BLOG
Vliv placených zápisů na SEO a konspirační teorie obchodníků Seznamu
Máte webové stránky a snažíte se je propagovat nákupem reklamy na Seznam.cz? Patrně se ve snaze web zviditelnit zabýváte i optimalizací pro vyhledávače. A setkali jste se již s názorem, že objem nakoupených komerčních produktů Seznamu ovlivní pozici Vašeho webu ve fulltextu? Já ano. Co si o tom myslím?
Napsat o této myšlence mne inspirovala situace, kterou jsem nedávno zažil. Telefonoval mi jeden zákazník, pro kterého zpracováváme SEO, že je mu divné, že občas je na jeden z klíčových dotazů občas na začátku první stránky a občas na konci první stránky. Pojal podezření, že ho Seznam nemá rád a rozhodl se zavolat na helpdesk.
Slečna na druhém konci drátu mu sdělila, že dle jejich systému tam žádnou penalizaci nevidí a že má web nedostatky v SEO. Dobře, může se stát, že vše není stoprocentní. Avšak když mne zákazník informoval o průběhu telefonátu, nedalo mi to a zavolal jsem tam taky.
Ukázalo se, že slečna používá jeden ze známých „online SEO auditů" a z toho čerpá informace. Ty pak doporučuje klientům a tváří se velmi profesionálně, že prý jí tyto data dává interní systém. Doporučila zkrátit Meta Description ze stávajících 150 znaků na 80 znaků. Proč? Petr Nevrlý z fulltextu Seznamu v rámci své přednášky uvedl, že popis Meta Description vyhledávač bere v potaz jen někdy, a jen kvůli tvorbě popisu odkazu (a to jen když web nemá dostatek kvalitního obsahu). Krom toho sám doporučil délku na 200 znaků.
Proč tedy obchodníci doporučují description zkracovat? Napadají mne dvě vysvětlení. Tím prvním je, že tomu jednoduše nerozumí. Druhá teorie je mírně konspirační: teoreticky, pokud se povede u všech webů zajistit krátký popis odkazu, první stránka výsledků se smrskne (protože náhled webu se zmenšuje v závislosti na délce textu), a tím bude viditelnější placená reklama Seznamu. Podotýkám, že jde pouze o teorii. A dost možná jde v případě té slečny pouze o ojedinělý případ.
Obchodníci „se toho nebojí"
Někteří obchodníci se toho opravdu nebojí a jdou ještě dál. S klidným srdcem Vám doporučí - zaplaťte si Sklik (nebo Firmy.cz) a pomůže Vám to ve fulltextu. Je to tak?
Proč by to tak mohlo být
Tato myšlenka vychází z teorie o vděčnosti Seznamu vůči klientům, kteří mu platí. Jde o předpoklad, že čím více Seznamu zaplatíte, tím jste pro něj lepší zákazník a tím více by Vám měl za Vaše peníze nabídnout. Svým způsobem je to pravda. Ovšem nepleťte si jablka s hruškami.
Platíte-li Seznamu více peněz, má to pro Vás efekt pouze v dané službě, kterou si platíte. Platíte-li více v Skliku, bude Váš inzerát výš. Obdobně je to se zvýhodněnými zápisy v katalogu firem. Za zvýhodněný zápis zaplatíte sice víc, než za ten běžný, ale odměnou Vám budiž lepší umístění ve vybrané sekci. Vaše pozice ve fulltextu je ovšem o něčem zcela jiném.
Proč to tak není
Poslání vyhledávače (a to nejen seznamu, ale každého fulltextového vyhledávače) je podávat svým uživatelům co nejrelevantnější výsledky. Z toho vyhledávače žijí, protože kvalitní výsledky přitahují uživatele. A uživatelé přinášejí peníze.
Z tohoto důvodu jsem přesvědčen o tom, že nákup placených produktů Vám s pozicí ve fulltextu vůbec nepomůže.
Nutno podotknout, že ve fulltextu Vám nepřímo může pomoci zápis na Firmy.cz, ale jen jako jeden ze zpětných odkazů, nic víc, nic míň.
Co si o tom myslíte Vy? Má placení komerčních zápisů vliv na umístění ve fulltextu? Je možné, aby obchodníci záměrně doporučovali zkracování description kvůli zviditelnění Skliku? Nebo jsou úvahy zcela mimo? :-)
Když jsem klientovi měnil zápis na firmy.cz, odebírali jsme nějaké kategorie a tím snižovali cenu zápisu. Seznam mu tenkrát dokonce zaslal dopis s oznámením, že snížením ceny zápisu může dojít k ovlivnění pozic ve fulltextu a v případě zrušení zápisu na firmy.cz by z fulltextu Seznamu mohl být dokonce odstraněn zcela.
Fulltext netuší nic o bonitě, útratě na Firmách, v bannerech, nebo v Skliku.
Tento reklamní formát nahradil začátkem ledna 2008 Sklik, viz http://digiweb.ihned.cz/c1-21763000-sklik-nahradi-sponzorovane-odkazy
Obchodníci „se toho nebojí" – podplaťte politiky a vyplatí se vám to, je to tak?
Proč to tak není – protože smyslem politika je přinášet kvalitní zlepšení života lidí, jejich službu lidem, protože voliče přitahují kvalitní výsledky. Tudíž jsem předvdčen, že uplácení a korupce politiků nemá vliv na politiku.
Ta argumentace je ve stylu, no poněkud.
Navíc nenabádám k uplácení vyhledávačů, pouze se pozastavuji nad tím, zda je či není možné, aby to fungovalo - zda je možné, aby vyhledávače zohledňovali bonitu klientů v různých oblastech (komerční služby v. fulltext). Jsem přesvědčen, že tomu tak není a být by nemělo. Zda je či není nebo funguje či nefunguje v politice korupce bych nechal na hvězdách, a neřešil to na blogu o SEO :)
To, že by něco být nemělo – ono by nemělo být věcí!
Argumentace stylem, že něco není poctivé, a proto jste přesvědčen, že to tak není – nezlobte se, to není moc silný argument.
Je možné, aby vyhledávače zohledňovaly bonitu ve výsledcích? No jasně, že je to TECHNICKY možné. A děje se to? Pokud je to OBCHODNĚ výhodné je to příliš silné lákadlo pro vyhledávače, aby se tak nedělo.
Hlavní je najít obchodní model. Tedy, aby si toho lidé co nejméně všimli, aby to příliš nenarušilo „pocit kvality“ vyhledávače za co největšího obchodního potenciálu.
Pokud sám popíráte, že to není možné, evidentně se to daří realizovat tak, aby si toho lidé co nejméně všimli.
Ostatně je třeba v zájmu výrobců notebooků vyrábět co nejkvalitnější notebooky, ale evidentně se tak neděje. Kvalita zboží v mnoha oborech klesá. A přesto se zboží prodává. Takže asi není kvalita tím prvotním. Úvaha o tom, že kvalita je na prvním místě odporuje realitě, kterou kolem sebe vidím.
bohužel to má za následek, že seznam.cz se používá pouze ze setrvačnosti - ale časy se pomalu, ale jistě mění:) http://www.toplist.cz/stat/?a=history&type=4
A když bonita rozhodne jestli budete na první nebo druhé stránce na firmách, je to pak znát :-)
Kde je úplná pravda, to se asi nedozvíme :)