BLOG
Špatný stav fulltextu na seznamu aneb praSEO
Michal Krutiš publikoval na Lupě studii na téma, jaké faktory jsou v SEO důležité pro vyhledávač Seznam.cz. Vzal 40 dotazů a změřil pro všechny prvních 80 pozic. Z toho se pokusil odhadnout, jaké faktory jsou pro umístění ve vyhledávači Seznam rozhodující, respektive důležité.
To, že seznam je co do fulltextu „hloupější“ vyhledávač, než Google, je stará známá pravda. Jak by taky ne, Google má za sebou podstatně delší vývoj, pracuje na něm o dost víc lidí, má úplně jiný rozpočet a nesrovnatelně větší trh, kde působí.
S článkem, který Michal publikoval, lze souhlasit - hledání na Seznamu funguje špatně a je relativně jednoduché s ním manipulovat.
Čeho se trošku obávám je fakt, že v ČR funguje celá řada konzultantů (ať už firem nebo freelancerů), kteří tohoto článku využijí na podporu svého zvráceného business modelu - studie totiž nahrává do ruky všem těm SEO kouzelníkům a šamanům, kteří tvrdí, že dělají SEO, ale v podstatě jen plodí tuny obsahu bez jakékoli hodnoty, nebo vytvářejí odkazové farmy a propojují bez rozmyslu desítky a stovky různých webů.
Je to jako když vám máma říká, že kouření je špatné a že byste kouřit neměli, a pak za vámi přijde strejda a vrazí vám do ruky krabičku marlborek a zapalovač.
Co si ze studie může odnést nepoučený klient?
- Super, můžu psát sračko-texty a zas budeme číst, že „máme rohové sedačky, levné rohové sedačky, nejlepší rohové sedačky v našem eshopu“
- Aha, tak na kvalitu odkazů můžu z vysoka kašlat, stačí mi nakoupit sto tisíc odkazů z patiček...“
Jenže až se Seznam jednou naučí tyhle věci rozpoznávat a Yuhů přijde s updatem Koala 2.0, budou si majitelé webů, kteří na to slyšeli, rvát vlasy.
V Michalově studii mi prostě chybí konstatování, že praktiky, které na Seznam dnes fungují, tam nejspíš nebudou fungovat dlouhodobě. Tím spíš, když tohle říká respektovaná agentura, a je tu předpoklad, že si článek přečte opravdu hodně lidí.
Závěrem?
Michala si vážím a má odpověď není myšlena jako útok proti němu. Jsem rád, že se o špatném stavu českého fulltextu mluví, jen jsem chtěl vyjádřit svou obavu, jak s informacemi od autorit z oboru mohou nakládat nepoučení klienti, nebo vyčůraní konzultanti.
Pevně věřím, že se v Seznamu kluci zamyslí a najdou způsob, jak se s nešvary, o kterých Michal píše, dokáží poprat.
Na téma, zda budeme dělat dvojí SEO, psal nedávno Lukáš Pítra.
Je totiž velmi pravděpodobné, že na Seznamu se dřív nebo později váhy změní, naučí se tyhle věci rozpoznávat a tím pádem všichni, kteří to dělají tímto způsobem, zapláčou nad výdělkem.
Jinými slovy, je to poměrně krátkozraké řešení.
V jiném oboru to bude asi jinak...
Naopak fandím domácímu konkurentovi proti globálnímu hráči, jenž zavádí řadu novinek mnohdy bez rozmyslu a uživatele má svým "personalizovaným" vyhledáváním za blbce. Já chci mít ve výsledcích vyhledávání to co hledám anikoliv to co si nějaký robot "myslí" že hledám…