je tato stránka vlastně dobrá. Stránka 404 se má objevit v v případě, kdy se z jakéhokoli důvodu dostanete na stránku, která na webu již není. Důvody mohou být různé, můžete ve vyhledávači najít starou zaindexovanou stránku, která ovšem již neexistuje, můžete zadat chybně URL do adresové řádky, nebo můžete špatně zkopírovat adresu z mailu. Důvody mohou být skutečně různé. Výsledkem by ovšem mělo být, aby Vám web oznámil, že jste se dostali, kam jste nechtěli, a nabídnul Vám alternativu.
Dvě možnosti řešení
Možnosti, jak chybovou stránku 404 vyřešit, máme hned dvě. Jde o takzvané Soft a Hard 404 - chcete-li „jemnou 404" a „drsnou 404" :-). Rozdíl mezi nimi je jednoduchý. V případě Hard 404 Vám web oznámí, že požadovaná stránka není k dispozici. V případě Soft 404 Vás web přesměruje zpravidla na homepage webu.
Soft 404
Použití Soft 404 se ve většině případů bráním. Proč? Chybová stránka má za úkol Vám oznámit, že se někde stala chyba. Jenže to, že jste se dostali kam nechcete, a jste okamžitě přesměrováni na homepage nestihnete kolikrát ani postřehnout. Stává se pak, že jsou lidé zbytečně mateni.
Například máte-li online obchod s elektronikou a vyřadíte nějaký produkt. Místo produktu nastavíte Soft 404. Hledající zadá do vyhledávače název dejme tomu konkrétní televize, vyhledávač stále indexuje původní stránku a návštěvník na ni klikne. Nepostřehne, že byl někam přesměrován a náhle se zjeví na homepage webu. Zde na něj zaútočí akční nabídky varných konvic, sporáků a harddisků. Začne přemýšlet „sakra, vždyť titulek odkazu byl LCD televize 42LG4348, tak jakto, že tu není ani zmínka...?". Web s největší pravděpodobností opustí. Právě jste přišli o zákazníka.
Vyhledávače se k Soft 404 staví podobně. Dle obecné poučky „co je dobré pro návštěvníky, je dobré pro vyhledávače" je to i logické. Někdo může namítnout, že přesměrováním odkazů na homepage web posilujeme, ale to je spíše zbožné přání. Je důležité linkovat do celého webu, nehledě na to, že odkazy přes slova typu název konkrétního produktu hlavní stránce zpravidla nepomohou.
Nákres fungování Soft 404 - převzato ze článku "Farewell to soft 404s" od Google
Hard 404
V případě Hard 404 je proces podstatně jednodušší. Web jednoduše návštěvníkovi oznámí, že požadovaná stránka není k dispozici. Web může být natolik slušný, že nabídne alternativní cesty, a tím zvýší šanci, že návštěvník web hned neopustí. O tom, jak by měla 404ka vypadat konkrétně již bylo napsáno mnohé, nepovažuji za nutné to zde rozebírat.
Nicméně i pohled vyhledávačů na Hard 404 je vlídnější, než k Soft 404. Pokud se stránka nikam nepřesměrovává, je to i pro vyhledávač jasný impuls, že tahle stránka tu prostě není a hotovo. Může ji zkusit v budoucnu navštívit ještě jednou nebo dvakrát, aby se ujistil, a pak ji odstranit z indexu.
Co z toho plyne
V případě, že si vážíte svých návštěvníků, a dbáte na dobré umístění Vašich stránek ve vyhledávači, používejte v případě stránky 404 jen Hard 404. Pochopitelně s alternativní navigací. Dobrým příkladem, jak se vypořádat s produkty, které v nabídce končí, může být třeba Alza.cz.
Závěrem bych rád podložil porovnání Soft a Hard 404 důvěryhodným zdrojem - článkem od Google „Sbohem Soft 404" (anglicky).
Další čtení
Příklad Microsoft: 10 milionů stránek, 3 miliony nebyly nikdy navštíveny.
A dále:
1% obsahu representuje 99% page views.
Nelpěte tolik na starém, již neaktuálním obsahu, který znepřehledňuje to nové :)