BLOG
Zapojte své návštěvníky do SEO
Content marketing je stále důležitější součástí rozvoje komerčních webů. Řada zajímavých webů ale bohužel pro nedostatek vůle a času často sklouzne do masové produkce nemastných neslaných popisných textů od superlevných studentů-copywriterů, které jsou pro uživatele spíše překážkou než přínosem. Jak ale jednoduše budovat kvalitní obsah?
Zvýšit přidanou hodnotu webu a v jeho důsledku i hodnocení webu vyhledávačem jde ale i jinak, než tvorbou obsahu za úplatu. Svoje návštěvníky můžete do tvorby obsahu zapojit s minimem snahy téměř zadarmo a získat díky tomu pro web přirozený, unikátní a hlavně užitečný obsah.
Uživatelský obsah se v branži běžně označuje zkratkou UGC (z anglického user generated content). Zahrnuje celou řadu různých mediálních formátů pro prezentaci nekomerčního obsahu tvořeného uživateli (návštěvníky) na internetu.
Formáty uživatelského obsahu
- Názory, dotazy, komentáře
Umožněte návštěvníkům vašeho webu, aby se mohli ptát a diskutovat přímo na webu, ideálně přímo na stránce s určitým tématem. Velmi častou chybou je tlačit návštěvníka do soukromé řízené konverzace e-mailem nebo po telefonu. Předejdete tím sice nepříjemné viditelné kritice a zachováte si plnou kontrolu nad komunikací, ale přijdete tím také o hodnotný nezávislý obsah a cennou zpětnou vazbu.
Svůj názor na věc chtějí návštěvníci obvykle sdílet s dalšími návštěvníky, ne s Vašimi brigádníky na zákaznické lince. Na otázky se radši zeptají na komunitním fóru než Vás, protože nebudou věřit v nezávislou odpověď.
Pokud jim ale umožníte svůj názor nebo dotaz prezentovat veřejně a nechat si přímo na webu poradit od dalších „lidí jako oni", Vaše šance na férový dialog se významně zvýší. Pokud nechcete nebo technicky nedokážete zpracovat komentáře a diskuze pod každou dílčí nabídkou, umožněte návštěvníkům diskutovat alespoň ve strukturovaném diskuzním fóru. Moderujte co nejméně - zastavte jen ty největší hulváty a spammery.
Nelichotivé příspěvky nemažte, ale snažte se je konstruktivně řešit. Odpovídejte lidem, diskutujte slušně, neurážejte se, když Vás budou kritizovat (asi vědí proč...), a ukažte snahu se svými zákazníky mluvit. Získáte tím krom uživatelského obsahu i něco ještě cennějšího - důvěryhodnost před ostatními návštěvníky!
- Recenze
Požádejte své zákazníky o recenzi na vaše zboží a služby. Nečekejte, až svůj názor na váš produkt umístí na Heuréku. Hned po očekávaném doručení zboží nebo využití služby požádejte zákazníky o první dojmy. Zeptejte se, jestli vše došlo v pořádku a neporušené.
Krátce na to požádejte o recenzi - krátké stručné zhodnocení spokojenosti s produktem. U zboží je ideální počkat několik dní, u služeb je možné o recenzi požádat už v průběhu „konzumace". Váš aktivní zájem o názor, byť může být zkušenost nedokonalá nebo špatná, může významně posílit vztah zákazníka s vaší značkou a podpořit opakovaný nákup.
Recenze navíc nemusí být jen textová - například u cestovních kanceláří je možné požádat o autentické obrázky nebo videa z dovolené spojené s „ohodnocením" spokojenosti ještě během pobytu. Podobně mohou postupovat hoteliéři, poskytovatelé různých wellness služeb a pobytů nebo zážitkové agentury.
- Blogy
Mít svůj osobní blog je stále v módě, ačkoliv tu největší blogo-vlnu už máme za sebou. Postupem času vykrystalizovaly stovky a tisíce specializovaných blogů zabývajících se úzkým okruhem témat, velmi relevantních pro různé zákaznické segmenty - blogy o domácích mazlíčcích, blogy o modelech aut, blogy o bílé technice a elektru, blogy o mobilech, blogy o finančním sektoru.
