BLOG
Tvorba zpětných odkazů po česku
Tvorba zpětných odkazů je jednou z důležitých činností při optimalizaci pro vyhledávače. Jak se u nás v současné době tato činnost provádí, jakou to má budoucnost a jak dál? To jsou otázky, o kterých se v posledních měsících velmi diskutuje na zejména českých diskusních fórech věnovaných SEO. Přihodím své polínko do ohně.
O co jde
Tvorba odkazů, tedy činnost jinak nazývaná linkbuilding, lze pojmout v zásadě dvěma způsoby. Jak už to bývá, ten jednodušší (a dle mého ten méně seriózní vůči lidem i vyhledavačům) je u nás pochopitelně rozšířenější (díky tradiční české povaze :-), ten druhý způsob, dle mého čistší, se u nás vidí jen u několika málo firem. Osobně považuji druhý způsob za dlouhodobě efektivnější, ale časově a mnohdy i finančně náročnější.
Chci mít miliony odkazů!
V případě prvního způsobu jde o to vytvořit co možná nejvíce odkazů mířících na můj web a nebudu hlědět na to, odkud odkazy vedou, jak jsou odkazující stránky kvalitní, čím se zabývají a tak dále. Důležitý je přeci jejich počet, tak proč se zabývat takovými hloupostmi... Ano, jde to dělat i tímto způsobem, nabízí se ovšem otázka, jak dlouho ještě budou vyhledavače tuto praktiku tolerovat. Vlastně je odpověď jednoduchá - dokud technicky nevyřeší, jak na to. A to nebude trvat věčně.
patička s odkazy na webu A
Pár dobrých odkazů může stačit
Druhá možnost, dle mého přinejmenším čistší, je vytvářet odkazy ručně, vybírat, na jaký web odkaz umístit, přemýšlet nad každou jednotlivou výměnnou. Položte si otázku, přinese tento odkaz něco užitečného návštěvníkovi stránek? Je-li odpověď ne, není snad již co řešit a email smazat.
Je možný kompromis?
U mnoha webů jsou vidět ohyzdné patičky plné nesmyslných a s tématem webu naprosto nesouvisejících odkazů, ostatně jak je vidět na obrázcích v textu. Ale rozumně řešená a nepřehnaná výměna odkazů může být i přínosná. Přeci mnoho webů prodává reklamu ostatním, a vyhledavače je za to netrestají. Proč taky, je to jejich volba. Chci-li prodat prostor někomu jinému a vím, že umístěný odkaz moje návštěvníky něčím obohatí, není na tom přeci nic špatného. Ale opět se dostáváme ke zlatému pravidlu - nic se nemá přehánět - a v "oblbování" algoritmu vyhledavače to platí dvojnásob. On je to sice kluk trpělivý, ale...
patička s odkazy na webu B
Přemýšlejte, než svolíte k umístění odkazu na své stránky. Snažte se odkazy (ať už ty odchozí nebo příchozí) řešit tak, aby byly dobré i k něčemu jinému, než k honbě za body od vyhledavače, a nekývněte každému "linkbuilderovi", který Vás osloví s "úžasnou nabídkou" :-)
Nutno podotknout, že i na webech, o které se starám najdete sem tam nějaký odkaz v zápatí, ale snažím se jednak zařazovat odkazy tematické a jednak omezuji počet odchozích odkazů na skutečné minimum. Je to ovšem jen jedna z cest - nechť si každý zvolí tu svou. Ale to, co vidíte na obrázích v článku, je dle mého hodně "přes čáru".
Čtěte také
- Google Analytics pro detailní analýzy webových stránek
- Školení linbuildingu od H1.cz - přednáší Marek Prokop
- Spolehněte se na SEO s ocasem
- Přednáška o fulltextu Seznam.cz
No.. v případě, že bych našel nevhodný odkaz pro uživatele, rozhodně si nebudu mazat email :) Věc má však dvě stránky. Odkazy jsou především kvůli vyhledávačům. Kdyby nemělo odkazování vliv na SERP, majitelé webů by byly rádi, že budou mít pěkné weby bez externích odkazů, nemyslete si!
Dovolím si nesouhlasit s tvrzenmím, že odkazy jsou především pro vyhledávače - nejsou. Odkazy tu byly již v době, kdy vyhledávače vpodstatě nenexistovaly (alespoň ne jak je známe dnes), ale byly to většinou katalogy, které neřadily fulltextem. A odkaz je z pravůdodu a ze své logiky nástroj, jak dostat návštěvníka z jedné stránky na druhou - jak tedy můžete tvrdit, že odkazy jsou pro vyhledávače a nikoli pro lidi? :-)