Vytipujte si šikovné bloggery a požádejte je, aby o vaší nabídce napsali nezávislé povídání. Nabídněte jim zapůjčení produktů na ozkoušení nebo jim zašlete novinku zcela zdarma. Rozhodně je ale neuplácejte, ztratili byste v jejich očích důvěryhodnost a psali by o Vás vždy jen špatně.
Pokud nabízíte služby, požádejte je o vyzkoušení nebo srovnání s konkurenty. Pozvěte je do svého zákulisí a ukažte jim své zázemí. Exkluzivní a jedinečné informace jsou pro publikující názorové vůdce (opinion leadery) zásadní pro úspěch jejich tvorby.
- Rozhovory
I řízený rozhovor je svým způsobem uživatelský obsah. Pozvěte na kávu uznávané autority ve vašem oboru, nezávislé znalce, žurnalisty nebo zástupce spotřebitelských sdružení a požádejte je o rozhovor na téma spjaté s vaším byznysem. Vaše nabídka sice asi nebude středem pozornosti, pro své návštěvníky však můžete získat řadu cenných odpovědí na otázky a problémy, které je při nákupu pálí. Zapojením nezávislé autority navíc posílíte svou image otevřeného a důvěryhodného hráče.
Uživatelský obsah a SEO
Hlavním přínosem UGC pro SEO je unikátnost vznikajícího obsahu. Obvykle se neděje, že by jeden uživatel sepsal recenzi na určitý produkt a zkopíroval ji na desítky různých webů (pokud nebude skutečně krajně nespokojen - i to je ale pro vás alespoň signálem pro vyřazení produktu z nabídky).
Pravděpodobnější je, že na vašem webu bude vznikat jedinečný obsah, který nikdo jiný nemá (na rozdíl od hojně přebíraných a duplikovaných popisů produktů nebo jako vejce vejci si podobných popisů hlavních kategorií).
Vyhledávače unikátní a relevantní obsah hodnotí velmi kladně, tím spíše pokud je aktuální a pravidelně přibývá.
Na uživatelském obsahu je skvělé i to, že váže přirozená a skutečně používaná klíčová slova. Lidé nemluví a nepíšou podle analýz hledaností ale tak, jak jim „zobák narost" a především tak, jak o vaší nabídce skutečně přemýšlí a jak se o ní baví se svým okolím. Zapojením uživatelského obsahu pokryjete velké množství tzv. „longtailových" slov a frází - méně používaných výrazů, překlepů, chyb a slangu, na který v běžné optimalizaci nebyl prostor nebo vás ani nenapadlo je použít.
Zpětným vyhodnocením uživatelského obsahu tak můžete získat cenné podklady pro průběžnou optimalizaci pro vyhledávače.
UGC je důležité nejen pro SEO ale i pro vlastní kupní rozhodovací proces. Lednový průzkum důležitosti uživatelského obsahu v USA zjistil, že pro generaci Y (spotřebitele narozené mezi lety 1977 - 1994, tedy současnou mladou generaci) jsou názory „cizích" lidí pro nákup zásadní, často důležitější než názor nejbližších přátel a rodiny. V průměru 35% lidí vůbec nenakoupí produkt nebo službu, pokud se k ní neváže nezávislý názor dalších uživatelů. Nejvíce markantní je váha UGC např. u větších elektrospotřebičů, nákupu aut nebo při výběru hotelů na letní dovolenou.
Nebojte se uživatelského obsahu
Nebojte se pracovat s obsahem. Děláte-li svůj byznys dobře a poctivě, nemáte se za co stydět. A Vaši návštěvníci to ocení. A budete se divit, kolik dalších zákazníků (svých známých a kamarádů) k vám přivedou.
No a vyhledávače se okotí radostí!
Nezlobte se, ale tohle byste nenapsal, kdybyste psal z praxe.
Marceli, proč myslíte? Máte asi pravdu v tom, že hodně záleží na sortimentu, který nabízíte. Nicméně jsem přesvědčen (a mám vyzkoušeno), že to u velké části sortimentu funguje. Pracuji na eshopu s modely aut, a funguje to skutečně skvěle. Pravda ale je, že u ledniček to asi dost dobře praktikovatelné není :-)
"Rozhodně je ale neuplácejte, ztratili byste v jejich očích důvěryhodnost a psali by o Vás vždy jen špatně."
O smysluplnosti "produktového" blogování vůbec nepolemizuji.